”Det här är länken som fattas”

Norrbro Fårgård är ett av de företag som valt att gå med i samarbetet MinFarm. En virtuell mötesplats där producenter kan sälja sina produkter till konsumenter på ett enkelt sätt.

Margareta och Björn Jonsson driver Norrbro Fårgård och har valt att delta i MinFarm. Tre gånger om året ska de leverera köttlådor till konsumenter. Under året ska de även hålla öppet hus två gånger för att visa kunderna hur produktionen går till och på så sätt öka förståelsen och kunskapen om svensk livsmedelsproduktion. Foto: Carolina Wahlberg
Lammproducenterna Björn och Margareta Jonsson kom först i kontakt med MinFarm via LRF:s regionkontor, som hade tipsat grundarna av konceptet om gården, inför starten av pilotprojektet i Jämtland 2012. Tio stycken producenter kallades till en informationsträff och efteråt fick de som fortfarande var intresserade anmäla sig. Alla hängde på.

– Det kändes roligt att sälja köttet på ett annat vis. Sedan är det en ekonomisk fråga. Blir det volym i det här kan vi öka intäkterna, säger Björn Jonsson.

MinFarm är tänkt att vara en nätbaserad bondgård där konsumenter kan handla råvaror av producenter och samtidigt skaffa sig kunskap om hur produktionen går till, via fakta och gårdsbesök. Under pilotåret i Jämtland fanns det tio stycken provkunder och familjen Jonsson sålde sju köttlådor, som delades ut på en speciell dag.

– Vi har väl inte tjänat några pengar ännu. Det var för liten mängd i fjol i och med att det var en testperiod. Men vi gick med vinst på de lådorna vi sålde om man jämför med vanlig slakt, men det beror klart på hur man värderar sin egen tid. Det ligger mycket jobb bakom, säger Björn.

– Det bästa med MinFarm är att vi kan få ut ett högre pris och att det känns säkert. En förutsättning för att vi ska kunna hålla på och kunna ta ut en lön, säger Margareta.
– I dag är jordbruket långt ifrån konsumenterna. Det är bra att folk får komma ut och se vad produktionen handlar om. Det här är länken som fattas, menar Björn.

Öppet hus

I år är MinFarm i gång på riktigt och det har utökats till att även innefatta lantbrukare i Västerbotten. Familjen Jonsson har nu presenterat leveransdatum av köttlådor för september, november och februari. Nu väntar man på att beställningarna ska rulla in. Sedan ska det slaktas, styckas och hållas fryst i ett lager i Östersund till dess att det är leveransdag. Då ska producenten närvara och överlämna köttlådorna till kunderna i Östersund.

– Under leveransåret ska man också ha öppet hus vid två tillfällen, då kunderna får komma och titta på uppfödningen, säger Björn.

Något som både producenterna och kunderna uppskattar och förra året under testperioden var det väldigt lyckat.

– Många sa wow vad fint ni har det! Det var jätteroligt. Vi har väldigt trevliga får också som gärna kommer fram och pratar lite, säger Margareta.

 – Kunderna är också väldigt glada över MinFarm som koncept. Det är något som de har längtat efter och något som de tycker behövs, fyller Björn i.

Föra samman

Han och Margareta är även själva kunder i MinFarm och tycker att det är ett smart och smidigt koncept för att föra konsument och producent samman. Det är annars inte helt lätt vare sig för kunden eller bonden att själv ta tag i det. Att leverera små kvantiteter, hålla kundkontakt och sköta marknadsföring är inte det lättaste. MinFarm är också ett väldigt säkert sätt, där risken för kreditförluster är minimala. Kunden betalar i förskott, pengarna hålls sedan hos MinFarm, tills des att köttet ska levereras, menar Björn.

Vad får ni ut av att vara med?

– Det är jättekul att få feedback. När folk talar om att köttet är gott och att det är roligt att se fåren. Det ger väldigt mycket, säger Margareta.

  – Men den underliggande drivkraften är det ekonomiska. Det ska man inte sticka under stol med, säger Björn.

– Slakterierna ger sämre och sämre betalt. Man måste kunna komma på något mer, fyller Margareta i och fortsätter:

– När djuret går till slakteriet, har vi ingen aning om vart köttet tar vägen. Men antagligen ner till Stockholm. Det är inte mycket som kommer ut i närområdet och det hela är väldigt anonymt. Men med det här konceptet är det väldigt roligt att få en koppling till vem ska äta köttet, säger Margareta.

Vad är MinFarm?

En internetbaserad plattform där lokala producenter och privatkunder kan handla av varandra direkt utan onödiga mellanhänder. Det gör det enklare för bonden att nå ut till privatkunder och få ut en större del av priset.

Antal producenter: Åtta i Jämtland och tio i Västerbotten

Antal kunder: I skrivande stund cirka 350 stycken. Målet är 600 kunder till slutet av 2014.

Grundare: Anna och Stephen Lynam

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

Artikeln publicerades söndag den 17 augusti 2014

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste