Från och med den 1 juli 2012 kommer logon att finnas på alla ekologiska varor.

Konsumtionen av ekologiska produkter i EU har ökat stadigt under de senaste åren och står nu för ungefär 2 procent av EU:s marknad, vilket motsvarar mer än 200 000 gårdar, är idag certifierade som ekologiska.

Idén om att främja det ekologiska jordbruket genom att införa en obligatorisk EU-ekologisk logotyp är något som medlemsländerna har stött sedan 2007 och har nu blivit verklighet.

"Euro-leaf", EU:s ekologiska logotyp, infördes den 1 juli 2010, men för att hjälpa operatörerna att anpassa sig till de nya reglerna, och för att undvika slöseri med befintliga förpackningar var en tvåårig övergångsperiod tillåten innan det blev obligatoriskt på alla produkter. Nu är denna tvååriga övergångsperiod slut och den gemensamma logotypen kommer numera att bli standard på alla ekologiska livsmedel inom EU.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste