Fritt fram för GMO-foder enligt LRF Mjölk

Efter en omfattande utredning har LRF Mjölk och Mjölkdelegationen under dagen beslutat att häva sin policy rörande GMO-fritt foder. Nu ligger bollen hos mejeriföretagen.

LRF Mjölk har gjort en utredning av huruvida den gemensamma policyn om GMO-fritt foder i mjölkproduktionen står i strid med konkurrenslagstiftningen. Utredningen visar att lagens formuleringar om undantag kan tolkas på olika sätt.

– Vi har tittat framåt och ser att premien lantbrukaren åläggs på grund av för GMO-fritt foder har ökat mer och mer. Ur ett konkurrensmässigt perspektiv vill vi därför, med stöd av försiktighetsprincipen, lägga över frågan till de enskilda företagen i branschen, säger Jonas Carlberg, vd för LRF Mjölk.

Lämnar över bollen

LRF Mjölk och Mjölkdelegationen har nu gett sitt ställningstagande rörande GMO-fritt foder.

- Det står givetvis varje medlemsföretag fritt att själva införa en egen policy för GMO-fritt foder, säger Gunnar Pleijert, ordförande i Mjölkdelegationen och LRF Mjölk.

– Vi bygger våra policyer på en enighet från mjölkföretagen. LRF Mjölk lämnar nu GMO-frågan bakom oss och nu ser fram emot att se hur mejeriföretagen agerar, avslutar Jonas Carlberg.

Vilhelm Ektander
Vilhelm Ektander
Tel: 070 – 092 20 02
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades måndag den 14 april 2014

Kommenterarer till artikeln

Viktig information skrev 2015-02-11 13:42:23:

Ja, det finns massor med människor som alltid väljer svenskproducerade, ekologiska livsmedel som är helt GMO-fria :) Det är stort tryck från svenska folket som är helt emot detta giftet, vilket är dess sanna natur. Sedan finns det tyvärr ännu fler människor som lever förda bakom ljuset som inte vet vad genmodifierade organismer gör i våran kropp och vårt jordbruk.. OCH DET ÄR TILL ER JAG DELAR DENNA DOKUMENTÄREN: GMO OMG (2013) av Jeremy Seifert Här får man följa med en familjefar på sin resa genom USA i jakt på svar från de stora gmo-jättarna MONSANTO angående deras bioteknologiska "grönsaker". FAT, SICK & NEARLY DEAD (2010) Joe Cross, Kurt Engfehr Och nu har även GMO OMG 2 kommit! Riktigt bra dokumentärer. Ta erat ansvar och gör research för er och era familjers skull. Gå med i Matfuskets facebook-grupp om du vill veta mer om matfusk och se oss konsumenters kraft! MATFUSKET är en ideell sida som drivs av konsumenter för konsumenter med målet om att upplysa om matfusk och hur du lättast undviker det. TA HAND OM ER ALLIHOP!


GAson skrev 2014-04-22 00:56:23:

Ett oerhört sorgligt beslut! I vissa länder där torkan gör det omöjligt att odla spannmål och andra växter kan det vara befogat! Men i Sverige??? Det finns andra metoder än GMO!!! Sorgligt oerhört sorgligt!!!


H skrev 2014-04-17 20:21:56:

Mycket vrede över GMO va det här. Frågan till er som är GMO-kritiker är : Köper ni alltid svenskproducerat = GMO fritt ? Bojkottar ni all importmat ? Makten ligger hos konsumenten. Importerat tar allt mer plats i affärerna med GMO på köpet. GMO finns ju mitt ibland oss i varje affär i varje hylla i hela Sverige. !!!! Finns inte viljan hos konsumenten att köpa svenskt = GMO fritt och betala för mervärdet, så händer följande. Svenskt jordbruk blir utkonkurrerat !! Vi (producenter) har en högre foderkostnad (GMO fritt foder), men får ingen "GMO fritt ersättning" . Maten ska ju va billig ! Vad väljer ni ?


anders m skrev 2014-04-17 07:47:25:

Du vägra Gmo jag trodde att vegitarianerna åt gräs men röker ni det också?Du skriver att fram tills idag har det gått bra att odla utan Gmo sojan i sverige.Det är så att sojan som köps in till våra djur köps in från andra länder för det går inte att odla fram här för dagen.Men det finns en sort som heter Fiskeby som odlades under andra världskriget i sverige men med dåligt resultat.För dagen köper vi in den från Argentina eller Brasilien men dom minskar den Gmo fria sojan där och på så vis trycks priset upp.Detta gör att vi måste få mer betalt för våra mejeri och slakteri produkter här än tex den Danska bonden som kan sälja till dej till ett lägre pris.Lrf trodde att du och dom andra konsumenterna i Sverige var villiga att betala ett högre pris för att vi gav våra djur Gmo fritt foder från sydamerika:Men och det är ett stort MEN det gjorde ni inte!!!!!!!Det som hände då var att vi blev prispressade hårt för det fanns inga konsumenter till våra matvaror som vi tagit fram utan vi bönder har fått sänka priset så mycket att många av oss har fått kasta in handduken och slutat.Nu har det gått så långt att scan stänger ner fabriker och säjer upp kontrakten med sina bönder för ingen av oss bönder kan överleva på att köpa in dyrt foder och sälja kött och mjölken billigt som våra grannländer kan göra.Skall vi höja matpriserna i affärerna och stänga gränsen för Gmo varor då kan vi producera mat till dej men som det är nu håller inte.Men om du och andra tar beslutet om att välja gmo fritt i affären och inte bry sej om att det är dyrare då kan vi fortsätta med detta men tills idag har du och dom andra inte tagit det beslutet utan vi bönder har fått sponsa med detta men nu är våra pengar slut.Men som du skriver att vi då skall lägga ner då undrar jag vart du i fortsättningen skall köpa din mat????


anders m skrev 2014-04-17 07:16:53:

om vi tar en ost från Danmark tex går det då att analysera den och på prov resultatet se om den innehåller gmo?


nedergaard skrev 2014-04-16 21:42:17:

Finns det så här många korkade människor i Sverige? Eller roar någon eller några sig med att registrera sig under nya signaturer hela tiden. Andelen svenskproducerad mat minskar hela tiden och importen ökar för att den svenska är för dyr. Gmo-fri soja kostar 20% mer. Därför tvingas svenska lantbrukare att göra likadant som andra länders lantbrukare Dessutom bygger motståndet mot gmo-sojan mer på känsla eftersom vetenskapliga bevis på gmo sojans farlighet vilar på en bräcklig grund med bl.a. fejkade resultat


vera skrev 2014-04-15 23:49:38:

Det här är fruktansvärt, hemskt!


VÄGRA GMO skrev 2014-04-15 21:38:02:

Usch för er pengakåta bönder som vill använda GMO foder. Tycker ni att det är det så dyrt med normalt foder så SKAFFA ETT ANNAT JOBB DÅ, Förstör inte svenskt jordbruk genom att sprida gifter och förgifta jorden bara för att "det är billigare"! Det håller inte som en ursäkt! Usch för er som inte varit starkare i denna frågan som har haft makten att påverka detta beslut! Stoppa huvudet i sanden och låtsas som det regnar är väl det enda ni gör. Ni gör mig illamående. GMO här inte hemma i Sverige! Det är äckligt, vidrigt och ett steg i totalt fel riktning.. Ni på LRF är små små människor med ännu mindre hjärnor. GÖR OM GÖR RÄTT! INGEN VILL HA GENMODIFIERAD MAT! Så förbannat svårt är det väl inte att odla utan GMO?! Vi har klarat oss enda fram tills idag och helt plötsligt måste ni ha genmodifierat foder till eran boskap? LÖJLIGT!


Signatur skrev 2014-04-15 21:24:20:

Försiktighetsprincipen borde betyda att alla varelser bör befrias för följderna av giriga kemikalieexperiment i våra fysiska kroppar. Bort med det helt och hållet. Det finns alldeles för mycket bevis på farorna.


AnnCatrine skrev 2014-04-15 21:17:30:

Nej, nej, nej! Hur kan man lägga en sådan här viktig konsumentfråga på näringsingslivet som styrs av vinstintresse??? Det här är absolut inte i enlighet med försiktighetsprincipen.


Camilla Sparring skrev 2014-04-15 19:18:15:

Ett enkelt sätt att säkra upp GMO-fritt och att ta konsumentmakten är följande: På mejeriprodukter som just DU köper eller vilket livsmedel som helst igentligen.... finns det ett telefonnummer, ring till nr som står för kundtjänst/konsumentkontakt och ställ frågan hur de ställer sig idag och hur de kommer att agera i framtiden vad gäller GMO. Då täcker vi nog upp alla mejerier och många andra livsmedelsföretag i hela landet och kanske även utomlands beroendes på vilken mejeriprodukt, kött, fågel och (tyvärr även fisk) som just DU köper. När du ringer ställ också kravet som konsument att OM de inte har tagit ställning att de gör det, glöm inte bort att det är DIN plånbok och DU är rodet!Tiden att ringa är nog kontorstid.


anette skrev 2014-04-15 17:58:02:

Det slutar med att folk slutar köpa mjölk. Vi kan klara oss utan den ,.kanske.Jag vill heller inte ha homogeniserad mjölk.


VÄGRA GMO skrev 2014-04-15 17:06:22:

Usch för er pengakåta bönder som vill använda GMO foder. Tycker ni att det är det så dyrt med normalt foder så SKAFFA ETT ANNAT JOBB DÅ, Förstör inte svenskt jordbruk genom att sprida gifter och förgifta jorden bara för att "det är billigare"! Det håller inte som en ursäkt! Usch för er som inte varit starkare i denna frågan som har haft makten att påverka detta beslut! Stoppa huvudet i sanden och låtsas som det regnar är väl det enda ni gör. Ni gör mig illamående. GMO här inte hemma i Sverige! Det är äckligt, vidrigt och ett steg i totalt fel riktning.. Ni på LRF är små små människor med ännu mindre hjärnor. GÖR OM GÖR RÄTT! INGEN VILL HA GENMODIFIERAD MAT! Så förbannat svårt är det väl inte att odla utan GMO?! Vi har klarat oss enda fram tills idag och helt plötsligt måste ni ha genmodifierat foder till eran boskap? LÖJLIGT!


Skeden skrev 2014-04-15 14:38:18:

Nej, vad sorgligt att en stor organisation som LRF inte kan ta ansvar och verkar bortse helt från undersökningar som visar att GMO inte är bra. Det finns undersökningar som visar att det ger sjukdomar: inflammationer i inälvorna osv hos dem (korna) som äter det, samt att det GMO även överförs genom mjölken till den som dricker mjölken. Vad sorgligt att LRF önskar svenska folket inflammerade inälvor och andra sjukdomar. Hoppas att LRF tar sitt förnuft (och ansvar) till fånga! Tills dess köper vi endast ekologiskt, för där är GMO som tur är förbjudet.


Gunvor skrev 2014-04-15 13:56:41:

Finns det garanti för att inte genmodifierad föda i våra barn och barnbarns framtid påverkar i sin tur deras barns och barnbarns arvsmassa? Släpp inte den tanken för snöd vinnings skull!


Annika skrev 2014-04-15 13:54:59:

Välj krav-märkt!


Johan skrev 2014-04-15 13:40:53:

Tycker det är lite fegt av LRF att släppa denna fråga helt till de enskilda mejeriföretagen utan några riktlinjer för hur det ska förmedlas mot konsumenten.


Christoffer skrev 2014-04-15 13:38:39:

Sorgligt!


elm skrev 2014-04-15 12:59:17:

Sverige ska vara GMO-FRITT.......


Eva skrev 2014-04-15 12:37:32:

Nej, nej, nej! Tänk om och gör rätt!! Sverige skall vara GMO-fritt i alla led. Svenska folket och svenska djur skall inte vara några "försökskaniner" via genmodifierad gröda eller mat!


LRF Mjölk skrev 2014-04-15 12:26:39:

Vi vill förtydliga att det som hänt är att den svenska mjölkbranschens gemensamma policy för GMO-fritt foder tagits bort. Från och med nu är det därför upp till varje enskilt mejeriföretag att själva införa en egen policy för GMO-fritt foder. Det har t ex Arla Sverige, Norrmejerier och Gefleortens mejeriförening redan gjort. Bakgrunden till beslutet är att LRF Mjölk har gjort en utredning av huruvida den gemensamma policyn om GMO-fritt foder i mjölkproduktionen står i strid med konkurrenslagstiftningen. Utredningen visar att lagens formuleringar om undantag kan tolkas på olika sätt. För att vara på den säkra sidan har vi av konkurrensrättsliga skäl fattat beslutet att lämna den gemensamma policyn om GMO-fritt foder. Mjölkdelegationen kom i slutet av förra året överens om en gemensam strategi för hållbart foder med syftet att öka andelen närproducerat foder. Det arbetet fortsätter. Redan idag är 90 % av fodret till svenska mjölkkor svenskt.


DominiQue NVC Costa skrev 2014-04-15 11:30:29:

Hur kan ni leva med detta? Äventyra generationer och vår jord. Jag har alltid tänkt att jag vill kunna dö i frid, jag fruktar att ni kommer ångra er djupt en dag och får ångra detta stort.. Rannsaka era hjärtan och se in i framtiden.. Snälla! Det verkar inte som fakta eller förnuftsargument når är! Vad saknar ni? ÄR Ni stängda??? Besinna er! Må ni få någon slags gudomlig uppenbarelse eller något - förtvivlat ber jag till alla ljusa krafter där finns att ni får bättre ledning... Hoppet är det sista som överger oss... TILLIT till Äkta Liv - ♥ HJÄRTAT ÄR ENDA VÄGEN HEM!


Jocke skrev 2014-04-15 10:59:17:

ni vill förbjuda egen odling och ha era gmo som enda monopol på marknaden så att ni kan kontrollera våra liv så ni kan höja priserna hur mkt ni vill så att folket är helt slavar under ert tyranni


Mia skrev 2014-04-15 10:20:44:

Otroligt fegt agerande! Där försvann allt förtroende för LRF. GMO ger genetiska förändringar, grava sådana. Jag håller med ett tidigare inlägg -"Det handlar om hela jordens existens. Den som inte är förbannad på GMO har inte satt sig in i vad det är och vad det innebär. Katastrof! . Det handlar om människans existens eftersom GMO visat sig påverka fertiliteten. Ska vi lämna det arvet till våra barn och barnbarn? Tänker vi bara på oss? Vi lever i ett överflöd i många länder. Mat kastas så det är svårt att tro att var annan person blir utan mat om import stoppas helt. Var selektiva i importen. Våga vägra företag som Monsanto och GMO produkter, fullt ut. De har inget "rent syfte" bakom sina produkter. Bara profit! Förändring börjar alltid hos en själv. Om det innebär att säga adjö till Arla, då får det bli så.


Robban skrev 2014-04-15 10:05:32:

Ett sorgligt beslut som inte hjälper till att få bort farliga ämnen och ett bidrag till den dagliga kemicocktailen vi får i oss. Raka motsatsen till att välja ekologist och nu kanske ett ännu större incitament för att göra det. Ja, all mat som innehåller GMO borde förbjudas. Ett minimikrav är att den tydligt märks så att man kan välja bort den. Sverige borde nyttja styrmedlen bättre, straffskatt på GMO och bidrag till ekologiskt. Men regeringen saknar både visioner och framåtanda på området. Med Eskil i spetsen lär inget hända! Som konsument kan man välja bort GMO, det är det jag kan hjälpa till med. Jag kan också (och gör det) uppmana alla att välja KRAV i mesta möjliga mån. Vad kan vi mer göra som inte är i branschen? Givetvis vore det bättre om alla producenter satsade på GMO-fritt men så lär det aldrig bli och nu förvärras det genom att LRF nu öppnar den här dörren. Surt...!


Nillepille skrev 2014-04-15 10:03:47:

Jag hade hoppats på att detta var ett försenat april skämt. Helt uppåt väggarna och oerhört besviken på detta totalt värdelösa beslut.


tore johansson skrev 2014-04-15 09:43:55:

Sverige importerar 50%av maten idag och svensk produktion minskar oavbrutet varje år varför tror ni?Enligt er ska vi stoppa importen vad ska ni äta,om maten bara räcker till varannan person?Den svenska producenten försvinner därför att konsumenterna köper den billigare maten som produceras på helt andra krav och kostnader!


arleij skrev 2014-04-15 09:32:21:

Är chockad att LRF gör det här!!! Med en allt mer ökande bevisskörd som pekar på sjukdomar, autism, allergier, infertilitet mm mm efter användning av GMO, även om det intas indirekt via kött. Känner mig mycket frustrerad och besviken!


Elena skrev 2014-04-15 09:27:45:

"Eating genetically modified corn (GMO corn) has caused rats to develop horrifying tumors, widespread organ damage, and premature death. That's the conclusion of a shocking new study that looked at the long-term effects of consuming Monsanto's genetically modified corn. The study was published in The Food & Chemical Toxicology Journal and was just presented at a news conference in London."


Elena skrev 2014-04-15 09:22:38:

"Eating genetically modified corn (GMO corn) has caused rats to develop horrifying tumors, widespread organ damage, and premature death. That's the conclusion of a shocking new study that looked at the long-term effects of consuming Monsanto's genetically modified corn. The study was published in The Food & Chemical Toxicology Journal and was just presented at a news conference in London."


Lisa skrev 2014-04-15 09:06:16:

Håller med anders m, jag köper bara från svenska bönder i närheten. De är garanterat GMO-fria och ekologiska även om de inte alltid är certifierade. Det är av största vikt att informera resten av befolkningen som tror att billigt är bra. Det skulle kunna vara billigare än idag, ekologiskt, men dne billiga skiten är proppad med så mycket skit att det skapar höga kostnader för samhället i form av sjukdomar. (Men detta är lukrativt för vissa. Gissa vilka?)


Bolle skrev 2014-04-15 09:02:06:

Jag blir besviken på LRF! Hur skall man nu kunna köpa ekologisk mjölk? Om kon har fått GMO-foder kan man inte kalla mjölken ekologisk. Får väl sluta helt med mjölk, vilket jag inte vill!


Lisa skrev 2014-04-15 09:02:02:

Detta är så fruktansvärt illa. HUR kan de ÖHT ta orden "försiktighetsprincipen" i sina munnar och skylla på konkurrenskraft? Reglerna är skrivna för att gynna GMO-företagen och konkurrera ut ekologiska alternativ. Vidrigt, fel, omoraliskt och odemokratiskt. Ska dessa jävla pajasar härja fritt för mina skattepengar? För att ta dessa idiotbeslut? Jag är så arg att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Skitland. Skitmyndigheter. SkitMonsanto. Ni skiter helt i folks hälsa och går, stick i stäv med vad folk vill, Monsantoföretagens ärenden.


theo skrev 2014-04-15 08:52:40:

Hur kan LRF ta ett sådant idiotiskt beslut?!?! Kräver att Ni omprövar beslutet omedelbart.


Signatur skrev 2014-04-15 08:41:24:

Är chockad att Sverige går med på det här! Tycker det är en kortsiktig plan utan vinnare där pengar styr tänkandet samt att detta öppnar dörrar för andra onaturliga sätt inom matindustrin, en ond spiral!!


Linn skrev 2014-04-15 08:40:15:

Jahapp, tack så mkt då, snart kan man inte äta ngt. Vi får uppmana alla att köpa in mat från länder som inte tycker GMO är ok och helt enkelt inte stödja vårat eget lands jordbruk, ja det blir sämre för miljön iom allt fraktande, men jag vill inte äta skit, fast det kommer från Sverige. Bra gjort, eller?!


Henrik skrev 2014-04-15 08:35:13:

Så oerhört dumt och ignorant beslut. Hela världen jobbar stenhårt för att förbjuda skräpet och vi välkomnar det!? Gör om och gör rätt. Hoppas att alla protester leder till en självklar omprövning.


Bo Ko skrev 2014-04-15 08:31:35:

Jag vet inte om det är ett beslut baserat på feghet, okunnighet eller ekonomiska intressen men jag behöver nog inte välja. Mycket tråkigt beslut som förr eller senare drabbar oss och våra barn. Jag kan faktiskt inte förstå hur det här går till men det är ett bevis på att fel människor sitter och arbetar med saker de inte borde arbeta med. Suck suck. Kanske dags för oss svenskar att protestera?


Robban skrev 2014-04-15 08:25:00:

Ett sorgligt beslut som inte hjälper till att få bort farliga ämnen och ett bidrag till den dagliga kemicocktailen vi får i oss. Raka motsatsen till att välja ekologist och nu kanske ett ännu större incitament för att göra det. Ja, all mat som innehåller GMO borde förbjudas. Ett minimikrav är att den tydligt märks så att man kan välja bort den. Sverige borde nyttja styrmedlen bättre, straffskatt på GMO och bidrag till ekologiskt. Men regeringen saknar både visioner och framåtanda på området. Med Eskil i spetsen lär inget hända! Som konsument kan man välja bort GMO, det är det jag kan hjälpa till med. Jag kan också (och gör det) uppmana alla att välja KRAV i mesta möjliga mån. Vad kan vi mer göra som inte är i branschen? Givetvis vore det bättre om alla producenter satsade på GMO-fritt men så lär det aldrig bli och nu förvärras det genom att LRF nu öppnar den här dörren. Surt...!


anders m skrev 2014-04-15 07:47:49:

Tycker ni att all mat som innehåller Gmo skall förbjudas i Sverige? För då hade vi svenska bönder en chans att klara oss.Kan ni som är så kritiska hjälpa till?????


skyhigh2k skrev 2014-04-15 07:40:41:

Helt jävla idiotiskt. Har gjorts flera tester om GMO och speciellt bekämpningsmedlet roudup som används av Monsanto. Test gjordes rå på råtter under 2 års tid, hör och häpna cencerrisken öka med 600%. Dom som är intresserade googla glyfosat (glyphosate). SÅ innan ni godkänner något så gör gärna eran läxa och läs på.


Ninnananna skrev 2014-04-15 07:02:14:

Sorgligt och bedrövligt att tänka så kortsiktigt och ta beslut som får förödande konsekvenser för det vi hade byggt upp som var unikt. Mer o mer av möjligheterna till ett humant synsätt försvinner... Skärpning konsumenter och medmänniskor! Vi har möjligheten... vi lever i en demokrati... Tänk inte så mycket på all lyx pengarna ska räcka till det är bortskämt! Skäm bort era barn med en unik historia och med möjligheten att äta sunt mm Hoppas detta beslut går att ändra/häva. Tror också på att istället marknadsföra ett ekologiskt Sverige...


Henric skrev 2014-04-15 06:41:46:

Samtliga som är kritiska till GMO (så även jag) bör dock läsa och försöka förså b la anders ms inlägg. Svenskt jordbruk är ej konkurans neutralt, utana vi vill och hoppas kunna få betalt för våra mer värden (kostnader). Konsumenten sviker dock gång på gång, vilket bevisas om och om igen, ökad import och jordbruks företags nedläggningar.


Pia skrev 2014-04-15 06:37:18:

Fy F-n!! Blir så förbannad!! Sverige som ska föregå m gott exempel och tänka långsiktigt, tänker kortsiktigt och på pengarna istället för miljön och vår hälsa!! Fy skäms och skäms ordentligt!! Fler och fler börjar inse och ändra sitt sätt att tänka och hur de handlar. Tänk om tänk rätt!!


Annette skrev 2014-04-15 06:29:43:

Så fega ni är! GMO handlar om mer än pengar. Det handlar om hela jordens existens. Den som inte är förbannad på GMO har inte satt sig in i vad det är och vad det innebär. Katastrof!


Linda skrev 2014-04-15 06:26:50:

Är chockad över att ni kan ta ett sånt dåligt beslut. Trodde aldrig att okunskapen om GMO var så dålig hos er. Om ni hade vetat mer om GMO och dess negativa effekter hade ni aldrig sagt ja.....


HeHe skrev 2014-04-15 06:26:05:

Är det inte bättre att tänka vad man skulle vilja få i sig själv och betala nån krona Till!! Än att erbjuda producenterna valfrihet där det alltid kommer finnas några rötägg som kommer att utnyttja detta! Vilket i slutändan påverkar alla producenter negativt!! GMO NEJ TACK!


anders m skrev 2014-04-15 06:22:17:

Efter ha läst många av kommentarerna undrar jag som bonde varför importen hela tiden ökar på maten till svenska konsumenterna Något stämmer inte För importen trycker hela tiden bort den svenska produktionen i mataffärerna Vore alla som ni som skriver kanske vi bönder hade en chans att klara oss men statistiken talar sitt egna språk att merparten av konsumenter väljer bort det svenska maten för den har blivit för dyr. En sak måste ni alla vara klara på över att vi bönder klarar inte att hålla samma pris som tex dom Danska bönderna gör till handeln i Sverige utan vi måste få betalt för merkostnaderna på tex sojan Nu är det upp till er att visa oss detta


Sparring skrev 2014-04-15 06:17:50:

-Nu gör jag helt slut med Arla! och jag kommer berätta för alla jag känner varför jag aldrig med kommer köpa, ta emot eller få en produkt med det namnet på! Hoppas flera väljer med hjärnan och hjärtat!


KG skrev 2014-04-15 03:42:04:

Detta är helt fel väg och kommer att bli ytterligare en spik i kistan för svenskt lantbruk. Vi kommer aldrig att kunna konkurera med priset mot billig import. Vi måste profilera oss med kvalité om vi ska överleva. Våra produkter måste vara fria från: GMO, Multiresistenta bakterier, Salmonella, Hormoner, Utan klordoppning, Med andra ord ett matens Rolls Royce. Sedan kommer den stora utmaningen att marknadsföra det här och ta betalt. Vi behöver en offensive marknadsföring, både inom landet och på export. Varför har Sverige regering inte sett till att öppna kanalerna för export till Kina, först nu har det börjat hända nåt. Var finns de Svenska företagen på de internationella matmässorna, ex. Grüne Woche? Jag tror inte det är svårt att sälja hela den svenska produktionen och mer därtill, på export till Europa, Indien, Kina, Ryssland om vi påvisar våra mervärden. Behöver vi överhuvudtaget soja i svensk produktion? Jag tror inte det. På nötsidan har mycket kvar att hämta i vallen med sortval och skördetidpunkt för att förbättra och höja proteinkvaliten. Det komplement som behövs finns i Rapsmjöl, Drank och Drav. På gris följ finska HK Scan exempel och ta bort sojan till förmån för Raps, Ärtor, Åkerböna. Med andra ord den svenska Rapsgrisen. Med den här utfodringen får vi dessutom bättre fettsammansättning och mer Omega-3. För vår överlevnad måste vi vara utan GMO.


Gregor skrev 2014-04-15 01:37:57:

Första dimridån var att man skulle vara uthålliga, inte här hemma men andra sidan jordklotet via RTRS där man sitter tillsammans med Monsanto. Arla skrev manus (som alla läste enstämmigt ur). Arla tänkte på sin logistik, att fritt kunna flytta runt sin grädde mm mellan länderna. Köttföretagen hängde glatt på, GMO-friheten var för dyr, och såg upp till hänföraren Arla. NUc kommer nästa dimridå. Nu är det konkurrenslagar. Jaha, en icke bindande dispens o mfoder, inget prissamarbete skulle det vara olagligt - jo en omfattande utredningh har gjorts. Nåväl. Ingen gemensam policy. Initiativtagaren Arla säger - vi fortsätter som förrr, inte mer GMO. Ja efter att ha läst inlägg om GMO på sin fb-sida och sett små tendenser i försäljning så ville inte Arla fortsätta. Illa nog att det uppmärksammats att fettet i den idylliska Bregottfabriken delvis kom från Danmark - med GMO men utan betesgång och långt från den svenska Arlareklamen. Och andra mejerier ligger still, ganska lågt odds på det. Vad gör då köttföretagen? Vad gäller grisarna så har vi en aggressiv grupp som vill gå ur LRF, skrota djurskyddet och ta in GMO ögonaböj. Andra gör tvärtom, väljer att gå in i Svenskt Sigill som inte accepterar GMO (LRFägt men leds av en kvinna man inte sätter sig på, en av braschens mest kunniga. Kanske den ende riktigt kunniga och då kan vi räkna in SLU också. NU tror jag att alla avvaktar majkampanjen för svensk gris i 700 butiker. Blir det en framgång som håller i sig även i höst så ligger man nog still vad gäller GMO? Kvar har vi Svensk Fågel. Ska de på sig all GMO-opinion? Det tror jag inte. Då skulle det nog också uppmärksammas mer att de fått generella dispenser långt från djurskyddslag och föreskriffterna som nästan fördubblar trängseln - 36 kilo kyckling per kvadratmeter. Hur många vet det idag? Så - en gissning är att i praktiken blir det ingen GMO det närmaste året (mer än för dem i Skåne som kör in från Danmark, men det sker ju redan idag. Och om ett år? Ja, nu kommer den ena rapporten efter den andra om de skador som GMO ger tillsammans med det klart giftigaste hormonstörande ämnet av alla - glyfosat med det enastående förstärkande tillsatsmedlet. Detta kommer kanske t o m att sjunka in och då blir det ingen GMO året efter heller. I stället kan måhända GMO-friheten bli ett säljargument på exportmarknaden tillsammans med de friskare djuren, mindre antibiotika, mindre resistenta bakterier, bättre djurhälsa och därmed bättre kött mm mm GMO är en parentes- Om än en segdragen och p¨lågsam. Land efter land förbjuder GMO och/eller den farliga Roundup-en som säljs i paket. Framtiden är GMO-fri. Och troligen ekologisk.


Mamman skrev 2014-04-15 01:28:11:

Bedrövligt!!! Fegt!! Tragiskt! Sorgligt! Helt ofattbart hur ni kan bete er så ynkligt!! Har ni någon som helst aning om vad ni just gjort?! Sjukt!


Mj skrev 2014-04-15 00:33:19:

Otroligt svagt att avsäga sig ansvaret för denna viktiga fråga. Är det en ekonomisk fråga för LRF kan man ju bara tänka sig hur det är för mejeriföretagen(som troligen mest eftersträvar en bra vinst) eller ännu värre, för den enskilda bonden (som troligen behöver bidrag för att kunna köpa GMO-fri mat till djuren). Otroligt bakåtsträvande och för framtidens barn (troligen även för LRFs lednings barn/barnbarn) riskfyllt beslut!!!


Galet! skrev 2014-04-14 23:58:14:

Ett ödesdigert beslut som får oåterkalleliga konsekvenser för oss och framtida generationer. Hur kan ekonomisk vinning få styra på detta sätt? Ofattbart och sorgligt!


Johanna skrev 2014-04-14 23:29:32:

Usch, fruktansvärt besviken:(


anders m skrev 2014-04-14 23:28:26:

Det importeras över 102.000 ton ost till Sverige från länder som har Gmo i sitt foder Detta visar att svensken i allmänhet inte bryr sej utan bara kollar på priset på varan annars skulle inte så mycket tryckas in i landet och inte minst säljas så om vi inte hoppar på detta tåget så kommer det inom en snar framtid inte finnas något svenskt överhuvudtaget i affärerna. Men nu borde dom ekologiska fortsätta med gmo fritt så den svenske konsumenten kunde välja vad dom ville


Iris skrev 2014-04-14 23:27:57:

Tragiskt och bedrövligt beslut av LRF. :-( Bra att vissa mejerier tagit en annan ställning än LRF.


anna skrev 2014-04-14 23:21:39:

Tragiskt att det inte finns nagon ryggrad i LRF. For da hade man sagt nej till GMO!


Turre skrev 2014-04-14 23:19:35:

Varför försämra den svenska livsmedelsproduktionen? Har upplevt att allt fler övergår till svenska kött och mejeriprodukter, just för att det är bra kvalitet och relativt höga djurskyddslagar. Man kunde vara stolt att vi i vårat land i alla fall hade hyfsade regler, och kunde vara ett bra exempel för andra. Men istället sänks kvalitén, oetiska företag som Monsanto stärks på bekostnad av små odlare och på miljön. Glad att det i alla fall finns bra utbud av ekoprodukter som jag kan äta, det är bra för mig personligen och för naturen/djuren mm i hela produktionskedjan. Men är ledsen att ni öppnar för mer GMO som försämrar allas vår gemensamma värld.


Katarina skrev 2014-04-14 23:16:24:

Riktigt dåligt. Att ge fritt fram før gmo foder. Kommer det informeras om vad gmo ær till bønder i samma omgång? Vem/var kommer den informationen komma från? Mummel mummelmummel..,.


A-A. skrev 2014-04-14 23:15:02:

Jag tycker ni gör helt fel. Ni har stor möjlighetr att påverka vad vi får i våra kroppar. Och så väljer ni att backa?! Mycket sorgligt och många har/hade stort förtroende för er. Vem kan man lita på? Mat och hälsa ska det snart bli omöjlig grammatik.


Chris skrev 2014-04-14 23:12:39:

Ekonomiskt eller inte så är detta rent förkastligt! Jag saknar helt ord! Hur är detta ens möjligt? Saknar man så mycket kunskap om ämnet eller skiter man fullständigt i oss konsumenter? Oavsett så är det sorgligt!


VÄGRA GMO skrev 2014-04-14 23:07:06:

Usch för er pengakåta bönder som vill använda GMO foder. Tycker ni att det är det så dyrt med normalt foder så SKAFFA ETT ANNAT JOBB DÅ, Förstör inte svenskt jordbruk genom att sprida gifter och förgifta jorden bara för att "det är billigare"! Det håller inte som en ursäkt! Usch för er som inte varit starkare i denna frågan som har haft makten att påverka detta beslut! Stoppa huvudet i sanden och låtsas som det regnar är väl det enda ni gör. Ni gör mig illamående. GMO här inte hemma i Sverige! Det är äckligt, vidrigt och ett steg i totalt fel riktning.. Ni på LRF är små små människor med ännu mindre hjärnor. GÖR OM GÖR RÄTT! INGEN VILL HA GENMODIFIERAD MAT! Så förbannat svårt är det väl inte att odla utan GMO?! Vi har klarat oss enda fram tills idag och helt plötsligt måste ni ha genmodifierat foder till eran boskap? LÖJLIGT!


ob skrev 2014-04-14 23:07:05:

Katastrof! Ni verkar vara dom enda som inte vill förstå sanningen o konsekvenserna av Gmo. Sluta lägg ansvaret på andra och försök ta erat eget ansvar istället och lyssna till folkets vilja. Är pengarna verkligen viktigare än folks hälsa. Ska man behöva skämmas över Sveriges jordbrukspolitik, eller ska vi försöka bli en förebild för andra länder istället. Det vore väl det bästa för alla.


Mia skrev 2014-04-14 23:04:57:

Jag tror inte detta kan vara sant! Blir bedrövad och ledsen och undrar hur detta kan vara möjligt...


Signatur skrev 2014-04-14 23:01:45:

Detta var ett riktigt kass beslut. Fy!


Anna skrev 2014-04-14 23:01:23:

Om problemet skulle vara konkurransen från utlandet då kanske det borde läggas lite energi på att informera folket istället för att bara ge upp och tillåta något så hemskt som GMO att användas i vårt land!


Besviken skrev 2014-04-14 23:01:12:

Fy skäms. Detta medför att det blir mer och mer resistens. Återinför förbudet mot GMO-foder NU. Och förbjud att odla GMO-grödor, som jag är ganska säker på redan görs,även i Sverige.


MaHo skrev 2014-04-14 22:56:38:

Jag ångrar inte en dag att jag lämnade LRF och LRF ungdom för 15 år sedan. LRF har uppenbart inget konsumentintresse och går emot alla principer om god miljö och hälsa. Nu kommer jag otalt bojkotta alla mejerier som ger sitt medgivande till GMO-foder. Nu blir det 100% ekologiska mejeriprodukter framöver. Tacka LRF för minskade marknadsandelar!


VÄGRA GMO skrev 2014-04-14 22:51:28:

Usch för er pengakåta bönder som vill använda GMO foder. Tycker ni att det är det så dyrt med normalt foder så SKAFFA ETT ANNAT JOBB DÅ, Förstör inte svenskt jordbruk genom att sprida gifter och förgifta jorden bara för att "det är billigare"! Det håller inte som en ursäkt! Usch för er som inte varit starkare i denna frågan som har haft makten att påverka detta beslut! Stoppa huvudet i sanden och låtsas som det regnar är väl det enda ni gör. Ni gör mig illamående. GMO här inte hemma i Sverige! Det är äckligt, vidrigt och ett steg i totalt fel riktning.. Ni på LRF är små små människor med ännu mindre hjärnor. GÖR OM GÖR RÄTT! INGEN VILL HA GENMODIFIERAD MAT! Så förbannat svårt är det väl inte att odla utan GMO?! Vi har klarat oss enda fram tills idag och helt plötsligt måste ni ha genmodifierat foder till eran boskap? LÖJLIGT!


Nils skrev 2014-04-14 22:46:07:

Nej! Hur kunde det gå så illa? Vinstintresse sätts återigen framför vår hälsa.


Bertil Lindgren skrev 2014-04-14 22:44:52:

Ett riktigt korkat o fegt beslut. Helt i otakt med tidsandan. Jag upphör aldrig att förvånas över hur lantbruksrörelsen ständigt klantar sig


madde skrev 2014-04-14 22:42:24:

Men är ni helt galna? Jag har inte ord.


Patrick skrev 2014-04-14 22:40:17:

Med samma argumentation kan man ju börja säga: - Det är ok att fixera suggor om medlemsföretagen vill det. Vi bryr oss inte. - Det är ok att strunta i beteskravet för nöt - Det är ok att ge antibiotika i förebyggande syfte. - Det är ok att transportera en häst i 36 timmar som i övriga EU. - Gör vad ni vill, bara ni tjänar pengar. Ska allvarligt fundera över mitt medlemsskap.


Tack skrev 2014-04-14 22:39:32:

Tack för ni förgiftar min mat, tack för ni förgiftar åran natur, tack för ni inte vågar ta ställning, Tack


Ulrik skrev 2014-04-14 22:38:21:

Fy fasiken va oansvarigt av er.... Bedrövligt!! Hur förklarar ni det här för era barn? Törs ni se dom i ögonen när vår natur är helt förgiftad?


Familjen Odling skrev 2014-04-14 22:31:46:

STOPP DÄR vi är många vi är starka!!!


ob skrev 2014-04-14 22:27:50:

Katastrof! Ni verkar vara dom enda som inte vill förstå sanningen o konsekvenserna av Gmo. Sluta lägg ansvaret på andra och försök ta erat eget ansvar istället och lyssna till folkets vilja. Är pengarna verkligen viktigare än folks hälsa. Ska man behöva skämmas över Sveriges jordbrukspolitik, eller ska vi försöka bli en förebild för andra länder istället. Det vore väl det bästa för alla.


Saga skrev 2014-04-14 22:27:32:

Jag är så less på det alltid är ekonomiska intressen som avgör när beslut tas i livsmedelsbranschen nu för tiden.


Saga skrev 2014-04-14 22:27:19:

Jag är så less på det alltid är ekonomiska intressen som avgör när beslut tas i livsmedelsbranschen nu för tiden.


Anne skrev 2014-04-14 22:25:22:

Ett skrämmande dåligt beslut!! LRF har gjort en offentlig inkompetensförklaring! Jag uppmanar LRf att studera fakta och därefter göra det rätta, dvs ändra beslutet!


Anda skrev 2014-04-14 22:22:07:

En sorgens dag:-(


Håkansson skrev 2014-04-14 22:22:03:

Jag blir så himla ledsen över det här beskedet. FY :(


Signatur skrev 2014-04-14 22:21:04:

Jaha, och då är väl snart inte steget så långt ifrån att odla GMO-grödor? Jag bävar inför att världens ondaste företag, Monsanto, ska börja driva rättsliga processer här också (som i många andra länder) för att krossa allt motstånd...


Anton skrev 2014-04-14 22:20:46:

Så nu ska LRF förgifta en massa djur och människor och samtidigt tro att de kommer undan med det.


Fanny Rantamäki skrev 2014-04-14 22:20:02:

Fy. Fan. Jag hittar inte ord. Jo, två. Arg och besviken. Jag KRÄVER att det ska stå med på framtida förpackningar om djur blivit fodrade med GMO-foder. Jag och min familj har gått över till att köpa svenskt kött pga just den här frågan. Om GMO blir normen på svenska gårdar, utan märkning på förpackning, så försvinner också alternativet att välja bort det och samtidigt stötta svenskt näringsliv. Så himla puckat. Ger upp, blir vegan.


L skrev 2014-04-14 22:18:15:

VIDRIGT beslut! Att ni inte skäms ända in i benmärgen?! Fy fasen vad besviken jag blir. Folk börjar äntligen öppna ögonen för ekologisk mat och då gör ni på det här viset?!


Birath skrev 2014-04-14 22:14:29:

Sa upp mitt medlemskap i LRF direkt när jag såg detta. Vilken förlust för svenska folket!


Jessica skrev 2014-04-14 22:14:02:

Riktigt sorgligt. Jag blir så ledsen. Ledsen och arg.


TS skrev 2014-04-14 22:13:15:

Galet och skandal!!! Tänk om och gör rätt!!!


Jonna.G. skrev 2014-04-14 22:12:51:

Bu för så kortsiktiga beslut! Vi vill ha en hållbar framtid för många generationer! Ge nu ekonomiskt stöd till de tappra bönder vi har som INTE köper genmodifierat! För de bönder som satsar på miljö och kvalité. De har det tufft som de har det att klara sig ekonomiskt :-( Jag vill vara stolt över svenskt jord- och lantbruk. Våga ta beslut som stolt placerar oss i främsta ledet för en god hållbar miljö i stället! Det här var en sorglig dag och många steg i helt fel riktning :-(


Signatur skrev 2014-04-14 22:12:00:

Så JÄVLA fegt att flytta över beslutet till bönderna. Varför ska dessa åläggas att ta beslut om detta (vinstintresse kontra etik) istället för att ha ett förbud att luta sig emot? Svensk flathet när den är som sämst.


Uvemark skrev 2014-04-14 22:11:28:

Hur dum får man vara egentligen? Hur kan man gå med på sånt här? Monsanto slår till även här i Sverige. Jag skäms och vill inte vara en del av detta. NEJ TILL ALL GMO.


Candance skrev 2014-04-14 22:10:46:

Så länge det klart anges på förpackningen om varan på något sätt bygger på GMO så får alla producenter göra som de vill för mig. Har jag kunskapen kan jag välja bort eländet. Jag utgår från att GMO grödor inte får odlas på öppna fält i Sverige. De smittar.


Knekten skrev 2014-04-14 22:10:02:

LGR, du skriver att det är skamligt och att konsumenterna borde bestämma... Det är ju det konsumenterna gjort de senaste åren, genom att inte värdesätta och köpa svenskt eller varor producerade under samma villkor som det svenska så har man ju öppnat upp för importen och varor med lägre produktionskostnader och kvalitetskrav. Varför ska vi bara sitta och titta på när när konsumenterna gladeligen varje dag bidrar med att importen ifrån tillexempel Danmark bara ökar från dag till dag där idag samtliga djurslag är tillåtna att utfodra med GMO soja..?


Ida skrev 2014-04-14 22:08:51:

Skäms! Där försvann allt förtroende för er! Hur kan ni göra så här, begriper ni inte att detta påverkar alla, inklusive er!? Eller är det så att ni helt enkelt inte riktigt greppar vad sjutton detta beslut verkligen innebär?? Ingen, absolut INGEN som verkligen förstår innebörden tycker att detta är ett bra beslut, stryk ert beslut! Gör om, gör rätt!


Benny skrev 2014-04-14 22:07:48:

Riktigt fegt av er att hänvisa till att "det står givetvis varje medlemsföretag fritt att själva införa en egen policy..." för det är ju att säga "vi har inget ansvar i detta". Ni hade möjligheten att ta ansvar och visa att det inte alltid är pengar som ska styra, men tyvärr fegade ni ur och det kommer vi alla (och framför allt våra barn) att få lida för! Hoppas det känns bra i magen att ha det på era samveten! USCH!


Martin skrev 2014-04-14 22:07:13:

När svenska folket visar större intresse för kravmärkt mat, visar att vi vill ha en förändring. Då slår LRF oss alla i ansiktet. Vi måste värna om vårt land, vår natur, våra djur och barn. Vi måste visa, ännu starkare, att vi är enade och att GMO inte hör hemma här.


JS skrev 2014-04-14 22:06:28:

Bedrövligt!!


Romina skrev 2014-04-14 22:05:56:

vad ni är dumma!! Det ska stå på förpackningen hoppas jag, så att vi kan välja bort dessa produkter!!


Andreas M skrev 2014-04-14 22:04:31:

Tragiskt, LRF :(


Martin skrev 2014-04-14 22:02:00:

När svenska folket visar större intresse för kravmärkt mat, visar att vi vill ha en förändring. Då slår LRF oss alla i ansiktet. Vi måste värna om vårt land, vår natur, våra djur och barn. Vi måste visa, ännu starkare, att vi är enade och att GMO inte hör hemma här.


Marcy skrev 2014-04-14 21:59:18:

Otroligt besviken på er! Hur kan ni gå med på det??? Har ni inte förstått att GMO är det sämsta vi människor och djur kan utsätta oss för?? Många länder bannlyser och just Sverige som har varit ett föregångsland i mångt och mycket, nu sjunken ni till lägsta nivån! Boykotta GMO och Monsanto!


Skyddaliv skrev 2014-04-14 21:57:17:

Fruktansvärt! Mitt förtroende är förbrukat. Hur kan man överväga frågor om konkurrens när den verkliga frågan är hur skadlig produkten är? Jag hoppas verkligen att ansvar tas till fullo både mot producenter och konsumenter om risker och konsekvenser med gifter och att tydlig produktmärkning kommer att ske! Detta borde inte få hända och jag hoppas verkligen att vi kan få tillräckligt stöd att helt förbjuda GMO snarast!


E J skrev 2014-04-14 21:57:11:

VIDRIGT. Jävla störd värld vi lever i. Helt sjukt.


Frank skrev 2014-04-14 21:55:49:

Har LRF också ett förslag att mejerierna i Sverige är tvungen att deklarera användningen av genmodifierat foder på t.ex. mjölkförpackningen? Annars vet vi som konsument inte vad är inne i mjölken. Men jag är heeeeeeelt övertygat att de stora mejeriföretag självklart tänka på konsumenten och inte på aktieägaren. My ass!


Michel skrev 2014-04-14 21:54:17:

Direkt skamligt! Jag blir omåttligt förbannad på sådana här vansinniga beslut - vi vet alla vad t.ex. Monsanto sysslar med och ni går ni deras ärenden och börjar tillåta GMO-foder. Ni borde fan skämmas. Gör om & gör rätt.


Hådén skrev 2014-04-14 21:51:58:

Hur kan LRF gå med på detta? Ni är inte riktigt kloka! När land efter land i Europa och världen bannlyser Monsanto och GMO borde ni också ha bättre vett än så. Monsanto! Burn in hell! LRF också!


LM skrev 2014-04-14 21:49:38:

När världen börjar vakna upp och inse vilket skit GMO är gör ni såhär? Varför? Vems ärenden springer ni?


Sorglig dag skrev 2014-04-14 21:47:53:

En sorglig dag, en besvikelsens dag! Jag vill ha gmo-fria matvaror med mig hem från mataffären. För lite forskning under alldeles för kort tid har inte bevisat att gmo-foder är riskfritt vare sig för människor eller Djur.


Maria skrev 2014-04-14 21:47:29:

En sorgens dag för alla djur som hädanefter ska behöva äta gift. Jag som trodde att LRF värnade om våra svenska djur? Verkligen beklagligt Jag ska ta steget jag tvekat inför- bli vegetarian och endast köpa närodlat. Så jag tackar samtidigt för hjälpen med det


Signatur skrev 2014-04-14 21:45:53:

Så oerhört tråkigt och ledsamt. För att inte säga tragiskt. :(


LGR skrev 2014-04-14 21:44:44:

Det är ju skamligt att tillåta detta, det borde vara vi konsumenter som ska bestämma! Jag hoppas verkligen att det kommer stå på mjölkpackningaroch dylikt vilket foder korna har fått så vi vet vad vi ska undvika!


Ed skrev 2014-04-14 21:42:29:

Det var det värsta jag läst på länge! Mycket sorglig nyhet!


Signatur skrev 2014-04-14 21:41:51:

Jaha, inte så säkert med "Köp Svenskt" nu mer!! Ledsen man blir! Önskar en klar märkning på varor som är GMO fria!


Signatur skrev 2014-04-14 21:41:01:

Mycket tråkig nyhet! Otroligt att det är sant att det händer i Sverige.


Signatur skrev 2014-04-14 21:38:19:

Mycket tråkig och Sorglig nyhet,vi behöver inte GMO..tycker det fegt!


tore johansson skrev 2014-04-14 20:28:21:

Kartellbildningar har varit olagliga så länge jag kan komma ihåg!Men det var ju roligt att även de kooperativa papegojorna erkänner att det även gäller när man motarbetar producenterna!


Kjellberg skrev 2014-04-14 17:40:07:

En tråkig nyhet!

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste

Framtiden bestäms här och nu – i alla fall till viss del

Krönika: Barn, kommer ni ihåg när vi flög utomlands på semestern? Detta kan mycket väl bli en fråga som ställs när familjen sitter framför datorn och kollar på semesterbilder i framtiden. Pandemins effekter på våra vanor kommer att få långtgående konsekvenser. Semesterresorna är bara en del av allt som ställs i ny dager. I den nya världen efter Covid 19 kanske det inte är möjligt att förflytta sig lika enkelt och billigt som förr i världen. Vill konsumenterna ens tillbaka till hur det var tidigare? Vad blir det nya normala och vad har detta med Sveriges gröna näringar att göra?

 

Kommentera