Då lanseras PSA-koncernens eldrivna skåpbilar

Mercedes och Volkswagen har redan släppt flera eldrivna transportbilsmodeller. Snart är det säljstart för plånboksvänligare alternativ från Opel, Peugeot och Citroen, vilka också ståtar med längre räckvidd än sina tyska konkurrenter.

Opel Vivaro med eldrift. Ladduttaget sitter på vänster framskärm.      Foto: PSA-koncernen

Eldrivna skåpbilar som arbetsfordon är fortfarande en ovanlig syn på svenska vägar. Icke desto mindre har flera av de stora biltillverkarna de senaste åren lanserat eldrivna versioner av sina skåpbilar. 

Opel Vivaro E

I hösta startar franska PSA-koncernen en eldriven version av sin medelstora transportbil, som i Citroens version heter Jumpy, hos Peugeot bär namnet Boxer och i Opel-kläder heter Vivaro.

Vivaro/Jumpy/Boxer är i ungefär samma storlek som Volkswagens storsäljare Transporter men får – i alla fall på papperet – betydligt bättre räckvidd. Medan WV uppger Transporters räckvidd till max 11,5 mil ska de tre konkurrenterna från PSA ha en räckvidd på max 23 eller 33 mil, beroende på om man väljer 50- eller 70-kilowattsbatteriet.

PSA lämnar åtta års garanti och minst 70 procents batterikapacitet.

Precis som hos de diesel- och bensindrivna modellerna går det eldrivna alternativet hos Vivaro/Jumpy/Boxer att få i tre olika karosslängder – 4,60, 4,95 och 5,30 meter. Max lastvikt ska också vara ungefär densamma som på de förbränningsmotordrivna alternativen, det vill säga 1-1,238 ton.

Maxhastigheten på Vivaro/Jumpy/Boxer med eldrift uppges vara 130 kilometer i timmen. Något pris på bilarna har PSA inte avslöjat än. 

Opel Vivaro E - instrumentbrädan.

På samma plattform tillverkas även Toyota Proace, som uppges presentera en eldriven modell senare.

Eldrivna konkurrenter:

VW Transporter

Mercedes Vito

Renault Master och Kangoo

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 25 maj 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste