Lidls:s PR-kupp vinner pris

Förra året öppnade Lidl en tillfällig restaurang i Stockholm som de kallade för Dill. Den var fullsatt under de tre veckor den var öppen och var starten för en PR kupp från företagets sida. Nu vinner kampanjen pris.


Ordet Dill kan kastas om och stavar då istället Lidl. Detta restaurangkoncept tillika PR kampanj vann under gårdagen reklampriset 75-wattaren. Foto: Lidl
Dill började omskrivas som en tillfällig krog som skulle husera på Södermalm i tre veckor. Bakom maten skulle den brittiska kocken Michael Wignall, som vunnit två stjärnor i Guide Michelin stå. Vad gästerna inte visste var att Dill var startskottet för en reklamkampanj för Lidl.
 
Restaurangen hade öppet mellan 13 september och 4 oktober 2013, och för maten stod stjärnkocken Michael Wignall som under tiden lagade mat med råvaror från Lidl. Konceptet var ett sätt att visa att billiga råvaror inte behöver vara av sämre kvalitet.

Juryns motivering för priset var följande:

"Det är inte lätt att nå den önskade målgruppen när fördomar om kvalitet finns. Därför skapades ett kreativt anagram, som plötsligt blev allas samtalsämne och gjorde hela Sverige till budskapsbärare för kampanjen. Genom att använda ordlek i sin kommunikation på ett mycket genomtänkt sätt, drev man ökad försäljning och kunskap om varumärkets kvalitet. Grattis Lidl!”

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades torsdag den 16 oktober 2014

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste