Starkaste kvartalet på fem år

HKScan gör ­under kvartal tre sitt ­starkaste rörelse­resultat på fem år. Och det är näst största marknadsområdet, Sverige, som generar den största vinsten.

 

HKScans vd Tero Hemmilä är nöjd över koncernens prestation under tredje kvartalet. Foto: HKScan


HKScans rörelseresultat för tredje kvartalet blir 7,7 miljoner euro (4,5 miljoner samma period förra året) från en minskad försäljning 438,3 (439,4) miljoner euro.

Rörelseresultatet ­justerat för jämförelsestörande kostnader landar på 8,2 (4,5) miljoner euro och koncernens starkaste kvartals­resultat sedan kvartal fyra 2015.

Sverige lyfter HKScan

Det är de svenska och danska marknadsområdena som står för de största vinstlyften. Danmark som förra året gjorde en rörelseförlust i kvartal tre kan i år redovisa ett rörelse­resultat ­justerat för jämförelse­störande ­poster på 1,0 (-0,1) miljoner euro.

I Sverige ökar rörelse­resultatet till 5,9 (3,6) miljoner euro på en omsättningen om 162,2 (161,4) miljoner euro. Omsättningen är inte direkt jämförbar med föregående år, valutaförändringar lyfter omsättningen samtidigt som intäkterna från försäljningen av dansk kycklingkött har flyttats till det danska marknads­området.

Det svenska marknadsområdet genererar därmed 72 procent av koncernens rörelseresultat men stod bara för 37 procent av ­försäljningen. 

Finland, som är det största marknads­området, står för den sämsta vinstmarginalen. Enligt HKScan är det fortfarande det nybyggda kyckling­slakteriet i Rauma som ­sänker ­lönsamheten.

I en kommentar till utvecklingen i Sverige ­konstateras det i kvartalsrapporten att den svenska försäljningen har klarat sig bra under pandemin. Den svenska verksamheten har gynnats av att försäljningen i livsmedelsbutikerna har vuxit. Speciellt försäljningen av svenskt kött har gått bra.

Enligt HKScan har ­försäljningen av inhemskt rött kött gått så bra att det har varit brist på gris- och nötkött i Sverige, med höjda konsumentpriser som följd.

Kyckling och köttfritt

HKScan vill stärka sin ­position inom rött kött, men det är inom  kyckling och köttfria subtsitut som man ser störst tillväxt för hela koncernen. Företaget har vuxit starkt inom kycklingkategorin i Finland, Danmark och Baltikum och ser goda förutsättningar till fortsatt tillväxt.

Genom samarbeten i Finland satsar nu HKScan på att utöka sin produktportfölj med växtbaserade proteinprodukter. I Sverige har man sedan 2017 lanserat vegetariska alternativ under varumärket Pärssons.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 27 november 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste