Att kunna bevittna en kalvning genom en glasvägg

Krönika: Under två veckor har några av oss som går tredje året på Lantmästarprogrammet varit i Kanada och USA för att titta på hur de driver företag och jobbar med lantbruket. Det är väldigt fascinerande att se hur stora produktionsjordbruk med många tusen djur i feedlots eller i mjölkproduktion fungerar och man slås hela tiden av hur väl utvecklat managementet bakom dessa måste vara. 



Det fanns även goda exempel på hur man på ett mycket genomtänkt vis kan promota landets lantbruk och sin livsmedelsförsörjning. Vi tillbringade en heldag på en visningsgård i Indiana som i ärlighetens namn är en blandning mellan turistattraktion och produktionslantbruk med en tillhörande butik där ost, glass och andra mejeriprodukter som producerades där såldes. För mig personligen, som gärna slår ihjäl en dag eller två genom att bara gå runt och titta på djur oavsett djurslag, var ju detta såklart ett klockrent lördagsnöje! Och att vanliga familjer har möjligheten att göra detta på denna helt öppna gård tycker jag är fantastiskt. Gården vi först besökte är den så kallade Pig Adventure, där det över stallarna är byggt väl tilltagna utrymmen för att besökarna ska kunna se varande liten del av produktionen, från betäckning till tillväxtgrisarna. Det var alltså fönster ner till varenda avdelning där djurskötarna utförde sina dagliga rutiner. Föreställ er inte att detta var någon liten hobbyproduktion, nej nej, denna gård var en av sex gårdar som tillsammans har 19 000 suggor. Så grisar, det fanns de gott om.

När det sedan var dags att titta på mjölkkorna fick vi kliva på en komönstrad buss som tog ett varv på mjölkgården, bland plansilos, kor som blev motade till och från mjölkning samt deras personal. Väl tillbaka på själva centrumet gick vi in i deras Birth Barn där det låg en ko med en cirka tjugofem minuter gammal kalv bakom glasrutorna. Det fanns alltså möjlighet att i en byggnad likt delfinariet på Kolmården sitta och titta på en kalvning. Säga vad man vill om att det kanske inte är en optimal miljö för vare sig kon eller kalven, jag har lite svårt att försvara det jag också. Men själva idén att vem som helst ska kunna få ta del av det magiska ögonblicket när en kalv föds i realtid, den gör mig nästan lite rörd. 

Överallt på visningsgården satt pedagogiska skyltar som förklarade vad som händer och varför det hände, på ett mycket begripligt sätt. Det fanns även en liknande byggnad för växtodling där det förklarades vilka grödor som behövs till vilka produkter och hur rotsystemen i marken ser ut. Sist i detta hus fanns en skärm där man kunde göra ett litet test för vilket yrke i den gröna näringen som passade en bäst. På barnnivå såklart. Det var så genomtänkt att plantera ett litet, litet frö hos ett barn att tänk, man kan faktiskt jobba med alla dessa häftiga processer varje dag. Och det finns stora möjligheter att göra karriär. Behöver jag ens säga att jag är helt såld på hela idén med en öppen och anpassad visningsgård?

Oavsett i vilken skala eller på vilken plats så är jag helt övertygad om att transparens gentemot konsumenter är det viktigaste vi kan göra för att promota oss själva. Vi kan välja att vara öppna och de kan lyssna, en ömsesidig respekt som är grundläggande. Förklara och åter igen förklara vad som händer för att beskriva ögonblicksbilder som ofta är helt fantastiska men ibland faktiskt inte ser så kul ut. Kunskap är det viktigaste som finns, och det finaste som finns är att förmedla den vidare.

 

Lisa Holmström

 

Artikeln publicerades fredag den 13 mars 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste