Digital veterinärrådgivning

Agria Vårdguide är Agria Djurförsäkringars nya digitala tjänst, där lantbrukare via ett videosamtal kan få rådgivning vid lindrigare skador och sjukdomar på sina djur.

Agria Vårdguide är Agria Djurförsäkringars nya digitala veterinärtjänst. Via den kan lantbrukare ringa upp veterinärer och få rådgivning vid enklare skador och sjukdomar hos djuren. Tjänsten fungerar även på hund, katt, häst och smådjur. Foto: Agria Djurförsäkring

Nu under hösten så förvärvade Agria Vethem, ett digitalt veterinärrådgivningsföretag. Utifrån det har man kunnat utveckla det egna konceptet Agria Vårdguide, som från och med nu finns tillgängligt.

– Med appen Agria Vårdguide erbjuder vi nu djurägare enkel tillgång till digital veterinärvårdsrådgivning för medicinsk bedömning av vårdbehovet vid lindrigare skador eller sjukdomssymtom i vardagen. Jag hoppas att många djurägare inom lantbruket ser nyttan av tjänsten och laddar ned appen, säger Agnes Fabricius, vd i Agria Djurförsäkring, i ett pressmeddelande.

Första bedömning

Via appen bokar man som djurägare digitala möten med en veterinär, för en första bedömning av läget. Efter det, beroende på diagnos, får djurägaren sedan veterinärrådgivning om vård eller om ett fysiskt besök av en veterinär är att rekommendera.

I appen kan man söka hjälp för exempelvis förlossningskomplikationer och hälta, samt få hjälp med diagnoser som urinsten och problem med avmagring. Det är också sådant som man som lantbrukare ofta själv kan ta hand om, efter diagnos och rådgivning av veterinär, skriver Agria. 

Gratis för kunder

Det är möjligt att boka ett video- eller telefonsamtal med en veterinär mellan 7.00-24.00 alla dagar i veckan. För Agrias kunde är tjänsten gratis och man kan ringa hur många samtal man vill. Appen är även tillgänglig för andra djurägare, men då kostar det 320 kronor per samtal på dagen och 500 kronor per samtal på kvällar och helger.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 21 oktober 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Funderat på vad som är standard – nu och i framtiden?

Krönika: ”Det här är standard” säger säljaren och du känner en trygghet i att du åtminstone får samma erbjudande som alla andra som köper produkten, varken mer eller mindre. Du vet vad du får men vad betyder en viss standard? Ställer du frågan till SIS, Svenska Institutet för Standarder, så upplyser de dig om att en standard är en gemensam lösning på ett återkommande problem. Visste du ens att du hade ett problem när du skulle köpa produkten? Eller betyder det något annat.

 

Kommentera