Hur ser er affärsmodell ut?

Krönika: Jag tror de flesta hört talas om ordet affärsmodell. Men har ni funderat på vad det innebär?



Väldigt förenklat kan man beskriva en affärsmodell som ”det sätt ett företag skapar värde”, värde för företaget och värde för kunden. När du ska sälja något så vill du ju att värdet för kunden ska vara högre än kostnaden för dig att ta fram produkten/tjänsten. Det kan vara värde i form av pengar eller emotionellt värde. 

Orsaken till att det är viktigt att koll på sin affärsmodell är för att den beskriver hur företaget gör för att lyckas med sin affärsidé. 

Vi tar ett exempel: en grisgård köper in smågrisar och föder upp dem till slaktsvin, gården producerar spannmål själva till foder. Detta företags affärsmodell innefattar bland annat att förädla spannmål som foder och skapa ett värde i företaget genom att föda upp slaktsvin. 

Vi tar ett annat exempel: För 20 år sedan så skapade bilhandlare värde för sina kunder genom att sälja och reparera bilar. Idag säljer många bilhandlare istället en ”möjlighet att förflytta sig”. De kan tyckas göra samma sak men de har ändå ändrat affärsmodell. Du kan betala månadsvis för service, leasing, fri lånebil med mera. De tjänar pengar på oss konsumenter på ett annat sätt än tidigare. 

Jag är helt övertygad om att vi inom lantbruket kan fortsätta ”göra samma sak som tidigare” men ändå ändra vår affärsmodell. Varför måste vi då byta affärsmodell? Det kanske vi inte behöver men om lönsamheten i vår verksamhet inte är fullt tillfredställande kan det vara ett möjligt sätt att öka lönsamheten. 

I exemplet med grisgården skapas det stora värdet i förädlingskedjan när slaktsvinen säljs till slakteriet. Det finns ett tydligt fokus i verksamheten. Detta kan hjälpa oss att veta var vi ska lägga våra resurser (tid, engagemang, investeringar, utbildning, med mera) och samtidigt hjälpa oss att undvika felaktiga beslut och prioriteringar. 

Jag funderar mycket kring hur vi skapar värden i de företag som jag är involverad i. Ofta försöker jag rita upp dessa i enkla bilder för att kunna beskriva detta för ägare och personal. Inget företag är det andra likt så det blir alltid olika beskrivningar. För mig är det ett bra och enkelt sätt att få en tydlig överblick i verksamheten. 

Förvånansvärt ofta upptäcker jag att i ganska traditionella branscher (till exempel lantbruk) går det att förändra en affärsmodell och skapa ökad lönsamhet. När det gäller specifikt lantbruksföretag har jag många gånger märkt att det kan vara ganska oklart var och hur värde i företaget skapas. Med detta menar jag till exempel att ett företag med många verksamheter kan bli otydligt och risk finns att man tappar fokus, man vet alltså inte riktigt vart man skapar det egentliga värdet. 

Det viktiga i mitt resonemang här är naturligtvis att jag vill att ni funderar på var i verksamheten ni skapar det största värdet för företaget och era kunder. Om ni kallar det för affärsmodell eller inte är av underordnad betydelse. Men om en bilhandlare kan göra i princip samma sak idag som för 20 år sedan men tjäna pengar på ett annat sätt så är jag övertygad om att lantbruksföretag kan göra så med. Hur man gör? Det beror helt på förutsättningarna, tyvärr finns ingen universallösning men om ni kommer på ett sätt att göra det så hör gärna av er. Det vore väldigt spännande att diskutera det tillsammans.

 

Christoffer Anderson
Fiestad Management AB

 

Artikeln publicerades måndag den 06 januari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste