Lita till den samlade kunskapen

Anita Falkenek, vd för Krav, var en av talarna vid Ekogalan i år och lyfte Krav:s nya kampanjplan för 2020 med syften att öka dialogen med producenter och engagera konsumenter.

Krav:s nya kampanjplan för 2020 går ut på att utveckla kategoribaserade kampanjer och prata mervärden. – Vi måste hitta nya sätt att kommunicera och engagera, men också lyfta de skälen som faktiskt finns att arbeta med eko och Krav, sa Anita Felkenek på Ekogalan. Foto: Towe Johnson

Vad tycker du ekogalan betyder för branschen?

- Det är så härligt att samla branschen, både lantbrukare, livsmedel – och industriföretag och dagligvaruhandel och diskutera hur vi ska ta nytag i den ekologiska försäljningen. Det är ett bra tillfälle att få ny energi.

Du lyfte vikten av att nå ut bättre nu i tider med utmaningar på marknaden, på vilket sett ska det ske?

– Jag tror att vi behöver hitta nya sätt att kommunicera, spelplanen ser inte ut i dag som den gjorde för fem till tio år sedan utan nu finns det fler som pratar om hållbarhet, fler märkningar, både varumärken och kommunikation. Och det gör såklart att konsumenterna blir mer förvirrade och letar. Samtidigt så är det så att Krav-märket och även ekologiskt, som man kanske glömt, samlar allt i ett just för att underlätta för konsumenten. Man behöver inte kunna jordhälsa, hur djuren ska tas om hand om eller hur kolinbindning påverkar och alla de komplexa frågorna, säger Anita och fortsätter:

– Jag är helt lugn och trygg med att Krav är vinnaren när det kommer till hållbarhet inom livsmedel, men vi måste återskapa den energin och den insikten igen.

Hur ser det ut för Krav 2020?

- Vi kommer inte gå uppåt utan det är ju ganska långsamma skeenden och hittills har vi haft en lite nedåtgående trend. Ja tänker att; låt oss ta den här svackan som vi ser nu och försöka kraftsamla för att skapa något bättre och mer kommunikativt intressant inför framtiden.

 

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 07 februari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste