Får inte förespråka närproducerad mat

Livsmedelsverket vill, genom att starta en kampanj, hjälpa de svenska konsumenterna att göra nyttiga och milljösmarta val när det gäller livsmedel. Men EU-kommissionen har satt stopp för delar av kampanjen då uppmaningen om att köpa närproducerad mat är ett hinder mot den fria handeln. 

Livsmedelsverket har tvingats att backa med sin kampanj och har nu arbetat fram ett nytt förslag till hur den ska se ut och formuleras.
– Vi har plockat bort ordet ”närproducerat”, eftersom det tolkades av kommissionen som en uppmaning att köpa lokalt, att köpa svenskt, säger Livsmedelsverkets kommunikationschef Eva Corp till Sydsvenskan.
Det nya förslaget är nu ivägskickat för ett godkännande av kammarkollegiet, regeringen och till sist av EU-kommissionen.
Artikeln publicerades fredag den 20 november 2009

Kommenterarer till artikeln

S skrev 2009-11-21 16:11:54:

Ser inte myndigheten att det smartaste vore att bevilja bidrag för informationskampanjer till externa organisationer. De kunde då förespråka närproducerat utan att begränsas av EU-kommisionens ångest.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste