Stöd för att föra producent och konsument närmare varandra

Jordbruksverket vill se kortare livsmedelskedjor, och utlyser nu 7,5 miljoner kronor till projekt som kan bidra till att uppnå målet.

Jordbruksverket utlyser 7,5 miljoner för att minska avståndet mellan producent och konsument. Foto: Thinkstock

Pengarna ska användas till demonstrations- och informationsinsatser som minska avståndet mellan lantbrukare, livsmedelsförädlare och konsumenter i livsmedelskedjan.

– Korta livsmedelskedjor är viktigt för den inhemska produktionen av livsmedel. Pengarna i denna utlysning är tänkt att ge producenterna en möjlighet att komma närmare konsumenterna och för att bidra med information och erfarenhetsutbyte kring detta, säger Rebecca Hymnelius på Jordbruksverket, i ett pressmeddelande.

Fysiska träffar

För att enligt Jordbruksverket få räknas som en kort livsmedelskedja får endast en mellanhand förekomma mellan lantbrukaren och slutkonsumenten.  De projekt som kommer beviljas medel ska genom fysiska träffar gynna lokalt nätverkande och förmedla kunskap om den lokala marknaden. Träffarna ska medverka till att ge livsmedelsproducenter och förädlare ökad kunskap om hur de kommer närmare konsumenterna.

Sök i januari

Det är myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag som ordnar demonstrationer och informationsåtgärder som kan söka stödet. Den som beviljas stöd kan få stöd för upp till 100 procent av utgifterna.

Stödet går att söka fram till den fjärde februari i år. 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 13 januari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste