Från bulk till premium

Långås Potatis & Rotfrukter tröttnade på små marginaler. Företaget bytte strategi – och kastade om från bulkproduktion till fokus på premiumsegmentet.
– Vi har skapat bättre marginaler nu. Men om vi ska lyckas i framtiden behöver både vi och branschen bli mycket bättre på förpackningsdesign, säger vd Jan-Erik Wahlström.

Potatis är som vin. Ju bättre odlingsmiljö, desto godare smak på råvaran.
– Hemligheten bakom en riktigt god potatis är hög kvalitet på sättpotatisen, i kombination med jordmån, vattning och skötsel under odlingsperioden.
Det menar Jan-Erik Wahlström och Tore Holmfalk, vd respektive styrelseordförande vid Långås Potatis & Rotfrukter utanför Falkenberg. Företaget ägs av 25 odlare, från Bjäre i söder till Varberg i norr. ­Sortimentet består av potatis och rotfrukter med fokus på premiumsorter.
– Innan vi tvättar potatisen sorteras den i vår nya sorterings­anläggning. Det är svårt att avgöra om en ­jordig knöl är skadad eller grönfärgad. Därför sköljs den i dricksvatten och sämre exemplar sorteras bort innan den kvalitetskontrolleras och förpackas, säger Jan-Erik Wahlström.

Modern och genomskinlig förpackning. De senaste åren har det skett en stor förändring när det gäller paketering mot kund – påsarna som helt dolde potatisen har mer eller mindre försvunnit. Långås Potatis & Rotfrukter har valt att presentera sin potatis efter sort, inte användning. Foto: Micael Goth.
Design allt viktigare
Långås Potatis & Rotfrukter har valt att satsa för framtiden. Lyssnat på konsumenterna, rustat upp anläggningen med bland annat ny sorteringsmaskin och en modern skalmaskin – och lämnat bulkproduktionen bakom sig.
– Volymen är inte större. Men vi har ändå fått mer att göra nu och lyckats öka ­marginalerna. Det beror på att vi arbetar annorlunda. Det är viktigt att varje affär är affärsmässig, säger Jan-Erik Wahlström.
– Vi var tidigare en bulkleverantör som tog in potatis och levererade i säckar om 1000 kilo, nätsäckar med 25 kilo och papperspåsar om 10 kilo. Det var volym hela tiden. Men få köper så numera, berättar Tore Holmfalk.
De kände också att efterfrågan inte var tillräckligt hög på potatis som låg helt dold inuti en påse.
– Folk vill se potatisen de köper. De vill inte komma hem och först då märka att den inte var som de föreställde sig. Kanske visar det sig vara för stora eller för små potatisar, säger Jan-Erik Wahlström.

De förpackningar som Långås Potatis & Rotfrukter nu säljer har en modern design, potatisen är väl synlig och påsarna är betydligt mindre än tidigare. Nu säljs de i storlekar om tre och två kilo, 800 gram samt flowpack. Just flowpack är något som tilltalar den yngre generationen, som gärna ”kostar på sig” en finare potatis till helgens middag.
Tilltalande för ögat
– Nästan 90 procent av potatisen säljs i lösvikt. Men vi vill helst sälja förpackad potatis på ett snyggt sätt, så det passar premiumsorterna. Det ska vara tilltalande för ögat. Att sälja potatis handlar mycket om design, hur förpackningen presenterar produkten, säger Tore Holmfalk.
– Jag tror att förpackningen har mer betydelse än själva produkten. Vi har mycket kvar att jobba på detta i branschen, menar Jan-Erik Wahlström.
Långås Potatis & Rotfrukter har under många år haft tyska livsmedelskedjan Lidl som en av de allra största kunderna. Framför allt levererar det halländska företaget merparten av all lösviktspotatis som Lidl säljer i Sverige, samt förpackad King Edward.
– Vi har varit huvudleverantör till dem ända sedan de etablerade sig i Sverige, säger Jan-Erik Wahlström.

Eivor Högberg kontrollerar potatis. Den nya sorteringsmaskinen är ett steg i framtidssatsningen. Långås Potatis & Rotfrukter hanterar cirka 10 000 ton säljbar potatis under ett år. 
Ökat sortiment
I somras tog företaget ett viktigt steg mot en bredare och större marknad. Vid ett möte med Potatis & Grönsaker i Allarp utanför Laholm, kom frågan om att köpa hela företaget upp på bordet. Och så fick det bli.
– Det är ett liknande företag som det vi driver, men med marknad ned mot Skåne och uppe i Stockholm i ­stället. Det är ett bra komplement för oss. Jag tror att vi kan öka och skapa mer bredd, fler special­förpackade produkter. Vi har en skalavdelning här, de har å sin sida frukt och grönt, menar Jan-Erik Wahlström.
Tack vare köpet av Potatis & Grönsaker har sortimentet ökat samtidigt som anläggningen kan utnyttjas mer.
– Våra investeringar i anläggningen gör att vi kan lägga in mer produktion här. Så vi kommer att få ännu mer att göra. Men vi får inte glömma kvalitetsfokus, menar Tore Holmfalk.
Samarbetet med odlarna runt om i södra Sverige är viktigt. Odlarna arbetar ständigt med sortutveckling och det provas nya sorter varje år. Och en intressant förändring har skett ute hos odlarna.
Från att ha jobbet som de lärt sig av sin far – som i sin tur lärt sig av sin far – handlar det nu mer om vad konsumenten vill ha. Om vad som går att sälja. Potatisbönderna har blivit mer affärsmässiga.

Driver kvalitetsprojekt

– Potatis plockas numera tidigt, innan de blivit för stora. Man ska inte längre vänta in stor vikt och tänka volym. Vi förordar också vissa sorter: största enskilda sorten hos oss är ”King Edward”, andra sorter är ”Sava”, ”Belana” och ”Asterix”, säger Jan-Erik Wahlström.
Långås Potatis & Rotfrukter deltar tillsammans med Hallands Primörer, en ekonomisk förening som drivs av medlemmarna, i ett projekt för att höja kvaliteten på lokalproducerad potatis. I samverkan med växtodlingsrådgivare, lantbruksgymnasiet, butiksansvariga och odlare, följs odlingarna i fält fram till att potatisen når konsumenten.
– Det handlar mycket om potatisens exponering. I dag är det för mycket ljus och ingen kyla vid potatisen i butikerna. Potatis kan inte misshandlas så. Tänk om djupfryst fick ligga bland frukten? Butikspersonalen måste utbildas och vi måste få butiksägarna med oss om vi ska råda bot på detta, säger Tore Holmfalk.

Både Tore Holmfalk och Jan-Erik Wahlström lyfter fram styrelsen och personalen som företagets styrka. – Vi har i dag en kompetent styrelse som är framåt och lojal personal. Det känns inte som att mycket som är omöjligt här, personalen är fantastiska på att ställa upp när det hettar till, vid storhelger och så, menar de båda.
Årets skördesäsong är besvärlig. Det omfattande regnandet har ställt mycket över ända: det som tidigare i somras såg så lovande ut, har nu mer eller mindre regnat bort. Långås Potatis & Rotfrukter räknar med att tappa cirka 1 000-1 500 ton potatis. Ett tapp som måste tas igen på annat vis.
– Om vi inte kan höja ­priset mot konsument nu, kan vi nog aldrig göra det. Vi kommer troligen att få brist på potatis i vinter eller i vår, ­kanske blir det i värsta fall tomt på hyllorna. Och vi kan inte importera, situationen är lika illa ute i Europa, säger ­Jan-Erik Wahlström.

Micael Goth

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades torsdag den 15 november 2012

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste