De ska bygga en "MegaFarm" i Stockholm

Det som började som ett pilotprojekt kring vertikalodling i ett bergrum under ett bostadskvarter i Liljeholmen håller nu på att utvecklas till en "MegaFarm", med odling av bland annat bladgrönsaker och grönkål.

Gänget bakom Urban Oasis, som ska utöka sin vertikalodling med grönsaker i Stockholm. Albert Payaró Llisterri, Lasse Kopiez, Johanna Öhlén Meschke och Lars Bressers. Foto: Urban Oasis

2017 började Urban Oasis, ett svenskt startup-företag, sin resa. De ville odla fram smakrika, prisvärda och hållbart odlade livsmedel med ny teknik. Allt började i ett gammalt bergrum, som tidigare använts av Vin och Sprit som lager- och produktionsanläggning, men som nu ägs av GreenGroup, en partner till Urban Oasis.

I dag odlar Urban Oasis grönkål, pak choi, bladgrönsaker och grönsallat som säljs hos Ica, Coop och Mathem. Nu har Urban Oasis säkrat 10,5 miljoner kronor från en sammanslutning av befintliga och nya investerare. Det innebär att företaget kommer att utvecklas ytterligare genom att bygga en större anläggning och utöka sin produktionskapacitet med 15–20 gånger.

Några av de produkter som företaget odlar och säljer bland annat på Ica. Foto: Urban Oasis

Anpassad för 2000-talet

Man räknar med att den nya anläggningen MegaFarm One kommer att vara i produktion i slutet av året.

– Vi vill förändra hur livsmedel produceras och konsumeras. I dag importerar Sverige grönsaker till ett värde av mer än 25 miljarder kronor. Genom att odla där människor bor minskar vi inte bara transporter och klimatpåverkan utan framför allt får vi grönsaker som är mycket färskare, smakar mer och är helt obesprutade. Med hjälp av den senaste tekniken bygger vi en livsmedelsproduktion anpassad för 2000-talet, säger vd och grundare Albert Payaró Llisterri, i ett pressmeddelande.

Ny dimension

En av de nya investerarna är Yobi Partners.

– Urban Oasis bidrar med en ny dimension till en bransch som ännu inte utnyttjar de verkliga fördelarna med den digitala eran. Det finns så mycket att vinna på att använda mjukvara, data och AI för att förstå och kontrollera hela affärsmodellen, från själva odlingen och ända fram till konsumenten. Vi är glada över att få vara med på den här resan som skapar fördelar både för miljön, återförsäljare och konsumenter”, säger Toni Nijm, på Yobi Partners.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 18 november 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste