Ketchupeffekt eller catch up-effekt?

Krönika: Det händer grejer hela tiden! Antar att det inte bara är jag som tycker att utvecklingen inom svenskt lantbruk växlat upp tempot. Då menar jag inte struktur­rationaliseringen som den nyligen publicerade Strukturundersökningen visar. Förvisso fortsätter utvecklingen mot allt större enheter. 

På bara fyra år har till exempel snittbesättningen för mjölkkor ökat från 85 till 98 och antalet jordbruksföretag med mjölkkor minskat med 20 procent. Orsakerna till denna utveckling är flera. Det handlar inte detta om. 

Jag tänker på nya odlingssystem och brukningsmetoder, AI-teknik, robotar på fälten, ökad precision i förädlings­ledet för att skapa högre värde på råvaran, gemensamma initiativ som Gigacow för att öka utbyte mellan forskning och näring, nya affärsmodeller för kolinlagring, nya proteingrödor. Listan kan göras lång. Det är ofta högteknologi inblandad som är dyr att utveckla. Inom alla branscher finns det early adopters som är villiga att betala för att få gå i bräschen för ny teknik. Deras tidiga intresse gör att utvecklingskostnader kan spridas och produkter med ny spännande teknik framställas för en bredare skara användare till ett lägre pris. Men hur ser det ut i lantbrukssverige och även världen för den delen? Med färre lantbruksföretag blir marknaden för de nya produkterna mindre och finns de ekonomiska musklerna för att ta steget från de som är early adopters till en produkt för alla företag? 

Olika branscher har olika förutsättningar. Att likt lantbruket vara beroende av biologi gör att annan hänsyn många gånger måste tas till utvecklingstakten. Men även i andra branscher har omställning och utveckling gått olika fort. Jämför till exempel datorer och bilar. Kommer ni ihåg prestandan i er första hemdator jämfört med dagens? Det händer grejer hela tiden! Dagens bilar borde med samma utveckling kostat några hundralappar och gått flera hundra mil på en liter bensin. Varför har vissa branscher en jämnare utveckling medan andra gör färre men stora teknikskiften?

Jag tror att utvecklingen för en bransch är en kombination mellan teknikskiften och värderingsskiften. Nya synsätt dyker upp längs vägen och slutmålet med tekniken är inte alltid klar. Det behövs ett värderingsskifte inom vissa branscher för att de ska ta det stora språnget. Bilindustrin har mött ett värderingsskifte; elektrifieringen. Plötsligt går utvecklingen mycket snabbt. Har även lantbruket ställts inför ett värderingsskifte? 

 

Rolf Åttingsberg
Handelsbanken

Artikeln publicerades fredag den 26 februari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste