Grottost på nytt gårdsmejeri

För 60 år sedan fanns det 90 mejerier på Gotland. I dag finns tre kvar, Stafva Gårdsmejeri är ett av dem. Nu gör mejeriet en storsatsning med byggnation av ett nytt mejeri som mångdubblar produktionen.

Exklusiva ostar från Stafva Gårdsmejeri i delikatessbutiken Wisby ost. Grottosten var tyvärr slut. Foto: Cecilia Ryegård

Med flera populära specialiteter och en ost som lagras i grottan i Lummelunda är det ständigt brist på mejeriets produkter.

Inger von Corswant som driver Stafva Gårdsmejeri på en av Gotlands största gårdar i Roma strax utanför Visby, har tillverkat ost i det egna mejeriet sedan 2004. På Stafva Gård finns förutom en omfattande köttdjursproduktion en besättning på 80 mjölkkor. Av årsproduktionen på 800 ton förädlas i dagsläget ungefär 10 procent till ost per år. På Stafva finns även en gårdsbutik med självbetjäning och dit kommer många av kunderna för att handla direkt på plats.
– Ett system som fungerar jättebra.
Kassorna stämmer, folk är ärliga, säger Inger von Corswant.

Starkt varumärke

I huvudsak säljs osten annars i butiker och restauranger på Gotland, framför allt under sommarmånaderna när turisterna invaderar ön, men ostarna från Stafva mejeri säljs även på fastlandet, då bland annat med Skånemejeriers hjälp.
– Men i dagsläget kan i stort sett ingen av våra ostar köpas någon annanstans än på Gotland. De hinner helt enkelt aldrig komma fram till Visby hamn eftersom de äts upp innan dess, säger Inger von Corswant. Gotland i kombination med Stafva är ett mycket starkt varumärke. Osten säljer sig själv och vi ser en stor efterfrågan på våra produkter, både bland turister och bland Gotlands permanenta invånare, som gärna gynnar lokal produktion.
Bland ostarna finns några ovanliga smaksättningar. Man kan bland annat hitta dessertost som smaksatts med gotländska specialiteter som tryffel och kajp, en vild purjolök.

Inger von Corswant vill komma längre i förädlings-kedjan och nå ännu fler konsumenter.

Grottost från Lummelunda

Den ost som kanske är mest speciell och har en spännande historia är Stafva Grottblå, grottosten som lagras sex veckor i Lummelundagrottan. Här, bland 400 miljoner år gamla fossil och droppstensformationer finns numera i den innersta grottsalen ett lagringsutrymme som får disponeras av Stafva mejeri.
På hyllorna lagras 100 kilo ost åt gången under sex veckor och i den speciella miljön får osten en säregen karaktär.
– Jag fick en förfrågan om vi inte ville prova att lagra ost i grottan. Jag lade dit några neutrala ostar för lagring och resultatet förvånade mig. Efter sex veckor var de täckta av blåmögel och hade fått en mycket speciell karaktäristisk smak som närmast kan beskrivas som grottaktig och mycket god, säger Inger.
Den speciella historien kring ostens lagring intresserade även Sveriges Television. I programmet Sommar med Ernst besökte programledaren Ernst Kirchsteiger Lummelundagrottan och berättade om osten och den användes även i programmets matlagningsavsnitt.

Rusning efter Sveriges dyraste ost

Efter det har efterfrågan skjutit i höjden på kanske den dyraste svensktillverkade osten.
– Jag sålde sista biten av Grottosten i går och nu får jag vänta på nästa sändning, säger Ann-Marie Gustafsson som driver delikatessbutiken Wisby Ost i centrala Visby. Intresset är jättestort och det är många som frågar efter den. Trots att den kostar nästan 1 300 kronor kilot är det inga problem att sälja den.
– Över lag har Stafva jättefina ostar som vi gärna lyfter fram som ett exempel på högkvalitativa lokalproducerade produkter, fortsätter hon.

Storsatsning med nybyggnation

Försäljningsframgångarna har gett Inger von Corswant blodad tand och just nu står Stafva gård inför en investering i 20 miljonersklassen när ett nytt mejeri håller på att byggas, en satsning som innebär en mångdubbling av produktionen.
– Tanken är att kunna ta hand om all egenproducerad mjölk framöver, berättar hon. Förutom att öka volymerna av det befintliga sortimentet vill vi även utöka sortimentet från dagens åtta ostar till att omfatta andra mejeriprodukter som yoghurt och smör. Vi vill också utöka försäljningsområdet och nå ut till resten av Sverige. Förutom vår redan etablerade försäljningskanal med Skånemejerier har vi ett samarbete med en ytterligare grossist på gång.

Från 1 till 20 miljoner i omsättning

Det nya mejeriet har en yta på 1 800 m² och innebär betydande utvecklingsmöjligheter för mejeriet. Kapaciteten är större än vad gårdens mjölkbesättning kan producera i dag. I det nya mejeriet kommer mjölken att ledas in via en direktledning från ladugården. Tidigare flyttades mjölken i tankar mellan de båda enheterna och det nya systemet innebär en stor förenkling i hanteringen.
I dagsläget omsätter Stafva mejeri drygt en miljon kronor om året och sysselsätter fem anställda. När det nya mejeriet kommer i gång i oktober och volymerna ökar kommer antalet anställda i mejeriet att fördubblas. Mejeriets omsättning beräknas uppgå till cirka 20 miljoner kronor per år.
– Grundtanken med mejeriet var att komma längre i förädlingskedjan och vara en större del av slutprodukten. Det lyckades över förväntan och nu hoppas vi nå ännu fler konsumenter, avslutar Inger von Corswant.


Cecilia Ryegård

Frilansjournalist

Artikeln publicerades söndag den 30 augusti 2009

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Nya landsbygdsministern behöver tillföra tillit och dialog

En ny landsbygdsminister är på plats med uppdraget att jobba vidare med livsmedelsstrategin. När jag frågar mina medlemmar, lantbrukare och livsmedelsföretagen om de hittills har upplevt effekter och resultat från livsmedelsstrategin blir svaret att det har gått åt motsatt håll. Vad är det för fel som sker på vägen? I många fall är de uppsatta målen till branschens fördel. Men administration och byråkrati försvårar, kontrollavgifterna ökar och tilliten är mindre eller i princip noll enligt de lantbrukarne och företag som jag för dialog med.

Kommentera