Mer hållbarhet på HKScan

HKScan är en av dem som samarbetat med professor Uno Wennergren för att se över sin logistik kring slakttransporter. Han har analyserat deras koordinater och tagit fram olika teorier till förbättringar. 

HKScan har varit en del av ett forskningsprojekt vid Linköpings universitet där logistiken kring djurtransporter setts över. I en föränderlig tid, med strukturomläggningar, ser företaget det som en nödvändighet att just logistiken ses över.  Foto: Philippe Rendu

– För oss är det ett vinna-vinna-läge. Det är bättre för miljön om vi kan minska antalet transportkilometer. Det blir bättre för djuren om de kan åka en så kort och effektiv resa som möjligt. Det är även bättre ekonomiskt i och med att vi blir ett hållbart företag, genom att inte lägga ut pengar på sådant som vi nödvändigtvis inte behöver, säger Annelie Lundell, kvalitetsdirektör på HKScan.

Annelie fick kontakt med Uno Wennergren via ett möte på landsbygdsdepartementet, där han presenterade sin idé för drygt ett år sedan.

– Man måste ibland titta utanför sin egen box för att hitta bra idéer och innovationer och Uno verkade kunna det här, så vi ville gärna testa, säger Annelie.

– Vi vill titta på hur vi kan sänka vår klimatpåverkan genom att göra det bättre för miljön, för djuren och för oss själva också, säger Annelie Lundell kvalitetsdirektör på HKScan, som svar på frågan varför de vill titta över logistiken kring djurtransporterna. Foto: HKScan

Ändrad struktur

Hon tycker visserligen att logistiken fungerar bra som den är i dag men att det alltid går att förbättra.

– Med en ändrad struktur i landet av våra anläggningar så bör man se över det här med jämna mellanrum för att se om vi kan hitta några förbättringar, säger hon.

På frågan hur logistiken kommer att påverkas av att slakteriet i Skara stänger ner, har Annelie ännu inget svar utan säger att det pågår ett arbete i frågan.

Annelie menar att Uno har gett dem bra idéer, men att frågan inte drivits hundra procent i företaget ännu i och med de nya strukturerna. Men säger att de snart kommer att ta tag i den information som Uno tagit fram till dem.

Många faktorer

– Uno stödjer våra egna tidigare undersökningar om att det finns potential att spara transportkilometer. Men det kräver mycket planering, med alla faktorer man har att ta hänsyn till. I sista änden handlar det mycket om när kunderna vill ha sina leveranser. Det handlar inte bara om att det ska vara korta avstånd eller det bästa för djuren, säger Annelie.

Det krävs ett bra samarbete med leverantörerna och åkarna, så att det finns bilar när och där det behövs. Om man ska titta på en övergripande omorganisation måste alla samarbeta och vara beredda att vara flexibla, menar Annelie Lundell. 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

Artikeln publicerades fredag den 28 mars 2014

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste