Gård och skola i samarbete

Hur mycket kväve finns det kvar i marken? Det var uppgiften som eleverna i årskurs 2 på Ösby naturbruksgymnasium med inriktning lantbruk, skulle ta reda på vid en praktisk övning på Limsta Säteri.

 

Sabina Berggren, Tilde Carlengård Lindh och Gustav Lemström genomför en praktisk övning i linjekartering. Det hela är en del i en växtodlingskurs som de läser på Ösby naturbruksgymnasium och ett samarbete med Henrik Wallenberg på Limsta säteri. Foto: Carolina Wahlberg


Henrik Wallenberg äger och driver Limsta Säteri, en spannmålsgård på omkring 500 hektar, i Ransta utanför Sala. För ett år sedan blev han invald i Ösby naturbruksgymnasiums programråd.

– Det är jättespännande att som aktiv i näringen få engagera sig i skolan. Jag behöver ju de här eleverna på sikt. Jag är ju en potentiell arbetsgivare, så då är det roligt att skapa kontakt med skolan. Det är roligt även för eleverna att ha möjlighet att komma ut och omsätta sina teoretiska kunskaper i något praktiskt, säger Henrik.
 

Det gäller att få ner spjutet en bra bit ner i marken för att få upp önskad mängd jord. Ett bitvis tungt arbete skulle det visa sig.

Engagera skolan

I och med förra årets utmanande odlingsförutsättningar misstänker Henrik att det finns en del kväve kvar i marken, mer än ett normalt år. Därför ska jordprover tas på ett par olika fält och skickas på analys, och det är här eleverna på Ösby kommer in.

– De här provtagningarna skulle vi ha gjort i år oavsett, i och med omständigheterna. Men jag tänkte att det vore roligare om jag kunde engagera skolan i det, berättar Henrik.

Sagt och gjort. Han kontaktade Cecilia Jareholm som är driftsledare på Ösby och hon tyckte det var en jättekul idé att involvera eleverna i provtagningarna.

– Jag tror att man lär sig bättre när det är på riktigt ute i fält. Vi hade inget sådant här på gång i lantbruket på skolan i år, men vår ambition framöver är att vi också ska ta jordprover, säger Cecilia.

I slutet av mars var det dags för den praktiska övningen i fält. Elevernas uppgift var att med hjälp av linjekartering ta jordprover på fyra av Henriks utvalda fält.

– Ni ska gå diagonalt rakt över ett fält och med jämna mellanrum ska ni sticka ner provtagaren, få upp lite jord, peta ner det i en hink och gå vidare. Sedan ska jorden från er linje blandas och skickas i väg på analys. Allt för att få fram hur mycket kväve marken innehåller och vad som är tillgängligt för växterna, berättar Henrik innan övningen drar igång.

I grupp fyra ingår eleverna Tilde Carlengård Lindh, Sabina Berggren och Gustav Lemström. Till sin hjälp har de Håkan Pettersson som jobbar på gården.

Efter lite inledande instruktioner och trix hittar eleverna ett bra arbetsflöde och tar sig effektivt över fältet. ”Kul, men lite tungt ibland” var omdömet när de gått över hela fältet och fått ihop den mängd jord de behöver.
 

Grupp fyras jordprov redo att skickas iväg på analys. När resultatet är färdigt ska eleverna tillsammans sätta ihop en gödselstrategi, som Henrik Wallenberg ska få ta del av.

Snart praktik

Dagens uppgift är en del av en växtodlingskurs som de läser. Men om några veckor är det dags för praktik som sträcker sig från veckan efter påsk och fram till sommaren och sedan ett par veckor efter sommarlovet.

Tilde och Sabina gillar odling och maskiner och kommer att göra sin praktik på den typen av gårdar. Gustav ska göra praktik hos Oscar Fjärrstrand som håller på med lite av varje. Läs om honom på sidan 6-7.

Varför ville ni gå den här utbildningen?

–  Det är intressant och mina föräldrar har jobbat på lantbruk. Sedan har jag kompisar som går och har gått här och tyckte det var bra, säger Tilde.

– Min mamma har jobbat med mjölkkor så jag har fått intresset från det, säger Sabina.

Hur är utbildningen?

– Bra, det är en liten skola så det är bra gemenskap bland alla. Man kan prata med alla från de olika inriktningarna, säger Tilde.

– Jag är uppvuxen på landet, men inte på någon gård. Jag ville prova på att läsa något mer praktiskt och jag tycker att det är en jättebra skola, säger Gustav.

När fältet är korsat och jorden ligger i hinken återsamlas eleverna. Varje fälts jordprover blandas i de egna hinkarna och hälls sedan över i en liten låda som skickas på analys.

Del två i uppgiften blir att efter analysen är klar göra en bra gödslingsstrategi för det specifika fältet, för att skörden där ska bli så bra som möjligt. På tre av de utvalda fälten ska Henrik så maltkorn, och där är det extra viktigt att proteinhalten är bra, så att det inte blir nedklassat till foder.

Henrik skulle gärna ha mer samarbeten med skolan och eleverna framöver.

– Nu gäller det att komma på något annat spännande. Jag är klart öppen för att testa någonting mer vid ett annat tillfälle.

Övningen i linjekartering var spannmålsodlaren Henrik Wallenbergs idé. Han är en av dem som sitter i Ösbys programråd och tycker att det är roligt och givande att låta eleverna komma till sin gård för att göra praktiska övningar. Han hoppas på fler samarbeten framöver.

 

– Efter utbildningen vill jag jobba på någon gård som maskinförare. Kanske plugga vidare och så har vi pratat lite om att kanske åka utomlands och jobba, säger Tilde Carlengård Lindh.

 

Cecilia Jareholm är driftsledare på Ösby naturbruksgymnasium och mycket nöjd med samarbetet med Limsta säteri. 

 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 14 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Jordbruk är mer än förenklade val

Vi producerar ägg hemma på gården. Vi har 14 höns. Eller, det är inte riktigt sant, för ganska många av dem är ju tuppar. Och fyra av dem är faktiskt ankor om man nu skall vara lite petig. Ankor är som höns men värper lite sämre, och äter lite mer. Det känns fantastiskt bra att gå ut och plocka egna ägg till frukost. Eller att föda upp dem på matrester. Jag tror att våra höns har det ganska bra. Men efter några år som äggproducent kan jag också se några svagheter med den småskaliga produktionsinriktningen vi valt.

Kommentera