”Vi vill sprida det här med griskött – hur gott och bra det är”

Hans och Jeanette Blackert är stolta över sin verksamhet. Det är grunden till att de nu skapat världens första Fläskomat, där det säljs klimatsmart kött från gårdens grisar direkt till konsument.  

 

Jeanette och Hans Blackert har nyligen öppnat världens första Fläskomat. 
– Namnet Fläskomat är inspirerat från Laxomaten som tidigare fanns i Falkenberg. Vi har valt att registrera namnet hos Patent- och registreringsverket, vilket innebär att ingen annan får använda det under de närmsta tio åren, berättar Hans. Foto: Emma Sonesson

På Vistena Askegård utanför Skänninge driver Hans och Jeanette Blackert en helintegrerad grisuppfödning med 450 suggor. De brukar även 530 hektar åker, huvudsakligen odlas foder till grisarna samt omväxlingsgrödor.

I många år har de haft en önskan om att sälja kött från gårdens grisar direkt till konsument. Tidigare har det av olika anledningar dock stannat vid försäljning av julskinkor via hemsidan och Reko-ring. 

– Tankarna på en Fläskomat tog fart redan för tio år sedan, då jag var och handlade i Laxomaten i Falkenberg, berättar Hans som nu gjort verklighet av drömmen om en egen Fläskomat. 

Obemannad butik

Fläskomaten utgörs av ett litet rött trähus med vita knutar, alldeles nybyggt. Valet föll på en obemannad butik, för att spara arbete och ändå kunna hålla butiken öppen under många av dygnets timmar. Å andra sidan innebär en obemannad butik en risk att kunderna ger upp och åker därifrån om det inte fungerar. Därför har Hans och Jeanette lagt en del energi på att leta upp ett system som ska vara kundvänligt och samtidigt säkert. 

– För ett år sedan fick vi kontakt med ett företag som hade en tanke om hur vi skulle kunna lösa det tekniskt, med ett öppet hus och låsta kylskåp, men när vi väl skulle beställa så uppdagades det att minsta beställning var tio kylar. Då fick vi tänka om. Nu blev det istället tvärtom; låst dörr men öppet kylskåp, berättar Hans. 

Kunderna tar sig in i Fläskomaten genom att scanna en QR-kod och identifiera sig via Mobilt BankID. På så vis registreras namnen på alla som passerat in i butiken. Väl inne i butiken väljer kunden sina varor, scannar dem i kassan och betalar via kort eller Swish. Övervakningskameror finns uppsatta både utanför och inne i Fläskomaten.  

– Systemet bygger på att folk är ärliga, och det tror vi att de allra flesta är, säger Hans. 
 

I Fläskomaten finns en kyl och en frys. Därmed kan produkter som håller på att gå ut i datum säljas i fryst form och svinnet minimeras. Fläskomaten rymmer även ett kylrum som fungerar som lager, dit produkterna levereras in bakvägen. I Fläskomaten säljs just nu även honung, slungad av en av gårdens medarbetare samt must, potatis, chips och rapsolja.

Köttets rutt

Blackerts grisar åker runt Vättern och slaktas på Skövde slakteri. Därefter sker förädling på Gudruns i Stockholm, varifrån Hans och Jeanette köper in utvalda produkter direkt till Fläskomaten. En del köps även in via Charkman, som sedan ett par år tillbaka sålt kött från Blackerts grisar under konceptet Östgötagris. 

– Skövde och Gudruns jobbar en del med andra konceptgrisar också, de har system för att kunna garantera att det är kött från just våra grisar som hamnar här, säger Jeanette. 

Logistiken mellan Gudruns i Stockholm och Fläskomaten i Skänninge sköts av Bondens Skafferi i Mantorp, som ett par gången i veckan har ärende med östgötska råvaror till restauranger i Stockholm. 

– Gurdruns har ingen inarbetad logistikväg till våra trakter, så det känns jättebra att vi kunde lösa det med Bondens Skafferi, det blev en win-win-situation i och med att han på så vis fick returlass från Stockholm, förklarar Jeanette.

Upplägget gör att gårdsbutiken kan saluföra utvalda produkter utan att ta hänsyn till att hela grisen behöver avsättas. 

På Fläskomatens wall of fame platsar suggor som avvant minst 125 smågrisar under sin livstid. Efterhand är tanken att fler bilder från produktionen ska sättas upp och det finns även en broschyr om gården tillgänglig för kunderna. 

Eventuell lönsamhet

Hans och Jeanette har investerat drygt en halv miljon kronor i sin Fläskomat. Via Leader har de beviljats stöd för en del av investeringen, även om pengarna inte betalats ut ännu. Tekniken i form av larm, övervakningskameror, kyl och frys samt dragning av el står för en stor del av kostnaden. 

– Vi valde kylarnas Rolls-Royce, det är sådana kylar som offentligheten ofta använder. Man kan säkert komma billigare undan om man vill, tror Jeanette. 

Att sia om försäljningsvolymer och förtjänst menar de dock är väldigt svårt. 

– Kan vi omsätta en miljon så vore vi jätteglada, men vi har egentligen ingen aning om var det kommer att landa. Ica Maxi säljer för 1,5 miljoner på samma butiksyta som vi har här, men det är bara en lek med siffror, säger Hans, och Jeanette fyller i:

– Vi gör det här mest för att det är roligt och för att vi vill sälja direkt till konsument. Sen får vi väl se om vi kommer tjäna några pengar, det vore såklart roligt, men det har inte varit huvudsyftet. Vi känner en stor stolthet över det vi producerar, det är det som gör att vi gärna vill sälja direkt till konsument. Dessutom vill vi sprida det här med griskött – hur gott och bra det är.
 

Vistena Askegård som drivs av Hans och Jeanette Blackert ligger omkring en kilometer från väg 206 som sträcker sig mellan Mantorp och Vadstena. Själva gården ligger ungefär en kilometer från stora vägen, medan Fläskomaten placerats mitt emellan gården och vägen.

Aktiv på sociala medier

Responsen från kunderna har varit överväldigande positiv hittills. När Jordbruksaktuellt besöker Fläskomaten har det gått en vecka sedan premiären och runt 100 sällskap har passerat in genom dörren. Försäljningen har gått över förväntan och en del produkter har till och med tagit slut. 

Marknadsföring har skett via sociala medier. Det är även det forum där Jeanette då och då lägger upp filmer och bilder som visar vardagen bland grisarna och på åkrarna i säsong. 

– Tidigare har vi jobbat mycket med att ta emot studiebesök. Nu försöker vi istället vara mer transparanta på sociala medier, på grund av smittrisken, berättar hon. 

Fläskomaten har även fått uppmärksamhet i lokala tidningar och radio och Hans och Jeanette tror mycket på att nöjda kunder sprider information om butiken vidare. 
 

Merparten av köttet som säljs i Fläskomaten är förädlat av Gudruns, medan en mindre del kommer från Charkman.
– Vi försöker hålla samma pris på köttet som i butik. Annars konkurrerar vi ju med vårt eget kött, säger Hans. 

Satsar på det som är kul

På frågan om huruvida nästa steg möjligen blir eget gårdsslakteri och förädling svarar Hans:

– Nä, vi menar att man måste vara road av det man håller på med för att det ska bli bra. Vi är varken roade av slakt eller förädling, så det kommer vi nog inte att satsa på. Dessutom måste du då sälja hela grisen och ha avsättning för biprodukterna, det blir för dyrt tror jag. 

– Förut var vi lite lockade av det, just för att vi skulle få tillgång på våra egna produkter, men nu har det ju löst sig på ett jättebra sätt ändå. Det är väl lite därför det tagit så lång tid från idé till färdig Fläskomat, att alla pusselbitar behövde falla på plats, säger Jeanette, medan Hans sätter ord på entreprenörsandan: 

– Däremot vore det fränt att ha en liten Fläskomat inne i Linköping, kanske bara som ett hål i väggen där man kan köpa kött. 

Emma Sonesson
Emma Sonesson
Tel: 073-6504983
E-post: emma@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 20 februari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste