Nu ska det bli lättare att göra rätt

Jordbruksverket, Tillväxtverket och Livsmedelsverket arbetar just nu med att ta fram en ny digital tjänst som ska underlätta för företag i livsmedelskedjan.

I Jordbruksverket, Tillväxtverket och Livsmedelsverkets nya digitala tjänst kommer företagare bara behöva registrera sina uppgifter en gång för att lämna uppgifter och söka tillstånd. Foto: Mostphotos

Syftet med den nya tjänsten är att skapa en enda väg in till alla myndigheter, så att företagare slipper ägna tid åt att lämna uppgifter samt söka tillstånd hos alla olika berörda myndigheter. Företagaren kommer även kunna få information om status på sina ärenden och återkoppling från myndigheter och kommun via tjänsten, samt få notiser om viktiga händelser som gäller företaget, exempelvis om tillstånd behöver förnyas.

– Tanken är att företagarna slipper hålla reda på vilka myndigheter de ska ha kontakt med, och i vilken ordning de behöver kontakta dem, för att starta och driva en viss verksamhet. Mötet med oss myndigheter ska vara så enkelt och effektivt som möjligt, säger Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin, i ett pressmeddelande.

Den digitala tjänsten, som än så länge är en prototyp, kommer finnas tillgänglig på verksamt.se. Tjänsten kommer först rikta sig till företag som vill starta vattenbruk, alltså odling av fisk, skaldjur eller alger, och byggs utifrån den checklista som finns för vattenbruk på verksamt.se.

– Tanken är att tjänsten ska byggas ut allteftersom och att fler branscher i livsmedelskedjan ska inkluderas efterhand, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Utvecklingen av tjänsten är en del av livsmedelsstrategin som handlar om att förenkla för företag i livsmedelskedjan.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 13 februari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste