2021: I den bästa av märkliga världar

Förutsättningarna för lönsamhet i svenskt jordbruk ser bättre ut än på många år. Inte ens det offentliga Sveriges ointresse för svenskt jordbruks internationella konkurrenskraft och regel­förenklingar kan hålla oss helt negativa. Trots en rejält stärkt svensk krona har spannmålspriset ökat rejält i höst/vinter. Köplojaliteten för svensk mat är starkare. Tack vare pandemin och sedelpressarna, som körs så att överhettningsskydden borde slå ifrån, blir räntan lägre och lägre. 

Kan det se så här bra ut i en så svår tid? Det är kanske inte helt sunt hur priser och räntor utvecklas. Till stor del tror jag det är just missbruket (?) av de digitala sedelpressarna och bristen på bra ­lågrisk-investeringar som kan ge avkastning, som både lyfter börsen och råvarupriserna samt sänker räntorna. I en tid vi annars kunde förväntat oss fallande börskurser och stigande räntor, när investerarna krävt högre riskpremie för att investera. 

Nu är vi där vi är och politiken har ingen rimlig väg framåt annat än att fortsätta på den inslagna vägen, så länge det håller. För oss i en för tillfället gynnad bransch gäller det att så och skörda för framtiden. 

Men hur gör vi det bäst? De flesta investeringar i jordbruket kräver mycket lång avskrivningstid. Vissa är tidvis lägre hängande frukt. Höstens prisutveckling för spannmål är till exempel en dröm för den som säljer utrustning för torkning och lagring. Den som var tvungen att sälja i skörd har missat en kraftig prisuppgång. Med den här nutidshistorien kan du som spannmålsodlare göra en väldigt fin kalkyl för utbyggd lagring, att presentera för banken.

Förra året var riktigt bra för många gårdsbutiker. I brist på de vanliga aktiviteterna fick hembygden ett uppsving. Det är en trend som säkerligen fortsätter i år. Att driva butik på landet är ingen lätt match. Det krävs ett starkare entreprenörskap för att lyckas när kunderna inte finns på plats, utan måste lockas ut. Men för den som älskar kunder, att tala för sig och dessutom förstår att utnyttja digitala kanaler för att sprida sitt budskap, är tillfället onekligen bra.  Nyckeln här är som så ofta på landsbygden, samarbete. Ensam har du sannolikt inte så många produkter att erbjuda, men i samverkan med andra likasinnade i trakten kan ni alla bygga ett attraktivt erbjudande. 

I motsats till den allmänna stämningen och förutsättningarna för många branscher, kan vi få ett bra år. Det gäller att vi tittar upp, ser de lågt hängande frukterna och tar tillfället att skörda.

Vem vet, hux flux kanske vi till och med kan träffas fysiskt. Ingen digital applikation kan inspirera mig som det fysiska mötet mellan företagare. 

Stefan Ljungdahl

Artikeln publicerades torsdag den 14 januari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste