Så tycker konsumenterna om klimatmärkning av kött

I en ny studie har forsk­are från AgriFood Economics Center, som är ett samarbete mellan SLU och Lunds universitet, undersökt hur konsumenter reagerar när köttprodukter märks med hur de påverkar klimatet.

 

Att på förpackningarna ge konsumenter information om varornas utsläpp av växthusgaser är enligt forskarna ett sätt att få konsumenter att handla mer klimatvänligt. I illustrationen ger siffrorna i det gråa fotavtrycket ett mått på utsläpp av växthus­gaser. Illustration: Anna Edenbrandt

I studien utförde forskarna en enkätundersökning och ett inköpsexperiment. Resultatet visade att de flesta inte har något emot en klimatmärkning, och att märkningen hade störst inverkan på personer som vill agera hållbart. De flesta av dessa personer vill också få information om klimatpåverkan när de handlar. 

Dock visade studien även att en tredjedel av deltagarna inte ville veta hur deras inköp påverkar klimatet. 

– Många konsumenter försöker undvika klimatmärkningen för att slippa känna att de borde ändra sitt beteende, förklarar Anna Edenbrandt, forskare vid SLU och en av författarna bakom studien, i ett pressmeddelande. 

Men även dessa person­er, som inte vill veta hur deras inköp påverkar klimatet, ändrade sitt inköpsbeteende när klimatmärkningen fanns.

– En effektiv klimatmärkning ska därför vara svår att undvika och finnas på alla produkter. En frivillig märkning där produkter som är klimatvänliga märks får mindre effekt, säger Anna.

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 01 juni 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste