ICC-Profiler

Ladda ned ICC-profilerna
- WAN-IFRAnewspaper26v5_gr.icc
- WAN-IFRAnewspaper26v5.icc
- Dagspress 26v5.csf
- Dagspress 26v5.joboptions

Klicka här för att ladda ned Dagspress 26v5.zip

ICC-profilerna beskriver de färger som är möjliga att reproducera i våra produkter. De används vid konverteringen från RGB till CMYK och RGB till gråskala. Färgerna i bilderna blir därmed optimalt anpassade för dagstidningstryck.

 

Varför behövs ICC-profiler?

ICC-profilerna hjälper dig med två saker. För det första ser de till att du får en konvertering från RGB till CMYK eller gråskala som fungerar bra att trycka i dagspress. Utan en ICC-profil riskerar bilderna att gro igen vilket gör att man förlorar nyanser och tappar detaljer i mörka områden. För det andra gör ICC-profilerna det möjligt att simulera hur CMYK- eller gråskalebilden kommer att se ut i tryck redan på bildskärmen. Detta förutsätter att bildskärmen är korrekt kalibrerad.

 

Bild anpassad för dagspress med ICC-profil. Samma bild utan anpassning.


OBS! Bilderna ovan illustrerar förväntade resultat i tryck.

Vi har två ICC-profiler som används när vi trycker våra tidningar:

  • WAN-IFRAnewspaper26v5.icc avsedd för färgbilder
  • WAN-IFRAnewspaper26v5_gr.icc avsedd för gråskalebilder

 

Här placerar du dina ICC-profiler

Mac OS X:
Macintosh HD: Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles
Windows XP och Windows 2000:
C: Windows/System 32/Spool/Drivers/Color

 

Färginställningar

Färginställningarna beskriver färghanteringsrutinerna i programmet såsom vilken arbetsfärgrymd som ska användas, vilka ICC-profiler som skall användas vid separering, samt hur bilderna ska hanteras när de konverteras mellan olika färgsystem.

 

Färginställningar för Adobe Photoshop

  1. Placera filen Dagspress 26v5.csf i mappen Settings.
    Windows: Program Files/Common Files/Adobe/Color/Settings
    MacOS: Bibliotek/Application Support/Adobe/Color/Settings
  2. Öppna Photoshop.
  3. Välj Redigera > Färginställningar...
  4. I Inställningar väljer du Dagspress 26v5.
  5. Klicka på OK.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Det är kunden som betalar

Krönika: Har du under senaste åren hört uttrycket ”Pricing power”, eller prissättningskraft på svenska? Det handlar om företag som har möjlighet att höja priserna utan att tappa marknadsandelar. I tider av inflation har begreppet aktualiserats då möjligheten för företag att föra över högre produktionskostnader på konsumenterna påverkar inflationens utveckling över tid. Hur står det till med lantbruksföretagens prissättningskraft?

 

Kommentera