De fixar lokala chips i Östergötland

Anton Pettersson och Elin Berg har precis börjat försäljningen av sina egenproducerade chips under varumärket Skedevi Lantgårdschips. Och förväntningarna är stora. 

 

Skedevi Lantgårdschips finns i fyra smaker och kommer till en början att säljas i gårdsbutiken på Skedevi gård, utanför Borensberg i Östergötland. Foto: Privat

26-årige Anton Pettersson bor och jobbar på sin föräldragård Skedevi gård utanför Borensberg i Östergötland. Tillsammans med sin sambo Elin Berg har han under de senaste 1,5 åren jobbat för att få fram egentillverkade lantgårdschips. 

På gården odlas jordgubbar, amerikanska blåbär och potatis. En del potatis packas och säljs i den egna gårdsbutiken. Den mesta potatisen säljs dock som industripotatis till Vätternpotatis och fabriken i Ödeshög. Men det senaste i produktportföljen är alltså chips. 

I år har Anton satt och skördat ett halvt hektar av sorten Lady Claire, som är en bra lagrings­potatis.  

– Så då kan vi göra chips av den under hela vintern, säger han.

Hur kom ni på det här? 

– Jag har tänkt mycket på vad man skulle kunna förädla och vad som skulle kunna funka på vår gård. Jag är alltid sugen på att testa nya grejer. Då kändes potatisen nära till hands att göra något av, säger Anton. 
 

– Jag hoppas att det blir en bra lokal produkt som räcker långt. Vad jag vet finns det ingen storskalig chipstillverkare i Östergötland, inte som jag har hört om i alla fall, säger Anton Pettersson, som tillsammans med sin sambo Elin Berg står bakom Skedevi Lantgårdschips. Foto: Privat

Byggde om magasin

För 1,5 år sedan började han och Elin spåna på att dra igång någonting, och snart skred de till verket. Under 2020 har de byggt om ett gammalt magasin på gården för att anpassa det för livsmedelstillverkning av chips. Produktionslinjen består av en skivmaskin, en fritös, en kryddblandare och en pack­maskin/våg. 

– Vi är ganska små i sammanhanget, men det finns en potential att få fram och producera en hel del chips! 

Här är en bild från när upptagningen av chipspotatisen var i full gång. Foto: Privat

Hur har ni gått till väga för att få fram produkterna?

– Vi har gjort massvis med tester i en liten fritös inne i köket, och testat med rätt sorts potatis. Det speglar inte exakt hur det blir i en stor fritös, men man kommer relativt nära. 

Vad finns det för utmaningar med att göra chips?

– Att försöka hitta rätt balans med kryddor, och försöka komma fram till vilken smak som så många som möjligt gillar. Våra familjer har fått äta mycket chips och fått komma med åsikter, skrattar Anton. 

Anton tycker att just livsmedelshygienbiten har gått förvånansvärt bra och lätt. 

– Jag trodde att det skulle vara svårare. Vi fick en bra kontakt på kommunen, som vi har haft en bra dialog med under bygget. Och nu har de kontrollerat och godkänt lokalen. Så jag tycker att det har varit smidigt! 

Är det en stor investering?

– Vi går inte under om vi skulle misslyckas. Men det är klart en stor investering. Det är jag och min sambo som investerat. 

Hur ska ni marknadsföra och sälja chipsen?

– Vi vill lära oss det här ordentligt först. Så vi kommer att börja med att sälja i gårdens egen butik. Och sedan till de allra närmaste handlarna som vi har runt omkring oss. Sedan söker vi fler återförsäljare i närheten såklart. Vi levererar mycket jordgubbar till lokala butiker under sommaren. Så vi har byggt upp ett kontaktnät. 

Chipsen kommer att ha smakerna salt, lök, kantarell samt vitlök och örter. 

Hur vill ni utveckla det här om ni fick drömma fritt?

– Att komma in på den lokala marknaden och få någon slags position där är väl första steget för att se om det fungerar. Men om vi fick drömma fritt så skulle vi nog gärna växa och bygga en något större linje. Det känns nästan som att vi har växt ur lokalen redan. Nästan allt är manuellt arbete. Det går att få fram mycket chips, men då måste man lägga många arbetstimmar.  

Hur har responsen på chipsen varit?

– Vår potatis är i grund och botten väldigt god. Alla tycker ju olika men smakerna har gått hem hos de som provat chipsen. Vi har försökt att jobba med så få ingredienser som möjligt. När vi höll på att spåna, då ville vi nästan odla kryddorna själva. Men vi insåg rätt snart att det är en egen industri i sig. Det blir väldigt mycket jobb. 

När Jordbruksaktuellt ringer i december håller de på med det sista finliret inför att försäljningen ska ta fart. Genom sociala medier har Anton och Elin byggt upp ett intresse för chipsen, både genom chipsens egna kanaler och genom gårdens andra sidor. 

– Det märktes nästan direkt att det finns ett stort intresse för chipsen! Mer än för blåbären. Det har gått mycket fortare att komma upp i följare och att folk gillar det vi lägger ut. Sedan är inte det ett bevis på att man kommer att sälja bra. Men det är en bra förutsättning, säger Anton hoppfullt.
 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 januari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste