Lokalproducerade matkassar från Sjuhärad

Yonni Viel driver Lokalt från Sjuhärad, ett företag där han via sin e-handel säljer lokalproducerade livsmedel och levererar till konsumenter.  Allt för att göra det lättare för fler att äta närproducerat. 

 

Yonni Viel startade 2016 upp företaget Lokalt från Sjuhärad, där konsumenter via en e-handel kan beställa lokalproducerade varor.
– Det roliga med den här resan är att man upptäcker många gårdar som gör otroligt fina produkter, det finns så mycket!Foto: Dennis Hallgren DHPhoto


Idén till e-handeln med lokal mat tog fart när Yonni flyttade till Sjuhärad. Han har alltid haft ett intresse för lokalproducerad mat, men kände att han inte riktigt hann med att åka runt och handla i gårdsbutikerna. 

– Det blir ett himla åkande om man ska göra det exempelvis varje lördag. Så det var så idén växte fram, att varför är det ingen som gör det åt mig? 

– Det vanligaste är nötkött och fläskkött, sen försöker jag variera med lamm och ibland även fågel. Sen har vi alltid grönsaker och mejeri också, och ibland någon skafferiprodukt som exempelvis en lingonsylt, berättar Yonni om innehållet i de färdiga matkassarna.Foto: Privat

Satsar på heltid

Han startade upp företaget 2016, då vid sidan av sitt dåvarande jobb och med endast icke färskvaror som exempelvis sylter och marmelader, och byggde på så vis upp ett nätverk. Efter ett år utökade han och började ta in färska varor, och köra ut en matkasse varannan vecka.

– Det är det som har gått väldigt bra, nu är det 2019 och företaget växer och växer. Nu i september sa jag upp mig från mitt jobb för att helsatsa på detta. 

På beställning

Han berättar att kunderna gör sina beställningar och därefter beställer han exakt det som behövs från producenterna. Veckan därpå får han varorna, packar dem och kan leverera ut till kunderna. 

– Jag har inte ett stort lager, men vissa produkter har jag börjat ta mer på lager för att testa. Då handlar det mest om fryst gräsbeteskött. 

Genom tät kontakt med leverantörerna vet han vad som går att beställa, och även om det kommer in något nytt. 

– REKO-ringarna följer jag noga för att se om det finns någon ny producent som kan vara intressant för mig. Det är viktig att man förnyar sig lite. 

I Sjuhärad 

Yonni kör ut leveranser varje vecka, men i olika områden, så som konsument kan man få en leverans varannan vecka. Det går att beställa både färdiga matkassar och att plocka ihop en egen beställning av produkter från mellan 30 till 40 olika producenter.

– De flesta är i Sjuhärad, men ibland tar jag in från Halland och Vara-trakten. Det är mest för att kunna variera lite, exempelvis kyckling har varit ett problem att få tag i här.

Yonni berättar att efterfrågan är störst på kött och på färdiga kassar. 

– Till skillnad från exempelvis REKO-ringar så har jag en färdig tjänst, man får en kasse med varorna och recept till. Det är det folk gillar som handlar utav mig. Och att de får kvalitetsvaror, att det alltid är bra svenskt kött. 

Styrs av säsong

I matkassarna är det alltid fyra recept, varav ett är vegetariskt. 

– Konceptet bygger på att man använder det som finns. Jag hör med grönsaksproducenter varannan vecka om vad som finns och vad jag kan köpa från dem, och utifrån det utvecklar jag recepten. 

Yonni berättar att februari, mars och april är de månader då det är svårast att hitta grönt att fylla kassarna med. 

– Men jag har ett bra samarbete med två gårdar här i Sjuhärad, som har ett litet lager med rotfrukter åt mig. Jag har också en gård i Halland som vi kan köpa av. Den är lite större och hanterar lite mer, så de klarar sig lite längre under vinterperioden. 

Koll på temperaturen 

På frågan om det är många lagar och regler som påverkar verksamheten svarar Yonni att han inte tycker det är så mycket, och att det viktigaste att ha koll på är temperaturhanteringen. 

– När jag började med färska varor var jag livrädd för just det, och tänkte hur ska det gå. Men det är inte så jättesvårt, om man bara har bra material. Exempelvis bra kyllådor som håller rätt temperatur i många timmar. 

Sociala medier

Han har testat olika typer av marknadsföring, och säger att det är sociala medier som fungerar allra bäst. 

– Jag har bland annat ett samarbete med Jonas Colting, som kör triathlon och har vunnit många priser. Han är mycket på sociala medier och har många följare, berättar Yonni och fortsätter: 

– Jag är även med i ett nätverk, BNI heter det, där man hjälper varandra med nya affärer och att skapa nya ingångar åt varandra. Det är också ett bra sätt att marknadsföra sig.

I en tillväxtfas

Yonni berättar att det är mycket som händer i företaget just nu. 

– Vi har precis tagit steget att utöka till Göteborg, den delen måste utvecklas under det kommande året för att det ska funka bra. Sen ska vi såklart även vidareutveckla i Sjuhärad, säger han och avslutar: 

– Det känns som vi har kommit in i en tillväxtfas. Att det händer nu, och att företaget har börjat växa ordentligt, att man kan vidareutveckla och att man till och med kan leva på det.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 24 januari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste