Svensk baljväxtfärs når nya marknader

Axfoundation har lämnat över stafettpinnen för den baljväxtfärs som de produktutvecklat. Färsen som är gjord på svenska proteingrödor kommer nu nå en bredare marknad med Färsodlarna.

I butik kommer färsen att säljas under varumärket Svenskodlad Färs. Till offentliga kök och restauranger kommer den säljas som Svensk Baljväxtfärs via Grönsakshallen Sorunda och Martin och Servera. Foto: Axfoundation 

Färsen består av svensk sötlupin, åkerböna och gråärt, och kommer att lanseras i handeln i mitten av mars, under varumärket Svenskodlad Färs.

– Vi är mycket stolta över att ta över ägarskapet för denna unika innovation. Vårt mål på Färsodlarna är att ge människor tillgång till fantastisk, god, växtbaserad mat som är lätt att tillaga. Då gör vi det enkelt och gott att minska sitt klimatavtryck, säger Oddgeir Hole, vd, Färsodlarna, i ett pressmeddelande.

Ökad efterfrågan

Idén om en färs gjord på svenska proteingrödor föddes på Torsåkers gård, som är Axfoundations testgård och utvecklingscentrum.

– Axfoundations ambition med att utveckla en helt svensk baljväxtfärs var att bidra till en ökad efterfrågan på svenska baljväxter, och samtidigt bidra till minskad konsumtion av icke hållbart producerat kött. Vi har bevisat att det går - nu är det dags att lämna över stafettpinnen till en kommersiell aktör som kan ta färsen vidare in i ännu fler svenska kök, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

Nya utmaningar

Att Axfoundation nu lämnar över sin baljväxtprodukt till en kommersiell partner, är ett naturligt steg i verksamhetens affärsmodell.

– Axfoundations styrka ligger i att tillsammans med hela värdekedjan identifiera utmaningarna, utveckla en praktisk lösning och bevisa att affärsmodellen funkar. Sedan lämnar vi som icke-vinstdrivande organisation över för vidare uppskalning. Nu är det dags att ta oss an nya utmaningar inom framtidens mat, men också inom cirkulär ekonomi och hållbar produktion och konsumtion, säger Maria Smith, Generalsekreterare, Axfoundation.

Fakta:

Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som utvecklar praktiska lösningar på hållbarhetsutmaningar som rör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar. Axfoundation arbetar utifrån företagande som förändringskraft och samarbetar brett med relevanta aktörer i samhället. Axfoundation initierar och driver projekt inom tre programområden: Hållbar produktion och konsumtion, Framtidens mat, Cirkulär ekonomi.

Källa: Axfoundation

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 23 februari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste