Vi måste skriva vår egen historia

I många sammanhang är media och många politiker väldigt måna om att påtala hur stor andel av en grupp människor som är skötsamma. När det kommer till svenskt jordbruk och skogsbruk är intresset från desamma sjukligt stort att uppmärksamma de få som misskött sig. Av någon anledning är det plötsligt inte intressant att nämna att de som missköter sig är en försvinnande liten andel och att de redan jagas med ljus och lykta.

 

Givetvis ska de som missköter sig bort från vår bransch, om de inte direkt vidtar rättelse. Men vid kritik hukar och backar vi och gör nya åtaganden. Det är en extremt dålig väg att välja. Den som hukar för var orättfärdig förolämpning kommer att få huka allt djupare. Sådan är tyvärr mobbningens logik.

Menar jag att vi istället ska välja konfrontation/konflikt? Nej, vi ska skriva vår egen historia. Vi måste ha ryggrad nog att ta för oss och stå trygga vid kritik. Nu blir vi nedslagna, tvekande, ursäktande och flackar med blicken. Vi ber om ursäkt för mer än vi behöver och bekräftar i allmänhetens ögon därmed den onyanserade bild som kritikerna lagt så mycket förberedelser, energi och kreativitet på att bygga upp.

Aktivister och sensations-karriärister, som drivs av uppmärksamhet kring sin person, i högre grad än av att förbättra vår verksamhet och vårt samhälle, finns idag både i media, i riksdagen och på myndigheter. Det är ingenting att bli förvånad över och det kommer tyvärr inte att förbättras på kort sikt.

Det är jätteviktigt att våra företrädare förstår att i förväg analysera agendan hos den de möter, exempelvis Uppdrag granskning. För ja, de har en agenda. De har en plan. De har ett mål. Om du inte har gjort din hemläxa är du chanslös. Du får såklart inte ställa upp på en intervju om du inte i förväg tillställs frågeställningarna och det material ni ska diskutera. Och du måste vara förberedd på var möjlig frågeställning. Annars är du chanslös och det blir helt fel. Det såg vi ett tydligt exempel på i fallet med Uppdrag gransknings program om KRAV.

Idag nås tyvärr inte konsumenterna i tillräckligt hög grad av vår positiva historia, men de bombas med negativa undantag, som lanseras i väl koordinerade drev i samverkan mellan flera klick­maximerande medier.

Det här är inte första gången jag skriver om att vi måste skriva vår egen historia, så hur gör vi? Branschens klassiska drag är att medlemmarna i en branschorganisation eller folkrörelse ropar på mer marknadsföring. Utmaningen är att vi i dagens mediala verklighet inte har en chans att köpa oss genomslag genom enbart klassiska annonsköp.

Vi måste, med samma engagemang och kreativitet som våra antagonister, skriva vår historia. Vi måste delta i de trendsättande nätverken av förebilder, formella och informella influencers, kända kockar, politiska stjänor på väg upp med flera. Om vi bara tar plats där för att vi köpt oss plats, räcker våra resurser inte långt. Vi måste ta oss plats, bygga intresse för den historia vi skriver, för det stolta arbete vi gör med allas vår mat, energi och ett aktivt förvaltande av vår natur.

Vi måste ha med oss dessa tankar i rekryteringar, i valberedningsarbete och i vår egen vardag. Våra flöden i sociala medier är fulla av den fina verklighet svenskt jordbruk bjuder. Det är gott om fina djur, välskötta stallar, ansvarsfull jakt, djurvänlig hemslakt och välskötta åkrar och skogar. Våra flöden skiljer sig fullständigt från de för den genomsnittliga konsumenten.

Det är en lång väg att gå för att skriva vår egen positiva historia på allmänhetens näthinna, men det är absolut möjligt. Det kräver dock ett positivt kommunikativt entreprenörskap på en annan nivå än där vi är idag. I kombination med kamp mot den aktivism och onyans­erade propaganda som gör så ont. Det är ett långsiktigt arbete. Vi gör det i medvind med ett ökat konsumentintresse.

Fördumningen av media och frustrationen över den stora oförståelsen för vår verksamhet får vi skaka av oss, när vi raka i ryggen skriver vår egen historia.

Stefan Ljungdahl

Artikeln publicerades torsdag den 11 februari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste