Oatly investerar 200 miljoner USD

Livsmedelsföretaget Oatly ingår avtal med riskkapitalisten Blackstone Growth där välkända namn liksom Opra whinfrey, Roc Nation, Natalie Portman och Starbucks tidigare vd Howard Schultz blir minoritetsägare.  

Oatly tar in kapital från amerikanska Blackstone. Beloppet på 200 mijoner dollar motsvarar en andel på tio procent av bolaget Oatly. Foto: Mostphotos

–Valet av Blackstone kanske inte är det partnerskap som folk hade förväntat sig. Men det är ett högst medvetet val. Med Blackstone får vi inte bara kapital och resurser att möta den kraftigt ökande efterfrågan på havreprodukter och därigenom påskynda den nödvändiga globala omställningen till mer växtbaserad mat, utan vi säkerställer samtidigt att kapital som annars skulle hamnat i andra bolag nu långsiktigt investeras i hållbarhet, säger Fredrik Elisson, PR Manager på Oatly Sverige, till Jordbruksaktuellt.

Fredrik Elisson, PR Manager på Oatly Sverige. Foto: Oatly

Hit går pengarna

På frågan om vad pengarna ska användas till och hur mycket av dessa medel som kommer att investeras i Sverige är svaret att företaget vill fortsätta expandera, det vill säga fler fabriker i Europa, USA och Asien. I dagsläget har företaget svårt att möta den ökande efterfrågan och fokus kommer därför vara på att producera mer till fler.

–Vi är ett globalt företag och har en ambition att ha produktionskapacitet på alla de kontinenter vi finns på. Närhet är viktigt för hållbar logistik. Men vi är och förblir ett svenskt företag i grunden, och kommer fortsätta ha en stor närvaro i Sverige, med fokus på Landskrona. Vi har precis fått miljötillstånd för att kunna dubbla vår produktionskapacitet i fabriken i Landskrona, vilket är fantastiskt kul! säger Eliasson.

Havren som ska användas

Att företaget utökar sin kapacitet på flera kontinenter innebär utökat antal leverantörer. Vilka krav som ställs på dessa leverantörer menar företaget är höga men behöver varken vara de högsta eller lokala.

–Vi ställer redan i dag höga krav på den havre vi köper in, den måste vara såväl hållbar som hålla hög kvalitet, men vi vill också att det ska vara så nära våra produktionsanläggningar som möjligt för en hållbar logistik. I dag använder vi till exempel kanadensisk havre för vår produktion i USA och svensk havre för vår produktion i Sverige. När vi blir en större aktör har vi också möjlighet att skapa andra relationer med så väl leverantörer som producenter av havre och har ambitionen att skapa en så hållbar produktionskedja som möjligt – från gård till konsument. Vi vet att svensk havre är bland den bästa i världen, men det innebär inte att vi inte kan bli bättre. Vi tror på att sikta högt. 

"Grunden kommer dock alltid vara havre", säger Eliasson. Foto: Oatly

Andra livsmedel

Företaget är också inne på att hitta fler produkter även om det i grunden alltid kommer vara havre.

–Vi tittar alltid på hur vi kan utveckla fler hållbara växtbaserade alternativ till det våra konsumenter hittar i mejeridisken i dag. Vi ställer höga krav på så väl smak som funktion, vi tycker ett växtbaserat alternativ helst ska vara snäppet bättre än det animaliebaserade. Det ska inte vara en kompromiss att äta hållbart och växtbaserat, det ska vara en uppgradering. Det gör att det ibland tar lite tid att få till den bästa produkten, men jag kan lova att vår innovationsavdelning har fullt upp och många idéer, avslutar Eliasson.

Enligt den globala chefen för Blackstone Growth, Jon Korngold ser man positivt på samarbetet.

–Oatly är ett främst globalt varumärke vars produkt är engagerat i ett hälsosamt och hållbart liv med en betydande bana för fortsatt tillväxt för att möta den ökande konsumenternas efterfrågan. Vi är privilegierade att samarbeta med Toni och det bredare Oatly-teamet för att hjälpa företaget att utöka sin globala ledarposition under de kommande åren, säger Jon i ett pressmeddelande.

Kerstin Gauffin
Kerstin Gauffin
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 16 juli 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste