Hur hållbar är du?

Krönika: Hinner du uppfatta alla de tankar och möjligheter som finns för att skapa en hållbar framtid? I så fall grattis! Det händer massor, inte minst baserat på råvaror från de agrara och skogliga näringarna. Själv blir jag ständigt imponerad av alla alternativ som framtiden har erbjuda. Men vad ska lilla jag välja för att bidra och hur mycket påverkar mina val kommande generationer?

 

Jag följer med glädje AGFO för att se vad framtiden har ett erbjuda. Här och nu blir det svenska råvaror och gärna lokalproducerade som hamnar i min varukorg, det är alltid en början. Före Covid-19 åkte jag dessutom kollektivt. Som jag känner mig själv är jag i början av hållbarhetstrappan. Vågar påstå att jag är i gott sällskap (för min ålder). Det finns potential till förbättring hos många. Hur får man en förflyttning, vad är din trigger? Information i all ära men det räcker inte för att få till förändring. Tillit till den som förespråkar förändringen är ett måste. Det gäller i det lokala ledarskapet i ditt företag och det gäller även för att ändra invanda mönster kring konsumtion oavsett om det gäller mat, kläder eller annat.

Det behöver vara enkelt att göra rätt och gärna ett inslag av tävling; mot andra eller bara med dig själv. Såna enkla saker som att studera elförbrukningen från år till år och välja gröna alternativ kan bli en tävling med dig själv att minska ditt avtryck. De små lokala förändringarna kan bli början till något större som ger bra effekt. Vi påverkas av vår omgivning. När grannar skaffar solpaneler ökar chansen att de övriga i området gör samma sak och kliven på hållbarhetstrappan har påbörjats. Genom att göra val som andra kan se, ger det både en inre tillfredställelse och en påverkan av människor i din omgivning som tror på dig och dina idéer. Att tala om måsten när det gäller förändring är det få som gillar. Man vill känna att man gör förändringen av egen fri vilja. Ännu enklare blir det för konsumenten om det mest hållbara dessutom är standardalternativet.

Här behöver vi alla som på något sätt bidrar till utvecklingen av det svenska lantbruket och skogsnäringen fundera på hur vi skapar tillit och nyfikenhet hos olika grupper av konsumenter. Olika grupperingar har olika triggers som kräver olika kommunikation. Enbart information och pekpinnar hjälper inte. När vi utanför våra trygga zoner lyfter fram skog och lantbruk som framtidsbranscher med lösningar på många klimatfrågor ger det ringar på vattnet. Det skapar intresse kring näringen, attraherar studenter och forskare samt får andra grupper i samhället att prata om branschen.

Ju fler spännande innovationer och lösningar på klimatfrågan som kommuniceras med allmänheten, desto mer övertygad blir jag, och förhoppningsvis fler med mig, att lantbrukare och skogsägare sitter på den bästa av tillgångar för en hållbar framtid.
 

Rolf åttingsberg
Handelsbanken

Artikeln publicerades fredag den 04 september 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste