Motorrengöring förebygger dyra driftsstörningar

Genom att reagera med kolet i soten gör den ren motorns förbränningsrum. Nu satsar allt fler verkstäder på motorrengöring med hjälp av vätgas.

 

Volvo V60 diesel av senare årsmodell som precis ska få sig en motorrengöring med vätgas.foto: Pierre Kjellin


Inom den tunga industrin är det sedan många år en spridd metod att göra rent förbränningsmotorn invändigt genom att pumpa in vätgas i motorn under gång.

Alla förbränningsmotorer drabbas förr eller senare av olika grad av igensotning, då det i framför allt dieselmotorn bildas sotpartiklar under förbränningen i cylindern. Problemet med igensotning ökar hos motorer som går korta stunder och med låg belastning, det vill säga exempelvis korta körningar inne i stadsmiljö.

Utöver en ökad bränsleförbrukning, lägre uteffekt och högre partikelutsläpp kan igensotning av motorn medföra exempelvis den så kallade EGR-ventilen sätter igen – ett fel som kan vara kostsamt att åtgärda.

– Ett problem med alla moderna motorer är att kompressionen sjunker med tiden på grund av att friktionen mellan kolv och kolvring blir för hög då det är för mycket smuts. Då blir det ett tryck nedåt i motorn, så att motoroljan slungas in i förbränningsrummet. Detta är orsaken till att EGR-ventilen går sönder. På detta sätt behandlar orsaken till symptomen, i stället för bara symptomen som man gör när man enbart byter EGR-ventilen, förklarar Helge Stikbakke. Han jobbar åt norska Relekta och Mekonomen Group med att sälja och serva vätgasmaskiner i Sverige.
 

Vätgasmaskin under rengöring av BMW-diesel. I mitten syns slangen som pumpar in vätgasen i motorn via luftinsuget. 

Beprövad metod

Än så länge har motorrengöringsmaskiner i huvudsak sålts till oberoende bilverkstäder här i Sverige, men metoden är även beprövad på motorer på större lastbilar, entreprenadmaskiner, jordbrukstraktorer och liknande.

Bilverkstäder i Sverige som utför motorrengöring med vätgasmaskin tar i storleksordningen 3 500-5 000 kronor per ­fordon. Rengöringsprocessen tar i storleksordningen 30–60 minuter beroende på maskin och storlek på motorn. Ju större motorvolym, desto längre tid får maskinen jobba.

Egen maskin

På företaget Green Landscaping, som bedriver grönyteskötsel ibland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, investerade man nyligen i en egen vätgasmaskin för att kunna göra motorrengöringar på sin egen maskinpark bestående av bland annat personbilar, gräsklippartraktorer och mindre jordbrukstraktorer.

– Vi har gjort rengöring på lite bilar i vår fordonspark. På en Kia som vi gjorde ren försvann ett skramlande ljud i motorn efteråt. Och på en Citroen-skåpbil som bara körs i stan försvann svartröken i avgaserna helt efteråt, berättar Mattias Lagebo, lean facilitator på Green Landscaping.

 

Så här fungerar motorrengöring med vätgas

Metoden kallas ofta carbon cleaning och är populär och etablerad i flera länder i Europa (bl.a på franska och brittiska marknaden), i USA, Kina och flera länder i Sydostasien.

Motorrengöring med vätgas på fordon går till så att gasen pumpas in i motorn via luftinsuget medan motorn står och arbetar på lite över tomgångsvarvtal. Gasen tillförs via en så kallad vätgasmaskin som i en jämn ström tillför vätgasen.

Rengöringen sker genom att vätgasen reagerar med kolet i sotföroreningarna i motorn, vilka sedan förs ut ur motorn med avgaserna. Maskinen tillverkar själv vätgasen av destillerat vatten, med en takt av i storleksordningen 1 500 liter gas i timmen beroende på maskinens storlek.

Det finns i skrivande stund en handfull leverantörer av vätgasmaskiner och flera av dem erbjuder maskiner i olika storlekar – mindre maskiner anpassade för rengöring av personbilar samt större maskiner anpassade för rengöring av förbränningsmotorer med större motorvolymer.

 

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 16 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste