Dyr läxa att leja ut kärnverksamhet

Vilken fin sommar det blev! Kanske inte vädermässigt för semesterfirare i juli, men för jord­bruket. Lagom med fukt för de flesta i juli och magiskt skörde­väder i augusti. Tyvärr ger inte pandemin covid-19 med sig riktigt. Många länder som tidigare varit förskonade är nu i sin djupaste kris. Vi i Sverige tycks dock sakta vara på väg upp från ­botten.

 

Pandemin har haft en del oväntade konsekvenser. I Tyskland hamnade slakterinäringen i juni i ett kraftigt mediedrev. Som omväxling var det inte av djuromsorgsskäl utan av ”människoomsorgsskäl”. Speciellt Tönnies Groups anläggning i Rheda-Wiedenbrück hamnade i strålkastarljuset. Där smittades de flesta medarbetarna av covid-19.

Det satte ljuset på arbets- och boendeförhållandena för de inhyrda gästarbetarna från fattigare länder, som företaget valt att i hög grad bemanna sin anläggning med. Drevet blev kraftigt och den sedan tidigare kontroversiella vd:n i familjeföretaget med 16 500 anställda, fick löpa gatlopp. Än idag handlar företagets webbplats mer om covid-19 än om kött.

Tyska regeringen blev ursinnig och inför nu regler mot denna typ av bemanning i slakterierna. Företagets företrädare blev väldigt medvetna om att även om man lejt in andra för att fylla funktioner på sin anläggning, så kommer både myndigheter, kunder och allmänheten att döma företaget stenhårt när något går fel.

I augusti fick Sveriges största äggproducent Cedergrens en smärtsam påminnelse om just detta fenomen. En entreprenörs personal behandlade djur illa, på Cedergrens anläggning, inför djurrätts­aktivisters kamera. Både Cedergrens och deras kund Lantägg fick en riktigt jobbig vecka till följd av entreprenörens felande.

Det är inte alls oväntat att företag döms för vad som sker vid deras anläggningar. Det är lätt att delegera uppgifter, men svårt att delegera ansvar, speciellt i utomståendes ögon.

Dessa två exempel bör tjäna som en väckarklocka för många. Det är otroligt viktigt att ha stenkoll på sin anläggning eller gård, även om du juridiskt lejt ut en uppgift eller hyrt in personal. Det kommer alltid att vara du som i utomståendes ögon får bära hundhuvudet om något går fel.

Även dina kunder kan ”smittas” av vanrykte, såsom Lantägg gjorde i fallet med Cedergrens.

Enligt samma logik är det väldigt viktigt att alla lantbrukare sköter sig och kollegor är uppmärksamma på och hjälper till, när kollega är på väg att klappa igenom. En lantbrukare som missköter sina djur eller sin hantering av växtskyddsmedel, drar dålig opinion över alla.

Stefan Ljungdahl

Artikeln publicerades onsdag den 19 augusti 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste