Lyckat med simuleringsteknik i undervisningen

För två år sedan invigde Naturbruksskolorna Sötåsen, Uddetorp och Svenljunga sina toppmoderna simuleringscenter. Sedan dess har tekniken varit en framgångsrik del i undervisningen. 

 

Erik Larsson blir instruerad av Bengt Jonsson under en körlektion i simulatorn. Bredvid står Wilma Andersson.Foto: Sofie Bertilsson


Bengt Jonsson är yrkeslärare på Naturbruksskolan Sötåsen och en av de lärare som flitigt använt simulatorerna i sin undervisning. Enligt honom har det gett effekt.

– Sista lektionen under förra terminen skulle eleverna backa med traktor och kärra på gårdsplanen. Samtliga elever lyckades backa perfekt bakåt och även göra en 90-graders sväng. Det har aldrig hänt tidigare, berättar Bengt. 

Mer individuellt

Han tycker att den nya undervisningsformen har flera värdefulla egenskaper. Den ger möjlighet åt eleverna att öva mer individuellt, då de kan sitta i varsin simulator och öva på moment i sin egen takt. Flera av eleverna har sedan haft lättare att genomföra momenten ute i de verkliga maskinerna efter att de först tränat en tid med simulatorn. Det ger även läraren möjligheten att upptäcka fler talanger hos eleverna, som kanske inte visas ute på gården. 

– Nu får vi lättare med oss de elever som varit osäkra på att köra maskiner till en början. Vi kommer längre i övningarna både i simulatorerna och ute i verkliga maskiner både med de elever som är nybörjare och de som kört mycket tidigare, säger Bengt.

Uppskattad möjlighet

Två av de elever som regelbundet har lektioner i simuleringscentret är Elin Eriksson och Erik Larsson. Elin uppskattar möjligheten som simulatorerna ger, att träna på övningar i sin egen takt och utgå från den nivå man själv befinner sig på.

– Läraren låser upp övningar utifrån den nivå man är på, sedan får man träna på dem i sitt eget tempo. Det finns också möjlighet att gå tillbaka och träna på övningar man redan klarat.

En förmiddag varannan vecka har eleverna haft undervisning med simulatorerna till hjälp och har även haft tillgång till simuleringscentret två kvällar i veckan. 

– Även om man kört tidigare så kan man använda dem för att utveckla vissa saker, som att backa med släp eller att hantera maskiner och verktyg i svår terräng, berättar Erik.

Det är inte tänkt att simulatorerna ska ersätta körning med verkliga maskiner, utan att det ska vara ett komplement. Det gör att eleverna kan träna i en riskfri miljö och öva upp en säkerhet. Tekniken gör även att undervisningen blir mer klimatsmart, eftersom en del av körträningen kan göras utan koldioxidutsläpp.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 019-16 64 60
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 19 mars 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste