Norrmejerier säljer Gainomax

Hälsoföretaget Midsona förvärvar varumärket Gainomax från Norrmejerier. ”Ligger helt i linje med vår strategi mot 2030”, menar Anders Fredriksson, vd på Norrmejerier.

Från och med den första september i år står Midsona som ny ägare av Norrmejeriets varumärke Gainomax. Foto: Norrmejerier

För en köpeskilling som uppgår till 60 miljoner kronor blir Midsona ny ägare av sportnutriotionsmärket Gainomax. Genom förvärvet tar koncernen över alla varumärkesrättigheter från och med den första september 2020.

– Försäljningen av varumärket Gainomax ligger helt i linje med vår strategi mot 2030 för att säkerställa en fortsatt god betalningsförmåga och ett stabilt avräkningspris till de norrländska mjölkbönderna, säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier.

Enligt Anders kommer ett fortsatt fokus ligga på de produkter och varumärken som ger mest avsättning för den mjölk de får in från de norrländska mjölkbönderna. Tillverkningen kommer även fortsätta att ske på Norrmejeriers anläggning i Luleå och enligt Norrmejerier kommer försäljningen av varumärket inte innebära några personalförändringar på anläggningen.

Gainomax som under 2019 hade en omsättning på 80 miljoner kronor säljs i dag framförallt i Sverige och Finland, men rättigheterna omfattar samtliga marknader.

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 29 juni 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste