Maskindelarnas himmelrike

Laholms traktordemontering bidrar till att det svenska lantbruket rullar på.
Företaget har ett stort utbud av begagnade delar och började 2010 nytillverka delar som blivit svåra att finna.
– Vårt mål är att ha så mycket reservdelar som möjligt på lager. Våra kunder har bråttom, säger företagets vd Thomas Paterson.

Maskindelarnas paradis. Här en del av det som lagras utomhus på Laholms traktordemontering. Foto: Micael Goth

 

Laholms traktordemontering har sedan 1976 försett lantbrukare med reserv­delar. Såväl begagnat som nytt. Och det är ett maskin­delarnas paradis: på tre hektar ligger delar från nära på alla olika slags typer av lantbruks­maskiner.
– Vår policy är att vara ­billiga och hålla hög kvalitet, säger Thomas Paterson.
Ofta handlar det om snabba och personliga kontakter. Kunden ringer och berättar vad som söks. Finns delen inte hemma, då letar personalen vidare via telefon och internet. Laholms traktor­demontering har kontakt med tio olika skrotföretag ute i Europa och möjligheten att finna rätt del är stor.
– I Sverige säljs det färre än 4 000 nya traktorer under ett år. I Frankrike 60 000, i England 50 000 traktorer, så det blir ett stort utbud där, menar Thomas Paterson.
Delarna kommer annars från exempelvis auktioner, försäkringsbolag, internet­sidan Blocket eller kontakter. Företagets mål är att alltid ha så mycket som möjligt hemma på lagret, då kunderna vanligtvis inte har tid att vänta på delar.
– Det är förstås kostsamt för oss, men en väldigt bra service mot kunderna. Vi ser vad som går bra och vad för slags maskiner som finns här omkring i bygden. Något man sedan får väga in när det gäller vad man ska ha på lager. Vår största styrka är att vi kan hjälpa nästan varje kund med nytt eller begagnat, säger ­Thomas Paterson.

Thomas och Elisabeth Paterson driver Laholms traktordemontering.
Från Uppland till Halland

Laholms traktordemontering startades av Ove ­Paterson som i slutet av 1960-talet var bonde i Uppland men bestämde sig för att söka lyckan söderut.
Han tog sikte på ­Halland, packade allt på en stor boogie­kärra, hoppade in i traktorn och mullrade iväg söderut. Han fick stopp på traktorn i höjd med Laholm, fann Per Mikaelsgården och startade upp potatisodling.
Med näsa för affärer började Ove Paterson även handla med traktorer och efter en tid kom han på tanken på att köpa in traktorer
Genomgång av motordelar av märke Ford.

 

- och montera isär dem och sälja dem i delar i stället.
Vid 2001 gick Ove Paterson i pension och sonen Thomas Paterson tog över huvudansvaret, och nu driver han företaget tillsammans med hustrun Elisabeth. Även sonen Robert Paterson och döttrarna Veronica och ­Martina Paterson jobbar i företaget.
Vid Laholms Traktor­demontering finns i dag totalt nio anställda och företaget är ett av de största i Sverige inom sin nisch. Omsättningen hamnade i fjol på 16 miljoner kronor.

Laholms traktor­demontering

Affärsidén är att plocka ner maskiner, traktorer, tröskor och vallmaskiner för att sedan kunna leverera delar till lantbrukare och verkstäder. På senare år har företaget även börjat skrota vallmaskiner och pressar, samt exportera traktorer. Har sedan 2010 börjat tillverka egna reservdelar utomlands.

– Det är svårt att bygga upp ett sådant här företag nu. Dels kostar det mycket pengar att bygga upp ett reservdelslager och dels är det svårt att finna reservdelar utan kontakter, säger ­Elisabeth Paterson.

Självplockning av delar

På området finns cirka 100 skördetröskor och ett 20-tal traktorer. Storsäljare är exempelvis styrspindel och styrarm från Volvo BM 650.
– Maskinerna tyngs ofta ner av för tunga lyft, och delarna slits ut av detta, förklarar Thomas Paterson.
Att hålla ordning på lagret är A och O – men också en av de svåraste uppgifterna. Reservdelarna lagras i pal­lådor – totalt cirka 2 000 lådor – och sorteras utifrån chassinummer och årsmodell. Motorer och framaxlar sorteras efter tillverkare.
– Det kan skilja på en enda siffra i chassinumret för att en reservdel inte ska passa, säger Thomas Paterson.
Att möta kundens krav kan i bland vara svårt.
– Några tror att det är nyskick på begagnat, medan andra förstår att begagnat är begagnat. Men vi löser det genom att skicka bilder och ge så god service vi kan. Vi rustar också upp delar om det går, säger Elisabeth Paterson.
Laholms traktordemontering erbjuder också självplockning av traktordelar. Kunden kan själv gå ut på området och skaffa de delar som behövs.
– Vi kan inte alltid hjälpa alla på direkten och om många kommer samtidigt, då är detta en möjlighet. Men man kan inte komma hit och plocka delar hur som helst, utan vi kommer överrens innan om vad, förklarar ­Elisabeth Paterson.

Långväga kunder

Marknaden för gamla maskindelar har blivit något besvärligare då det blir allt svårare att finna maskiner att demontera. Många export­eras till Baltikum och när det gäller dagens lantbruk blir det allt färre traktorer på gårdarna. Förr fanns också många mindre bondgårdar, nu är det istället färre men större gårdar.
– Det är mer industri än lantbruk, menar Thomas Paterson som berättar att Laholms Traktor­demontering därför börjat importera begagnade traktor­delar och även tillverka helt nya utomlands.
Bland annat har de satsat på hydraul­armar till Volvo BM Boxer 350 och 600.
– Alla engelska märken, som Massey Ferguson och Ford, är lätta att finna delar till. Svårast är Volvo och ­Valmet. Vissa delar är nästan hopplösa att hitta, som kraftuttagshus till Valmet 405 och 305, suckar Thomas Paterson.
Under skördetid gäller det att ha extra mycket reserv­delar hemma. Då hinner ingen vänta på att delar ska skickas med posten.
– Det har hänt att lant­brukare från norra Sverige kört hela natten för att komma hit, och när vi öppnat på morgonen har de stått och väntat utanför dörren. Så bråttom är det i bland, berättar Elisabeth Paterson med ett leende.

Skrotade New Holland-tröskor.
Deutz 10006 och närmast Ford 6700.

 














Micael Goth

Frilansjournalist

Artikeln publicerades söndag den 09 juni 2013

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste