Teleskoplastare med traktordetaljer

Case IH Farmlift har många bra detaljer när det gäller komfort, detaljer som man annars bara hittar hos traktorer. Däremot kunde maskinerna ha varit utrustade med lite mer automatik enligt de danska maskintestarna i PowerGear.

 

PowerGear har testat en av teleskoplastarna i Case IH:s Farmlift-serie. Maskinerna lanserades 2013 och har till i år fått en rad uppdateringar som ytterligare förbättrar den redan höga komforten. Foto: Morten Damsgaard


När Powergear testar teleskoplastare, så klarar alla testmaskiner de uppgifter som de ställs inför på danska nötkreatursgårdar, vilket är den miljö där den stora majoriteten av teleskoplastare används och där påfrestningarna är som störst. Under testet av Case IH Farmlift står det snabbt klart att denna röda teleskoplastare klarar alla arbetsuppgifter med ett minimum av buller i förarhytten, vilket man enligt testföraren inte kan säga om andra tillverkare.

Att köra Case IH Farmlift är enligt Morten som att köra traktor. Landsvägskörning i 40 kilometer i timmen klaras av till en ljudnivå på så lite som 73 decibel, och stillastående med motorn på fullt varv så ligger ljudnivån på 70,5 decibel. Dessa ljudnivåer ligger på samma nivå som hos en modern traktor, och enligt testföraren Morten är det inte varje dag man stöter på en så tyst teleskoplastare.

Generellt präglas komforten i Farmlift-maskinerna av Case IH:s erfarenheter av traktortillverkning, och nu håller Case IH också på att skaffa sig erfarenheter av tillverkningen av teleskoplastare. De första teleskoplastarna visades på lantbruksmässan Agritechnica 2013, och till 2019 har Case IH kommit med en rad uppdateringar till sin Farmlift-serie.

Teleskoplastarserien består av sex modeller, och PowerGear har valt att testa Farmlift 742, vilket är den mest sålda modellen i norden. Att Farmlift 742 blivit populär i norra Europa beror enligt PowerGear bland annat på motorstorleken, LS-hydrauliken och den höga komfortnivån, som höjts ytterligare en aning i och med uppdateringarna. De största skillnaderna när det gäller uppdateringar och förändringar märks dock på de mindre Farmlift-modellerna.

Teleskoplastarens ratt är som hämtad ur en Case IH-traktor vilket ger hög komfort. Trots det saknar testföraren en fotpedal för upp- och nedfällning av ratten. I uppdateringarna för 2019 ingår körriktningsväljare, som på en traktor. 

Känns som hemma

Har man redan traktorer från Case IH hemma på gården så kommer man att känna sig som hemma i Farmlift teleskoplastarserien. I den uppdaterade versionen är det nämligen hela ratt-enheten från Case IH:s traktorer som letat sig in i teleskoplastaren. Den ger samma höga traktorkomfort, där stommen kan vinklas och ställas in i höjdled. Detta innebär enligt testföraren att man får en riktigt behaglig arbetsställning.

När PowerGear testar traktorer från Case IH finns dock alltid ett önskemål, och det är en fotpedal för snabb upp-och nedfällning av ratten. Vid arbete med tele­skoplastare blir det många i- och urstigningar, och eftersom Case IH redan har en sådan pedal i sina Magnum-traktorer och grävlastare skulle Morten önska att ingenjörerna på övriga traktor och teleskoplastarsidan kunde titta kollegorna över axeln lite mer.

Inne i förarhytten finns det rikligt med avläggningsytor, och flera av dem har halkskyddade underlag, så att exempelvis mobiltelefonen inte glider iväg när det blir lite skumpigt. Joysticken för styrning av bland annat bom, utskjut, tredjefunktion samt växling sitter integrerad som en del av höger armstöd, vilket testföraren tycker är mycket bra. Innanför ratten, i panelen mot framrutan sitter hela åtta luftmunstycken som utan problem borde kunna hålla hytten fuktfri och i rätt temperatur. Däremot är desto färre luftmunstycken bakom och på sidan av förarplatsen för att hålla övriga rutor imfria, där sitter nämligen inga alls. Enligt testföraren kunde det kanske vara en bra idé att flytta några av de främre utblåsen för en mer jämn luftström i hytten.

Vid in- och utstigning i hytten upptäcker man en annan detalj, nämligen att Case IH har fått plats med en verktygslåda på golvet, till vänster om förarplatsen. Detta tycker testföraren är bra då det minskar mängden verktyg och arbetshandskar som ligger lösa på olika ställen i hytten.

Sammanlagt är det faktiskt hela tre verktygslådor på teleskoplastaren. Utöver den i hytten sitter en placerad vid sidan av bommen och en på maskinens baksida. Den bakre verktygslådan kan med fördel användas för förvaring av tillbehör till draget. Farmlift 742 är godkänd för att dra 20 ton, och kan därför också användas för att köra hem balar eller liknande. Testmaskinen var dessutom utrustad med ett tvåkrets hydrauliskt bromssystem, släpvagnskontakt och hydrauluttag bak på maskinen.

Vid landsvägskörning har föraren god sikt i den högra backspegeln, men den vänstra backspegeln skyms helt av förardörrens massiva dörrkarm. Testföraren Morten var tvungen att sträcka sig långt bak för att kunna se något i den vänstra backspegeln, och önskar sig en annan placering.

Det finns mängder av förvaringsutrymmen på Case IH Farmlift, och testmaskinen var utrustat med inte mindre än tre verktygslådor. En av dessa sitter till vänster om förarplatsen och lämpar sig väl för förvaring av bland annat arbetshandskar.

Kompakt och smidig

Med sina 146 hästkrafter och LS hydraulpumpen på 110 liter är Farmlift 742 en riktigt bra maskin som enligt testföraren löser alla uppgifter på gården med bravur. Att den dessutom är smidig och kompakt är ett stort plus. En av arbetsuppgifterna under testet bestod i att mocka ut en äldre stallbyggnad där porten endast var 2,6 meter hög och inte mycket bredare än teleskoplastaren. Men med sin höjd på 2,45 meter var det inga problem för Farmlift 742 att komma in i stallet, och det fanns tillräckligt med kraft i lastaren för att hantera den bitvis kompakta djupströbädden.

När man kör och arbetar med teleskoplastaren så kan man ställa den i två olika körlägen. Case IH kallar detta för Declutch-mode, och det ger föraren möjlighet att via en knapptryckning bestämma om transmissionen ska kopplas ur helt när man trampar på bromspedalen. Gör man det så går mer olja till bommen och redskapet. Väljer man att inte koppla ur transmissionen när man trampar på bromspedalen kan man istället kontrollera hastigheten med tryck på bromspedalen.

Testföraren provade båda körlägen och tyckte personligen bäst om det läge där transmissionen inte kopplas ur, då han upplevde att det gav en mindre ryckig körning och precisare styrning. Testföraren upplevde inte heller att det saknades oljeflöde till bommen när transmissionen var ikopplad.
 

 Instrumentpanelen i teleskoplastaren är enkel att överblicka och alla knappar för de olika funktionerna är samlade där.

Lätt att serva

Testmaskinen var utrustad med centralsmörjning, en extra kostnad som Morten tycker är väl värd pengarna på en maskin som används dagligen. Dessutom menar han att det kan påverka andrahandsvärdet positivt då man kan utgå ifrån att maskinen blivit smörjd regelbundet. Centralsmörjning finns numera som en lösning från fabrik, och vill man inte ha det så har Case IH också en lösning där man samlat alla smörjnipplar i ett block nära insteget till hytten.

Man kan också få en överblick över alla maskinens smörjpunkter genom en översiktsbild på insidan av en av sidoluckorna till motorn. Generellt är servicepunkterna i motorn lättåtkomliga, och batteriet sitter skyddat men lättåtkomligt. Oljekylarna sitter monterade på en av sidoluckorna till motorrummet, något som enligt Morten är lite ovanligt men som gör det lätt att rengöra de.

Värre är det när det kommer till att rengöra kylaren som har en vågrät placering. Den är utrustad med hydrauliskt ställbara fläktblad vilket gör fläkten vändbar vid behov, men testföraren frågar sig om detta är tillräckligt för att hålla kylaren fri från damm och smuts under exempelvis halmtransport eller balhantering.

I det stora hela har testföraren Morten inte hittat många minus på Case IH Farmlift, där körupplevelsen i mångt och mycket kan liknas vid den hos en traktor. Dock önskar Morten att teleskoplastaren var utrustad med lite mer automatik för exempelvis automatisk retur av skopan till ett förvalt utgångsläge och en tömningsfunktion där skopan skakar automatiskt för att tömma ur innehållet.

 

Case IH Farmlift
 
Motor: FPT
Volym, L: 4,4
Effekt, kW/hk: 109/146
Vridmoment, Nm: 591
Vikt, kg: 8 000
Lyftkapacitet, kg: 4 200
lyftkapacitet på max höjd, kg: 3 300
Maximal lyfthöjd, m: 7
Hydralik: LS
Hydraulflöde, l/min: 110
Transmission: Powershift
Antal växlar: 6x3
Hastighet, km/h: 40
Vändradie, m: 3,4
Axelavstånd, m: 3
Längd, m: 5,24
Höjd, m: 2,45
Däckutrustning: 460/70 R24
Bränsletankens volym, L: 180

 

Plus: 

  • Extremt tystgående maskin
  • Liten vändradie
  • Gott om förvaring i hytten
  • Många inställnings­möjligheter för ratten
  • Tre verktygslådor


Minus:

  • Vänster backspegel syns inte från förarplatsen
  • Saknar automatik till skopan
  • Saknar fotpedal till ratten
  • Alla utblås till kupéfläkten sitter samlade vid framrutan

 

 

Den smidiga maskinen är endast 2,45 meter hög och löste en av testets uppgifter, att mocka ur en låg äldre stallbyggnad, utan problem.

 

Maskinen är mycket servicevänlig med god tillgång till alla servicepunkter. Oljekylarna sitter monterade på en av sidoluckorna till motorrummet. 


 

Morten Damsgaard
Maskinbladet, Dk
Översättning
Björn Schubert
bjorn.s@ja.se • 070-683 94 62

Artikeln publicerades söndag den 15 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste