Vässad D-max nu kraftigare och mer bekväm

Isuzus senaste version av pickupen D-max har enligt tillverkaren Sverigepremiär i början av 2021. Bland annat har ram och drivaxlar dimensionerats upp för att klara tuffa jobb och komforten har fått ett lyft.

Isuzu har gjort en komplett makeover på sin pickupmodell D-max, där man satsat på en förstärkt konstruktion och drivning samt ökad lastförmåga, komfort och säkerthet. Foto: Isuzu

Pickupen är för många lantbrukare, maskinentreprenörer och hantverkare det självklara yrkesfordonet för att transportera både sig själva, material och bränsle till arbetsplatsen.

Starkare ram

Isuzu lanserar till 2021 en helt ny och uppdaterad version av sin pickup D-max där man gjort förändringar i både chassi och interiör.

– Ett redan kompetent arbetsfordon har helt enkelt blivit mycket bättre. Vi är stolta över vårt DNA och är de facto den enda pickup på marknaden som konstrueras och byggs av en lastbilstillverkare, säger Per Håkansson, varumärkesdirektör för Isuzu Sverige i ett pressmeddelande.

Flaket på nya Isuzu D-max är både längre och högre än hos tidigare modeller för att ge en ökad lastvolym. Den breda lämmen ger en lastöppning på 153 centimeter. Foto: Isuzu

Den nya pickupen har en förstärkt ramkonstruktion med både högre och bredare balkar som ska ge bättre lastbärande förmåga. Tillsamman med en ny extra tvärbalk får bilen också ökad vridstyvhet. Bilen får också ett större flak och låsbar bakre differential.

Kraftiga drivaxlar

Jämfört med tidigare modeller av Izusu D-max har den nya versionen nu nio procent grövre drivaxlar, där man enligt tillverkaren konstruerat bort svaga punkter och nu erbjuder de kraftigaste drivaxlarna i klassen.

Även bromsskivor och trummor har fått en uppgradering till det större och tack vare en ny hjulvinkelgeomtri och kraftigare karossbussingar ska det nu bli enklare att få stopp på ett fullastat ekipage.

Komfort och säkerhet  

Inne i bilen har komforten fått en rejäl översyn. Där har Isuzu satsat på en mer personbilslik interiör med en läderklädd panel utrustad med en nio tums pekskärm och nya justerbara elstolar. Förarmiljön ska enligt Isuzu förbättras ytterligare av en uppdaterad fjädring och minskat buller. Dessutom har markfrigången ökats till 24 centimeter.

Säkerheten har förbättrats genom ett nytt förarassistanssystem som man kallar ADAS och som bland annat hjälper föraren med automatisk bromsning, adaptiv farthållare, skyltigenkänning, filassistent och automatiskt helljus.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn.s@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 15 januari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste