Tar sig an det omöjliga

Med en passion för trasig elektronik och problemlösning som drivkraft ger sig Rikard Bosnjakovic på problem som många anser inte går att lösa. Den senaste tiden har det blivit fler och fler uppdrag från lantbruket. 

 

Med 25 års erfarenhet av datorer och hemelektronik så har Rikard Bosnjakovic en egenlärd branschkunskap som inte står i några böcker. Tillsammans med sin tidigare hobbyverksamhet så har hans företag Ribit i dag över 800 dokumenterade serviceärenden. Foto: R2D2


För åtta år sedan bestämde sig Rikard för att omvandla sin hobby till en yrkesmässig verksamhet och startade företaget Ribit. Sedan dess har han tagit emot mängder av reparationsuppdrag inom elektronik. Främst har det rört sig om konsumentprodukter såsom datorer och tv-apparater. Att han i dag till stor del sysslar med lantbruks­maskiner var från början en ren slump. 

– Jag blev kontaktad av ett företag i höstas som servar jordbruksmaskiner och som hade ett problem dom inte kunde lösa själva. Jag fick frågan om jag kunde ta en titt på det och det var så allt startade. 
 

Styrpanel till en skördetröska där totalt sju komponenter orsakade en kortslutning som stoppade hela tröskan från att fungera. 
Foto: Rikard Bosnjakovic

Jobbar utanför ramarna

I dag rör sig reparationerna ofta om styrdatorer i alltifrån tröskor till olika sprutor, ofta från maskiner från 80- och 90-tal. Vilken slags problematik det är varierar stort förklarar Rikard, men ofta är det kortslutningar av något slag. 

– Att det blivit överspänning, överslag någonstans och att någon komponent har brunnit sönder. Det är ofta yttre åverkan som kommit in och gjort något.

Vid en del uppdrag så kan Rikard vara med ute på plats hos lantbrukaren och få en fysisk problembeskrivning. Men ofta är förutsättningarna de sämsta tänkbara och det är detektivarbete följt av komplicerade operationer det handlar om. 

– Jag har oftast ingen dokumentation, inget kretsschema, ingenting. Utan jag får sitta och lista ut allting själv. Det är så jag jobbar, helt utanför ramarna

Företaget är stationerat i Vänersborg men uppdragen är mer än lokala och Rikard kan få delar skickade till sig från lantbrukare på helt annat håll. Ofta är det då delar som man monterat loss efter man fått bekräftat att det är felkällan. 
 

Mullerup fodervagn som Rikard reparerade för ett par veckor sedan och resultatet av testkörningen blev ett par rejält glada kalvar. 
Foto: Rikard Bosnjakovic

Vikten av underhåll

Många problem som Rikard tar sig an är sådant som skulle kunna undvikas genom att maskiner sköts kontinuerligt menar han. 

– Det finns lantbrukare som är väldigt bra på att ta hand om maskiner även när det inte är säsong och inte låter dom stå i en maskinhall med fukt eller som är för kall till exempel. Riskerna med fukt är att det kan orsaka korrosion, och är det för kallt kan det hända att gnagare söker sig dit som vållar stora problem när de äter sönder kablar. 

Hellre laga än köpa nytt

De senaste veckorna har Rikard märkt en ökad efterfrågan på reparationsarbete, och främst är det förfrågningar från lantbruk. 

– Det är en enorm efterfrågan just nu. Fler och fler har sett vad jag gör, jag är fortfarande inte ett så stort namn men tidigare var jag helt okänd och då var det nog många som drog på öronen och tänkte att vågar jag lämna in min maskin dit. Men nu sista veckorna så bara rinner det in och det är roligt!

Rikard upplever att det finns en stor vilja hos lantbrukare att laga så långt det bara går.

– Min uppfattning är att de flesta gör allting för att slippa köpa nytt och spara in på den utgiften. För det kostar multum att köpa nytt och det är ingen intresserad av och det är ju väldigt positivt.

Vill att fler ska förstå

Men det är inte bara Rikards sätt att ta sig an och lösa utmaningar som sträcker sig utanför ramarna. Han har också ett engagemang för att ge andra en inblick i problemen han ger sig på genom videor på sociala medier. Och responsen har varit väldigt positiv. 

– En del är allmänt intresserade av hur saker och ting ser ut inuti och en del är genuint intresserade av hur sjutton man lyckas laga just det där. Så en del skickar mail med frågor såsom; hur fasen gör du? 

– Så jag försöker hålla det på en nivå så att alla kan förstå vad jag gör helt enkelt. Alla vill nog inte jobba med det jag gör, men jag försöker ändå att förklara på ett någorlunda begripligt sätt.

Vad skulle du säga driver dig?

– Problemlösning. När det finns ett problem då är mitt mål att lösa det, det är jag i ett nötskal och det driver mig något kopiöst. Att ta mig an en utmaning där alla säger att ”det där går inte”. Det är då hela mitt system kickar igång. Att reparera för att hålla en elektronik borta från återvinningen och soptippen är en annan drivande faktor. Ju mer vi sparar in på jordens resurser desto bättre.

När Jordbruksaktuellt pratar med Rikard har han precis avslutat en reparation på en styrdata till en Hardi-spruta som ska testköras med ägaren samma dag. Fortfarande är det några frågetecken men Rikard håller tummarna.

– Jag har gjort det jag kan och sen om det var roten till allting det återstår att se. Det är liksom baksidan av mitt jobb att jag inte kan testa saker på plats utan jag måste verkligen tänka ut och lösa alla problem och sen hoppas på det bästa när ja skickar tillbaka. Och det är ytterligare en sporre för det gör ju att jag måste bli ännu bättre än vad jag redan är. För det måste fungera från start så att man inte behöver skicka fram och tillbaka. 

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 06 juli 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste