Ökat förtroende för svenska mjölkbönder
Efter Uppdrag gransknings program Arlagården sjönk förtroendet för svenska mjölkproducenter. Men enligt en ny undersökning från Novus har förtroendet ökat. SVT menar däremot att det är ett ”fortsatt tapp”.
Foto: Carolina Wahlberg
I Novus Livsmedelsbarometer, som genomfördes i december 2019, svarade 84 procent att de hade stort förtroende för svenska mjölkbönder. Efter Uppdrag gransknings inslag om Arlagården, som visades i januari 2020, sjönk siffran till 67 procent, detta enligt en undersökning som Novus utförde dagen efter programmet hade visats. Enligt en ny undersökning har förtroendet ökat igen, och 70 procent av de 1 075 intervjuade personerna svarade att de hade stort förtroende för svenska mjölkbönder.
I undersökningen från december 2019 svarade tre procent att de hade lågt förtroende för svenska mjölkproducenter. Efter Uppdrag Granskning ökade den andelen till tolv procent. Men enligt SVT ska andelen som har lågt förtroende sjunkit till tio procent i den nyaste undersökningen. Detta enligt de siffror SVT publicerat i sin artikel, där de samtidigt uppger att förtroendet för svenska mjölkbönder har ett ”fortsatt tapp”.
Enligt Novus är förändringarna inte statistiskt säkerställda (inom felmarginalen).
Till Jordbruksaktuellt hänvisar SVT till att de nya siffrorna ligger inom felmarginalen, och att siffrorna fortfarande är lägre än vid första undersökningen.