Allt fler vill ha svenskt och närproducerat

Två av tre konsumenter betalar gärna mer för att köpa svenska råvaror och sex av tio köper närproducerade råvaror när det är möjligt. Detta visar den konsumentundersökning kring svenskarnas matvanor, som Jordbruksverket genomfört. 

- Det är glädjande att se att intresset för svenska råvaror och förtroendet för svenska bönder är så stort. All den kommunikation, de verktyg och de olika insatser som många aktörer genomfört de senaste åren för att synliggöra svensk mat har gett resultat, säger Christina Nordin, divisonsdirektör med ansvar för frågor om hållbar mat på Jordbruksverket, i ett pressmeddelande.

Undersökningen har pågått under de fyra senaste åren och av resultaten kan man bland se att det är norrländska kvinnor över 55 år som helst handlar närproducerat och svenskt.

Deltagarna i undersökningen har fått svara på frågan om varför de köper svenska närproducerade varor. 82 procent svarar att "de vill stödja den lokala ekologiska produktionen". Att det är bättre för miljön anser sju av tio.

64 procent av deltagarna tycker att hög kvalitet är det som är mest utmärkande för svensk mat.
På andra plats med 59 procent kommer "ett produktionssätt med omtanke om djur och natur".

– Undersökningen visar att allt fler konsumenter gör medvetna val och värderar effekter för miljön och djurskyddet i sin konsumtion. Det är viktigt inför framtiden då det skickar signaler om behovet av en ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar matproduktion, säger Christina Nordin, divisonsdirektör med ansvar för frågor om hållbar mat på Jordbruksverket.


Undersökningen i siffror:

  • 67 procent svarar att de gärna betalar lite mer för svenska råvaror jämfört med 53 procent år 2011.
  • 69 procent svarar att de köper svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt jämfört med 60 procent år 2011.
  • 61 procent köper närproducerade produkter i så stor utsträckning som möjligt jämfört med 45 procent år 2011.
  • 76 procent anser att svenska bönder producerar mat av hög kvalitet jämfört med 70 procent år 2011.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades fredag den 31 oktober 2014

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Kommenterarer till artikeln

undrande skrev 2014-10-31 20:22:32:

Vilket värde har en sådan undersökning? Om jag skulle göra samma undersökning i Tyskaland eller Finland, vilket svar skulle jag då få? Konsumtionen går upp när det gäller svenska varor. Vissa butiker och till och med större kedjor har tagit bort exempelvis dansk fläskkött och konsumenterna har inget att välja på. Hade man förväntat sig att konsumenterna skulle sluta äta? Efter ett tag är det sig att andra länder med samma status som vi själva har börjar konkurrera. Vad händer då?

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste