Här är nya ur-Land Rovern

Den ska klara körning i 45 graders uppförslut och nästan meterhögt vatten, och den får dra 3,5 ton. Vi var med när arvtagaren till Land Rovers ikoniska terrängbil Defender visades för första gången i Sverige.

Nya generationen Land Rover får ses, men ännu inte köras förrän den nya james Bond-filmen "No Time To Die", som har premiär i april. Nya Defender har nämligen en framträdande roll i den rullen.  Foto: Pierre Kjellin

Andra generationen Land Rover Defender, som börjar säljas senare i år, har inte mycket gemensamt med sin företrädare, som har rötterna i 1940-talet.

Defender II har till skillnad från sin föregångare inte självbärande kaross och den är fullspäckad med den senaste tekniken. Nya Defender har framför allt komfort och köregenskaper som matchar konkurrenterna och som gör att den är lika komfortabel att köra i 110 kilometer i timmen på motorväg som 30 kilometer i timmen på en gropig skogsbilväg.

Man har stoppat in väldigt mycket teknik i bilen, tagit det senaste som finns på hyllan, berättar Jacob Månsson, produktchef för Jaguar Land Rover i Sverige och nämner systemet Clear Sight Ground View som exempel: 

Så här ser en mera standardutrustad Defender ut – mera terränganpassade (18-tums-hjul) och mindre blingbling.  Foto: Jaguar Land Rover

– Om du väljer tillvalet Clear Sight Ground View så får bilen en kamera som gör att du kan se ”genom” motorhuven och bland annat ha koll på bilens undersida och hjul medan du kör.

Även innerbackspegeln i bilen är utrustad med Clear Sight Ground View-tekniken vilket innebär att den dels fungerar som en vanlig innerbackspegel, men när sikten i innerbackspegeln är skymd av exempelvis gods eller passagerare, så blir glaset i innerbackspegeln en skärm som visar vad som finns bakom hindren.

Nya Defender är förstås permanent fyrhjulsdriven, anpassad för körning i 90 centimeter högt vatten och för körning i extremt brant terräng. Den klarar upp till 45 graders lutning och när man kör i så brant nedförsbacke bromsar bilen automatiskt själv, så att man inte behöver stå på bromspedalen. Bilen går också att få med elektronisk differential och luftfjädring. 

Här finns i stort sett all den senaste tekniken – som exempelvis head up-display, splitternytt infotainmentsystem och möjlighet att koppla upp två smartphones samtidigt. När du kör i vatten visar infotainmentskärmen hur högt vattenståndet är där du kör.   Foto: Pierre Kjellin

Detaljer som gör nya Defender till ett än så länge potentare alternativ än konkurrenterna är hela 3,5 tons maximal dragvikt och att den går att utrusta med vinsch i fram. Under premiärvisningen avslöjades det också att Land Rover även tittar på en lösning för bakmonterad vinsch, då kunder efterfrågat detta.

Motoralternativen är en rak fyrcylindrig turbodiesel på 2 liter och antingen 200 eller 240 hästkrafter, eller samma radfyra med bensindrift och 300 turbomatade hästkrafter samt en mildhybridmodell bestående av en turbomatad tre liter stor radsexa som tillsammans med elmotorn ger totalt 400 hästkrafter och där elmotorn laddas vid inbromsning.

Lite senare i år kommer också en kortare tredörrarsversion.

FAKTA: Land Rover Defenders historia

På 1980-talet tog Land Rover fram ”Defender”, men modellen var egentligen bara en moderniserad variant av den fyrhjulsdrivna öppna terrängbil som lanserades 1948 under namnet ”Land Rover. 

Med terrängpaketet får man bland annat en praktisk stege och ett robust lasträcke som klarar över 100 kilos last vid körning. Foto: Pierre Kjellin

Det var brittiska lyxbilstillverkaren Rovers chefsdesigner Maurice Wilks som 1947 kom med idén att tillverka en terränggående bruksbil anpassad efter lantbrukarnas behov, eftersom efterfrågan på exklusiva bilar var mycket låg under efterkrigsåren. Som förebild hade Wilks amerikanska Willys Jeep.

1948 lanserades Land Rover, som öppen tvådörrars terränggående bil, men det var först många år senare som man lanserade Land Rover med den kantiga täckta kaross i kort tvådörrars- eller längre fyrdörrars-utförande som hängde med ända tills tillverkningen av Defender upphörde 2016.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 10 januari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste