De lyckades med det omöjliga
Att hitta delar och dokumentation till tjugo år gamla entreprenadmaskiner kan vara mer eller mindre omöjligt. Det vet man på verkstaden Bestronic, som mot alla odds lyckades åtgärda en brandskadad traktorgrävare.
Sedan Bestronic AB öppnade sin första verkstad i Knivsta 2016 har de hunnit åtgärda en bra bit över 1 000 fordon, huvudsakligen personbilar.
Eller kanske bör man snarare säga ”rädda”. För nästan alla jobb som Bestronic tar sig an är bilar som redan varit hos minst en annan verkstad, som antingen redan gjort misslyckade försök att åtgärda problemet eller tackat nej till jobbet. Ett ökande antal jobb för Bestronic är också bilar som lösts in av försäkringsbolag, ofta för sexsiffriga belopp och som man i regel åtgärdar för mindre än halva kostnaden.
Brandskadad traktorgrävare
För några månader sedan blev man på Bestronic uppringda av ett försäkringsbolag som undrade om man kunde hjälpa dem med ett lite speciellt fall:
– Det var en traktorgrävare av märket Fermec som hade stått hos ägaren i ett år efter att ha brunnit i den stora säkringsdosan och ett kretskort som styr alla lampor, tändningen och en massa funktioner. Vi jobbar inte med traktorer eller entreprenadmaskiner, men vi sade att – okej vi åker väl och tittar på den, berättar Bestronics ägare och grundare Remigijus Jucas och fortsätter:
Grundorsaken till branden var en dålig konstruktion, kom Remigijus och hans kollegor fram till:
– Kretskortet belastas med för stark ström och jordpunkterna och andra komponenter på kretskortet är för klent dimensionerade. Det blir för varmt i kretskortet.
Troliga brandorsaker
Vad som till slut fick kretskortet att börja brinna är omöjligt att veta, säger Remigijus Jucas. En bidragande orsak var en provisorisk kabeldragning:
– Den förre ägaren drog en kabel förbi kretskortet i ett försök att få igång maskinen. Men kabeln började istället att brinna, och sedan hela kretskortet.
Sedan följde ett omfattande detektivarbete för Remigijus Jucas och hans kollegor:
– Vi började leta efter ett kretskort, vi fick inte några träffar alls och då googlade jag ändå på fyra olika språk. Jag har aldrig letat så mycket som då. Efter att ha haft kontaktat med flera både återförsäljare och demonterare i Sverige så gav en av dem oss tips om att kontakta en demonterare i Danmark. Och där hjälpte de oss att hitta en firma i Irland. Den irländska firman hade ett kretskort från en nyare Fermec, och det kretskortet var vi tvungna att anpassa så att det skulle passa till vår maskin.
Jakt på kopplingsschema
Remigijus besökte återförsäljaren i Uppland flera gånger och de hittade till slut ett kopplingsschema till det brandskadade kretskortet.
– Det kretskortet passade inte, så vi var tvungna att göra anpassningar. Det räckte inte med att ändra i kabelanslutningar, det var ett gigantiskt arbete för oss att klura ut hur vi skulle ansluta kablar och vilka delar på kretskortet som styrde vilka funktioner i traktorn. Vi fick till exempel igång hydrauliken bak på traktorn men från ett annat reglage än det ursprungliga.
Efter många timmar i verkstaden blev de till sist färdiga och kunde lämna tillbaka en fullt fungerande maskin till kunden.
– Vi skulle kanske inte göra ett sådant här jobb idag, men då ville vi visa för försäkringsbolaget vad vi kan och har kapacitet till, avslutar Remigijus Jucas.
Enbart transporten av maskinen till verkstaden var ett gigantiskt jobb:
– Den gick inte att bogsera, för alla hjulen var låsta. Det var tre olika bärgningsfirmor inblandade. Det tog nästan en hel dag.
Fermec
Märket Fermec. Skapades 1992 då divisionen MF Industrial köptes ut från amerikanska Massey Ferguson. I köpet ingick bland annat ett sortiment traktorgrävare och mingrävare samt tillverkningsutrustningen.
Fermec tillverkades i staden Manchester i Storbritannien och bolaget köptes 1997 av Case IH som fortsatte tillverkning under sitt Casew CE-sortiment.
Inför sammangåendet med New Holland 2001 sålde Case IH Fermec till amerikanska Terex, som sedan fortsatte att tillverka och sälja Fermecs maskiner under sitt varumärkesnamn.