Ica ökar vinsten

Ica ökade vinsten och omsättningen som väntat i det andra kvartalet. Ica Sverige har gynnats av den pågående coronepidemin medan övriga segment har påverkats negativt.

 

Per Strömberg, vd Ica-gruppen, konstaterar att e-handel i och med vårens händelser har tagit ett utvecklingssprång och tror att det är en ökning som kommer att ligga kvar.
Foto: Anders Wiklund/TT


Omsättningen steg 4,6 procent till 31 924 miljoner kronor (30 529). Vilket var något lägre än vad börsanalytikerna hade räknat med.

Rörelseresultatet blev 1 454 miljoner kronor (975). Vilket i sin tur överträffade analytikernas förväntan, tack vare en stärkt rörelsemarginal på 4,6 procent (3,2).

Resultatet före skatt var 1 338 miljoner kronor (837), analytikerkonsensus 1 322.

Corona gynnat Ica Sverige

Enligt Ica har de gynnats av den pågående coronapandemin medan övriga segment påverkats negativt. Sammantaget bedöms effekten har varit - 60 miljoner kronor på rörelseresultatet under perioden.

- Det slår dock lite olika och medan Ica Sverige gynnas av situationen, med ökad försäljning och resultat, har framförallt Apotek Hjärtat och Rimi Baltic haft ett betydligt tuffare kvartal. Den mycket höga tillväxten för e-handeln fortsätter i accelererande takt, skriver vd Per Strömberg i kvartalsrapporten.

Tillväxt för livsmedelshandel

Dagligvarumarknadens tillväxt i Sverige har varit högre än normalt under hela kvartalet, skriver Ica i sin kvartalsrapport. Även om matprisinflationen ökade, framförallt i april och maj, så är den underliggande volymökningen i marknaden väldigt hög, 4,6 procent. Förra året var den 1,6 procent. 

Utvecklingen har framförallt drivits av att kunderna i ökad utsträckning äter hemma. Vad som också verkligen sticker ut är förflyttningen till nätet och den accelererande tillväxten i e-handel för mat, som vi sett under hela kvartalet, med en ökningstakt på över 100 procent varje månad. I juni var tillväxten 165 procent.

- Det framstår nu som mycket sannolikt att e-handeln har tagit ett utvecklingssprång i och med vårens händelser och att en stor del av den ökning som skett kommer att ligga kvar även när situationen har normaliserats, skriver Per Strömberg.

Lägre tillväxt för Ica

Försäljningen, exklusive moms, i de svenska Ica-butikerna ökade i kvartalet med 7,5 procent. Enligt Dagligvaruindex (DVI) uppgick marknadstillväxten under årets andra kvartal till 8,1 procent. 

Ica-butikernas försäljningsutveckling var i kvartalet således något lägre än marknadstillväxten.  Enligt Ica har deras relativt höga andelen små och medelstora butiker missgynnat tillväxten under det andra kvartalet då större butiker har haft en högre tillväxt.

Mer EMV

Sortiment som utvecklades starkt under perioden var torrvaror, frukt & grönt, djupfryst och kött. Snittpriserna ökade mest för frukt, kött, kaffe och chark. 

Andelen egna märkesvaror (EMV) av ackumulerad försäljning uppgick till 27,2procent (25,9).

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 04 september 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste