”Vi ska vara först på bollen och berätta vår historia”

Som ett steg i att visa upp lantbrukets hållbarhet och sprida kunskap och information har LRF startat en dialogkampanj med hållbarhetsambassadörer runt om i landet. 

 

Beatrice Ramnerö är utbildad mark-växt agronom och bor i Norrbotten sedan tre år tillbaka. Hon jobbar till vardags som projektledare inom ett näringslivsutvecklingsprojekt, med fokus på de gröna näringarna. Beatrice driver också ett bärodlingsföretag tillsammans med sin sambo. Utöver det är hon förutom en av LRF:s hållbarhetsambassadör även bland annat ordförande för LRF Ungdomen Norrbotten. Foto: Eva Carlsson


Vid förra årets förbundsstämma beslutades att LRF skulle stärka hållbarhets­arbetet. En del i det är LRF:s hållbarhetsambassadörer som nu finns på en rad olika ställen runt om i landet. 

– Det handlar om att vi från lantbruket ska vara först på bollen och berätta vår historia. Vi vet om att vi är hållbara på otroligt många sätt. Men den här bilden får sig ganska ofta en törn av debatten i dag. Vi vill stärka den interna stolt­heten så att vi alla blir bättre ambassadörer för lantbruket och vårt hållbarhetsarbete, berättar Beatrice Ramnerö, som är ambassadör i Norrbotten. 

Digitala möten

Tanken i början av året var att det här skulle vara en stor dialogkampanj, med många fysiska möten på mässor och universitet. Men sedan kom corona och satte krokben. Nu sker allt digitalt, genom bland annat olika typer av webbinarier. Och så har man spelat in en rad olika filmer som fått bra spridning.  

– Nu snart kommer det att komma en film där jag riktar mig mot beslutsfattare och kommunpolitiker. Och framöver kommer en annan film med Andreas Bergmark, en lantbrukare i Västerbotten. Vi jobbar med film för att nå fler. Men det är svårt för det blir inte riktigt en dialog. 

Medvetna val

Den 27 november kommer det dock att ske en studio­livesändning, och då hoppas Beatrice på mer dialog. I en paneldebatt, riktad till konsumenter, kommer man att prata om vad som är hållbar mat. 

– Vårt fokus är att inte måla upp något svart eller vitt. Utan fokusera på att det är viktigt att du själv gör ett medvetet val, gärna svenskt och i säsong samt minskar matsvinnet.

I panelen kommer Josefin Lundberg, fårbonde och hållbarhetsambassadör nummer två från Norrbotten, Hulda Wirsén, samordnare för den regionala livsmedelsstrategin i Norrbotten och Sebastian Gröndal som är kock verksam i Boden, att delta.

– Eventet har fått god spridning nu inför, men sedan vet man aldrig hur många som sedan sätter sig och kollar och framförallt integrerar med en livesändning. Vi hoppas få till den här dialogen, säger Beatrice. 

Evenemanget och sändningen kommer att finns tillgängligt via bland annat LRF Norrbottens Facebook-sida. 

Bättre förutsättningar

I nästa fas i kampanjen kommer målgruppen att vara politiker/beslutsfattare. 

– Då kommer det att handla om att driva på de regionala och nationella livsmedelsstrategierna och jobba med genomförande där. Se till att förbättra förutsättningarna för att vi ska kunna producera hållbart och att det ska bli ekonomisk gångbart att tanka med biodrivmedel, och att man ska jobba med Rättviksmodellen inom tillsynsarbetet. Istället för att sätta dit, ska man jobba med att stötta lantbrukare. Det är väldigt bra i Norrbotten, men jag vet att många andra har utmaningar.  

Handeln ingår också i den tredje fasen. Det handlar om att få med butik, grossist och återförsäljare i den här dialogen och få dem att tydligt lyfta fram svenska produkter, menar Beatrice. 

Vad tycker du är lantbruk­ets främsta fördel när det kommer till hållbarhet?

– Vid smutskastning av lantbruk brukar man säga att det går åt så mycket vatten. Men den problematiken har vi inte här, då vi inte behöver bevattna så mycket, utan har naturligt vatten. Samma sak med antibiotika. Vi har inget stort behov av att använda massa antibiotika, för vi har friska djur och jobbar på ett annat sätt. 

– Vi har en väldigt klimatsmart produktion. För vi har en bra och hög produktion och för att vi binder in mycket kol. 

Vad är den största utmaningen för branschen när det gäller hållbarhet?

– Den ekonomiska lönsamheten. Vi måste ha lönsamma företag för att kunna satsa på att bli mer hållbara. Om du har svårt för att få företaget att gå runt, då är det svårt att satsa på något annat än bara det. Det är även en stor utmaning att ställa om till fossilfritt. Men det kommer vi klara av. Bara vi får rätt stöttning från beslutsfattare. Men lönsamheten, den är svår. 

Vad kan man göra?

– Driva på att livsmedelsstrategierna. Se till att det inte bara blir ord på papper, utan att det genomförs. Där finns ett stort fokus på konkurrenskraft.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 25 november 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste