Auktionera ut dina djur digitalt via Boskapstorget

För att skapa en större marknad och minska smittspridning och antalet transporter har Jens Berfenfeldt, Göran Johansson och Axel Göransson tagit fram auktionssajten Boskapstorget.se. På hemsidan kan både större organisationer och enskilda djurägare lägga ut djur för försäljning.  

 

På Boskapstorget kan djurägare och organisationer auktionera ut får och nötkreatur. Auktionssajten har utformats av systemarkitekten Jens Berfenfeldt, lantbrukaren Göran Johansson och systemutvecklaren Axel Göransson. Skärmavbild: Boskapstorget.se


– Vi vill förenkla och tillgängliggöra, och även ge säljare och köpare en större marknad. Utan att tänka på covid-19 så var det även för att förhindra smittspridning mellan djuren, men det har även blivit mellan människor, samt att minska transporter av djuren, berättar Jens. 

​Axel Göransson. 
Foto: Privat

Ny version

Boskapstorget har funnits sedan 2014, men under 2019 bestämde sig grundarna Jens och Göran för ett göra en nysatsning på auktionssidan. I samband med det blev även Görans son Axel en del av Boskapstorget. Trion jobbade på och i maj 2020 gick den första auktionen på den nya hemsidan av stapeln med runt 70 utrop. 

– Den gamla fungerade bra, men under förra året började tekniken nå sitt bäst före-datum. Så vi slängde allt utom kunskapen och lärdomarna och började om på nytt, säger Jens. 

”Lite Blocket-tänk”

Det är får och nöt som går att auktionera ut på den nya hemsidan. I nuläget är det många auktionsföretag och organisationer som är mellanhand åt andra som auktionerar ut åtskilliga djur åt gången, men även den enskilde lantbrukaren kan sälja sina djur själv.

– Djurägare kan själva lägga ut djur, så det hela tiden är olika typer av djur ute, säger Axel.

– Vårt huvudfokus från början var att göra det väldigt enkelt för en enskild person att lägga ut, och det är dit vi vill komma i längden. Lite mer blocket-tänket, tillägger Jens.

Mycket fokus har legat på att göra hemsidan så enkel som möjligt. 

– Vi vill ha så få knappar som möjligt, så vi har hela tiden funderat på hur vi kan skala ner de olika funktionerna. Vi har gjort så det funkar i mobiltelefoner, surfplattor och datorer, berättar Jens och Göran tillägger att det är han som varit testdockan:  

– Jag är inte en datanörd, så när de nördar ner sig för mycket eller gör något för komplicerat så säger jag att det här fixar inte jag och då får de bygga om. Nu är det väldigt enkelt att använda sidan. 

 – Vår förhoppning med Boskapstorget är att vi ska få en levande livdjursmarknad. Vi har även tänkt kontakta slakterierna och höra om det finns något intresse från deras sida att förmedla djur via Boskapstorget, säger Göran Johansson. Foto: Privat

Förmedlar kontakt

Vill man auktionera ut djur skapar man ett konto, därefter gör man en auktion (även kallat utrop) för varje djur man vill sälja. En auktion kan även innehålla flera djur om man vill sälja dem tillsammans, exempelvis en ko med kalv.

– Man lägger in information om djuret och kan ladda upp filer, som exempelvis härstamningsbevis och bilder. Det går även att lägga in en Youtube-länk med film på djuret. Vi har även integration med Elitlamm så man kan få en länk direkt dit, berättar Jens.

Därefter sker betalning via kort, faktura, internetöverföring eller swish. Att skapa en auktion (s.k. utrop) kostar 400 kronor plus moms. Boskapstorget tar ingen provision på slutpriset.

– Så fort man har betalat så kan folk börja buda, säger Jens och berättar att djurägaren får välja en sluttid för budgivningen. 

Om inga bud inkommer under de två sista minutrara avslutas auktionen på utsatt tid. Om nya bud kommer in när det är mindre än två minuter kvar flyttas avslutstiden så att det är två minuter kvar igen. På så vis kan ingen ”ta” en auktion i sista sekund. Så fort auktionen är avslutad går ett mejl till säljaren och den högsta budgivaren så att de får varandras kontaktuppgifter och all information som behövs för att avsluta affären. 

– Vi hanterar inte betalningen mellan köpare och säljare. Det får de hantera själva via direktkontakt, berättar Jens.

Djurägaren får alltid ange ett startbud och ett reservationsspris. 

– Startbud är det lägsta budet man kan ge, och om reservationspriset inte uppnås är djuret inte sålt, men vi delar ändå kontaktuppgifter mellan säljare och högsta budgivare så de kanske kan komma överens, säger Jens.

 Jens Berfenfeldt. Foto: Privat

Besök från alla Sveriges län

Att den nya hemsidan stod klar i samband med corona har lett till ökad uppmärksamhet. 

– Det gör att folk inte vill träffas på samma sätt och då är det ju ett lyft för nätauktioner, säger Göran.

När Jordbruksaktuellt pratar med trion är det bara ett par dagar efter Lammproducenternas baggauktion. 

– Vi hade minst tio besökare ifrån varje län i Sverige under auktionen, och totalt var det 1 900 unika personer och mellan 400–600 personer om dagen som besökte auktionen de sista sex dagarna. Under auktionen, som var mellan klockan 14 och 16 så var det mellan 70 och 100 personer inne hela tiden, säger Jens. 

I skrivande stund har Boskapstorget haft 233 utrop sedan nysläppet i Maj, och i snitt läggs nio bud per utrop.

– Vi har den senaste veckan haft besök från 15 länder utöver Sverige, avslutar Jens.

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 07 oktober 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Funderat på vad som är standard – nu och i framtiden?

Krönika: ”Det här är standard” säger säljaren och du känner en trygghet i att du åtminstone får samma erbjudande som alla andra som köper produkten, varken mer eller mindre. Du vet vad du får men vad betyder en viss standard? Ställer du frågan till SIS, Svenska Institutet för Standarder, så upplyser de dig om att en standard är en gemensam lösning på ett återkommande problem. Visste du ens att du hade ett problem när du skulle köpa produkten? Eller betyder det något annat.

 

Kommentera