Satsar på mer svensk svamp

Sveriges största ekologiska svampodlare Hällestadsvamp AB satsar på ökad produktion med nya lokaler, ny styrelse och ny vd. 

 

Champinjoner är en av de svampar som Hällestadsvamp AB odlar. Foto: Mostphotos


Hällestadsvamp drivs av bröderna Mathias och David Persson, som är andra generationen i företaget. Nu väljer bröderna att öka produktionen av olika typer av matsvamp och förädlade produkter, med målet att öka omsättningen i företaget.

– Vi importerar majoriteten av all odlad svamp till Sverige i dag trots att vi har förutsättningar att vara helt självförsörjande. Det vill vi ändra på, säger Mathias Persson, som kliver av som vd men stannar i bolaget som marknads- och utvecklingschef.

Företagets varumärken Hällestad, Solbacka Champinjoner och Svill kommer finnas kvar men samordnas i ett bolag. 

Nytt och växtbaserat 

Med helt nybyggda lokaler blir de även en av Sveriges modernaste produktionsanläggningar. 

– Vi har redan inlett samarbeten med flera av nordens största livsmedelsbolag med syfte att gemensamt driva utvecklingsprojekt mot den typ av nya, växtbaserade livsmedel som konsumenterna efterfrågar allt mer, fortsätter Mathias Persson. Den nya organisationen frigör resurser att ytterligare utveckla den typen av samarbeten med våra kunder och andra partners.

Ser potential

Som ny vd tillträder Torbjörn Malder. 

– Framtidens mat kommer till en allt större andel att utgöras av växtbaserade och lokalproducerade råvaror. Jag ser därför en enorm potential för oss att växa och utvecklas både inom foodservice och mot konsument, säger Torbjörn.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 03 december 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

En bransch på väg mot ett jämlikare generationsskifte 

Krönika: Svensk Fågel höll nyss i ett branschmöte där vi samlade alla verksamma företrädare för hela värdekedjan. Vi täckte in foderföretag, kläckerier, lantbrukare och slakteriföreträdare. På våra möten lyfts branschövergripande frågor som kan handla om allt ifrån mögelgifter i spannmålet till veterinära frågor, djurvälfärdsfrågor och marknadsfrågor. Här tar alla tillsammans del av värdekedjans utmaningar. 

Kommentera