Med siktet inställt på Europa

För ett av Sveriges minsta börsnoterade företag står en satsning i 50 miljoner kronorsklassen för dörren. Genom utveckling av nischprodukter med kundunikt mjöl för livsmedelsbranschen och en teknik som man är ensam om i Europa vidgas marknaden och siktet är inställt på export i hela Europa.

Skåne-möllan utanför Helsingborg förädlar 50 000 årston spannmål. Den nya produktionsanläggningen för nischprodukter är en investering på 50 miljoner kronor och ökar kapaciteten med upp till 40 procent.

 

Just nu byggs det för fullt på området vid Skåne-möllans kvarnanläggning utanför Helsingborg. 50 miljonerssatsningen ska säkra företagets framtid på den tuffa kvarnmarknaden.
Investeringen görs i ny teknik som ska ge ytterligare marknadsandelar till företagets nuvarande knappa tiondel.
I den nya anläggningen byggs en mikrovågsugn i jätteformat, 6 meter hög och med en diameter på 3,5 meter, för värmebehandling och hygienisering av spannmål som ska nischa företagets produkter ytterligare.
Den nya anläggningen kommer att ha en kapacitet på 20 000 årston och kommer främst att användas vid framställning av gryn.
– Vi har en faiblesse för ny teknik och det här blir vi först med i Europa. Med den nya tekniken sparas 40 till 50 procent av energianvändningen eftersom vi slipper torka spannmålen efter grynprocessen, säger Anders Persson som är vd för Skåne-möllan.

Anders Persson är andra generationen Persson i ledande position hos Skåne-möllan.

Nischad tillverkning med kundunika produkter

Sedan tidigare använder Skåne-möllan även en annan ovanlig teknik, kallad TTT, vilket står för tid, tryck och temperatur. Metoden innebär att man genom värmebehandling får en fullständig förklistring av stärkelsen i spannmålen. I praktiken innebär det att mjölet kan binda en ökad vätskemängd, vilket ger ett saftigare bröd och längre färskhållning
– TTT står för cirka 20 procent av den totala verksamheten och växer snabbare än vårt övriga sortiment. Vi är ensamma om den här tekniken i Europa. Den innebär bland annat att man kan minska de syntetiska tillsatserna i bröd, säger Anders Persson.
Skåne-möllan har specialiserat sig på att ta fram kundunika, skräddarsydda produkter med specifika egenskaper och blandningar.
Till kunderna hör bland annat Ica och Nestlé. Mer än hälften av de 50 000 ton spannmål som årligen passerar anläggningen säljs till industrikunder.
Av den bearbetade spannmålen är 90 procent vete.

Förutom kundunika nischprodukter tillverkas även konsumentmjölet Möllarens Mjöl.

Skåne-möllan på börsen

Skåne-möllan grundades 1971 av Anders Perssons far, Sten Persson, samt kompanjonerna Evald Nilsson och Nils Jönsson för att bryta monopolet på mjölmarknaden där dominanterna hette Kungsörnen och Juvelkvarnarna.
– Då satt många bagare i kläm mellan monopolisterna. Ytterligare aktörer efterfrågades på mjölmarknaden och därmed startades Skåne-möllan. Vi är fortfarande det mindre, jordnära kvarnföretaget och sedan 1998 den enda börsnoterade kvarnen i Sverige, säger Anders.

Mindre kadmium från Västergötland

Spannmålen köps främst in genom Vallåkra Lantmanna­affär och genom dem läggs även kontraktodlingar ut. Men även en del partier från Öster- och Västergötland köps in.
– Den spannmålen har en lägre kadmiumhalt än den skånska, vilket våra kunder som är barnmatstillverkare kräver. De har satt upp lägre gränsvärden än Livsmedelsverket, säger Anders.
Årets goda skörd har inte enbart varit positiv för mjöltillverkaren:
– I år har det varit en otroligt bra avkastning per hektar, vilket inkräktat på proteinhalt och glutenkvalitet. Vi har fått lägga en hel del arbete på att få tag på den spannmål vi vill ha.

Tar marknadsandelar

De tre parallella kvarnverken i anläggningen har en malningskapacitet på 250 ton spannmål per dygn. Idag finns ytterligare kapacitet på 10 000 årston i anläggningen och med det nya bygget kommer Skåne-möllan att kunna förädla ytterligare 20 000 årston nischprodukter, en ökning med 40 procent mot dagens produktion.
– Det är en hård fight på mjölmarknaden, men vi har hittat vår nisch i den svenska kvarndammen. Med den nya tekniken kommer vi att ta ytterligare marknadsandelar och även öka vår export. Siktet är inställt på att sprida Skåne-möllans specialprodukter över hela Europa, avslutar Anders Persson.

Cecilia Ryegård

Frilansjournalist

Artikeln publicerades söndag den 13 december 2009

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste