Bra kan bli bättre

Krönika: Den mänskliga faktorn är skillnaden mellan framgång och misslyckande. Meningen stod att läsa på en faktura jag attesterade från ett företag som jobbar med företagshälsovård och verkar för att skapa hållbara arbetsplatser. Tänkvärda ord. Vad är det som utvecklar verksamheten och lönsamheten om inte människorna som verkar där

 

När det inte blir som vi tänkt oss så skyller vi på den mänskliga faktorn. Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig? Självklart kan vi alla göra fel och lära oss och utvecklas av detta. Men man skulle också kunna se det som att personen inte fått tillräckligt stöd och förutsättningar för att utföra en uppgift.

I senaste nyhetsbrevet från KCF står att läsa om kursen i företagsledning för lantmästarstudenter. Underbart att detta viktiga ämne numera finns som kurs och är en självklar del av utbildningen. De fem pelarna som kursen bygger på är marknad, ekonomi, ledarskap, produktion och strategi. Företagsledning innebär mänsklig styrning och påverkan inom alla dessa fem pelare, annars lämnas det mesta åt slumpen. Vem vill att slumpen ska gå hand i hand med den variant av mänsklig faktor som representerar ett misslyckande? I vart fall inte den som äger eller jobbar i företaget.

På mitt jobb pratar vi ofta om proaktivitet, att hela tiden ligga steget före och ha initiativet. Beroende på ansvars­områden och bransch kan det betyda olika saker. Företagsledningen i lantbruksföretaget behöver ha en strategi för vilka beslut som måste fattas till följd av både omvärldsförändringar som ligger utanför egenkontroll och de som genom en aktiv riskhantering kan påverkas. Afrikansk svinpest i Tyskland, oroligheter i Belarus, en andra våg corona, ökade vetelager i världen. Listan kan göras lång på saker som kan komma att påverka lönsamheten på lång eller kort sikt. Strategin eller slumpen avgör hur det påverkar ditt företag.

Roliga serierutor kan ibland vara tänkvärda. I en av mina favoriter filosoferar två personer om utbildning. Den ene säger ”Tänk om vi utbildar medarbetarna och de slutar” varpå den andre svarar ”Tänk om vi inte utbildar och de stannar kvar”. En som vill stanna kvar är ägaren och i lantbruksföretaget är hen oftast samma person som företagsledaren. Genom att skapa en strategi för utbildning och lärande i vardagen ökar sannolikheten att resultatet blir det önskade för alla med intresse i företaget.

 

Rolf Åttingsberg
Handelsbanken

Artikeln publicerades fredag den 02 oktober 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste