Allt fler vill ha svenskt

Fler konsumenter säger att de väljer svenskt framför utländska livsmedel, det är även fler än förra året som säger att de kan tänka sig att betala mer för svenska varor. Det visar en undersökning som ICA och LRF låtit göra.

En tydlig märkning hjälper den konsument som vill ha svensk att välja rätt. Enligt undersökningen ser man att ursprunget har stor betydelse när det gäller kategorierna gris- och nötkött. Foto: Svenskt Kött
– Det är naturligtvis väldigt glädjande att fler konsumenter efterfrågar och är beredda att betala för de mervärden som finns i svensk livsmedelsproduktion, eftersom god djuromsorg och miljöhänsyn innebär högre kostnader för de svenska bönderna. Därför måste nästa steg vara att det ökade konsumentintresset börjar synas även i böndernas plånböcker, säger Helena Jonsson, förbundsordförande för LRF, i ett pressmeddelande.

Undersökningen som SIFO utfört, visar att 75 procent av svenskarna väljer svenskt före utländskt, det är en ökning med nio procentenheter sedan förra året. Den visar även att 64 procent är beredda att betala mer för svenska mat., vilket är en ökning med åtta procentenheter.

Ursprunget är främst viktigt när det gäller produkter som nötkött och griskött. 77 procent menar att de köper svenskt griskött och 79 procent köper svensk nötkött.

– Det är fantastiskt att så många fler svenska hushåll nu säger att de väljer svenskt och att de är beredda att betala mer för svensk mat. Det ligger helt i linje med det som LRF och ICA arbetar tillsammans för att uppnå. Bland annat har vi satsat på ökad marknadsföring av svensk mat och ICA har ökat utbudet av svenska varor. Vi kommer arbeta för att den här positiva utvecklingen ska fortsätta gå i samma riktning, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades måndag den 25 maj 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste