Svensk kyckling värderas högt

En ny undersökning som IPSOS utfört på uppdrag av Svensk Fågel visar att konsumenterna tycker det är viktigt att kycklingen är svensk, och att de gärna köper svenskt för att stödja landets lantbrukare. 

 

Enligt en ny undersökning från Svensk Fågel väljer många konsumenter svensk kyckling eftersom det upplevs vara ett tryggt livsmedel. Foto: Thinkstock


Det var 1 082 personer som deltog i undersökningen, både män och kvinnor i åldrarna 16 till 65 år. I stort visar undersökningen att efterfrågan på svensk kyckling ökar, men att den totala konsumtionen av kött minskar. 

Enligt undersökningen svarade 50 procent att det är mycket viktigt att kycklingen de köper är svensk. De tre främsta anledningarna att konsumenten valde svensk kyckling istället för importerad var att gynna svenska lantbrukare, att det känns tryggt med svensk kyckling och att den inte är uppfödd på antibiotika. 

Gula pippin

Resultaten från undersökningen visar även att fler och fler konsumenter känner till den Gula Pippin, som är Svensk Fågels ursprungs- och kvalitetsmärkning. Märkningen associerades bland annat med hög kvalitet, låg användning av antibiotikabehandling, fri från salmonella, närproducerat och att kycklingen är uppfödd under ett strängt djuromsorgsprogram.  

Undersökningen visar att många värderar att ”laga mat från grunden” högt, samtidigt som andelen ätfärdiga produkter, exempelvis färdiggrillad och skivad kyckling, ökar.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 19 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

En bransch på väg mot ett jämlikare generationsskifte 

Krönika: Svensk Fågel höll nyss i ett branschmöte där vi samlade alla verksamma företrädare för hela värdekedjan. Vi täckte in foderföretag, kläckerier, lantbrukare och slakteriföreträdare. På våra möten lyfts branschövergripande frågor som kan handla om allt ifrån mögelgifter i spannmålet till veterinära frågor, djurvälfärdsfrågor och marknadsfrågor. Här tar alla tillsammans del av värdekedjans utmaningar. 

Kommentera