Konsumenter efterfrågar och vill betala för hög kvalitet

Under lång tid har lågpris genomsyrat både konsumenter och handelns känsla av en bra affär, men det är på väg att ändras. Svensk livsmedelsindustri visar sina starkaste siffror på över fyra år 2014, och det är konsumenternas ökade intresse för premiumsegmentet som driver på.

I livsmedelsföretagens konjunkturenkät för 2014 syns en stark utveckling för svensk livsmedelsindustri, trots ett i övrigt ganska svagt år.

– Vad vi ser är ett tydligt trendbrott. År av lågprisfokus har gett vika för ett ökat intresse för smak, kvalitet och hälsosammare alternativ. Allt fler konsumenter tycks villiga att köpa lite dyrare livsmedel, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist, i ett pressmeddelande.

Var fjärde livsmedelsföretag uppger att försäljningen av varorna i premiumsegmentet ökade mycket under 2014. Hälften svarade att den ökade och knappt något företag redovisade att de sålde mindre än föregående år.

– Konsumenternas ändrade preferenser torde gynna svenska producenter av mat och dryck eftersom andelen svenskt i förhållande till importerade livsmedel är större på premiumhyllorna än i matbutikerna som helhet, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Ekologiskt är en produktgrupp som konsumenterna anser vara premium och det är just premiumsegmentet som är den kategori som toppar listan just nu.

Livsmedelsproducenterna uppger även att den ekologiska trenden är den som påverkar deras verksamhet mest för tillfället, följt av tillväxten av handelns egna varumärken, EMV.

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

Artikeln publicerades onsdag den 04 mars 2015

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Kommenterarer till artikeln

ufo skrev 2015-03-09 17:17:16:

De arma konsumenterna vet inte hur grundlurade de är. Naturskyddsföreningen, media mfl skrämmer konsumenterna för allt som inte kallas Ekologiskt. Ekologiskt är ett sätt att marknadsföra varor som har sin grund i myter och skeva verklighetsuppfattningar och då är det lätt att för politiska och mediala krafter att spela på känslor till förfång för hela den svenska livsmedelsproduktionen.

Relaterat

Senaste